Titul uděluje internetový server vymoly.cz, který se snaží nejen usnadnit práci silničářům, ale především ulehčit situaci řidičům.

Do konce hlasování zbývá několik dní, výsledky by měly být známé ke konci tohoto měsíce. Na webové stránky vymoly.cz vkládají přímo řidiči snímky a popisy jednotlivých výmolů. Na Jihlavsku jich je nejvíce právě kolem Vyskytné nad Jihlavou. Starosta Vyskytné Petr Böhm o špatném stavu silnic kolem vsi i přímo mezi domy ví. Sám stránku vymoly.cz sleduje. „Výmoly, na které lidé upozorňují, sleduji. Loni jsem například podával stížnost na správu silnic, aby s výtluky kolem naší vesnice něco dělala. Během několika dnů silnice opravili, ale výtluky jsou zpátky. Mrzí mě, že kvůli nim máme ve vesnici prach a nepořádek," vyjádřil se Böhm.

Web sledují i cestáři

Projekt vymoly.cz umožňuje celoročně, jednoduše a rychle kontrolovat výtluky na českých silnicích a upozorňovat na další. Sledují jej i na krajské správě a údržbě silnic. „Výmolů na Vysočině se nám na těchto stránkách objevuje jen pár. Snažíme se je odstranit v co nejkratší době, abychom si neuřízli ostudu," řekl výrobní náměstek správy Jiří Kašpárek. Projekt totiž mimo jiné uděluje také titul Nejpomalejší kraj.

Lidé na nejhorší díru nominovali také výtluk na ulici Romana Havelky v Jihlavě. Na webu u něj již však svítí zelená značka „opraveno".

Tak tomu však není u děr poblíž Vyskytné. „Jakmile položím telefon, ihned zavolám cestmistrovi a řeknu mu, ať se na to podívá," přislíbil Vyskytenským výrobní náměstek krajské správy. Podle něj jsou však některé údaje objevující se na webu vymoly.cz nepřesné.

Hlavním cílem projektu je informovat odpovědné správce silnic o aktuálním stavu výtluků a postupně vytvářet unikátní výstupy a analýzy aktuálního stavu jednotlivých silničních úseků. Nedílnou součástí projektu je také otevření potřebné veřejné diskuse o nevyhovujícím stavu českých silnic.

Letos projekt vstoupil do druhého ročníku. „Loni jsme udělali nečekaný rozruch. Evidovali jsme stovky děr, z nichž desetitisíce zapojených lidí vybíraly ty nejhorší. Bylo z čeho vybírat, protože některé úseky našich silnic jsou skutečně ve velmi kritickém stavu," řekl Petr Čaník, autor projektu. Ten chce motoristy motivovat k tomu, aby kontrolovali stav přidaných děr a dodávali aktuální fotodokumentaci. „V historii daného výmolu bude možné vidět, co se s dírou na silnici dělo. Například jestli byla už opravená, nebo zda se opravuje opakovaně," uzavřel Čaník.