Díky osmi bodům za druhé místo. Rychlejší byl pouze Němec Aaron Burkart. „V předchozích letech jsem v úvodních závodech vyšel zpravidla naprázdno, loni jsem v Mexiku bodově paběrkoval (dva body za sedmé místo – pozn. autora). Trochu nás sice mrzí, že se nevyhrálo, ale špatně jsem do závodu vstoupil a velká ztráta už mi dále nedovolila pokusit se o první místo. Pro další vývoj šampionátu je to však výtečná výchozí pozice,“ komentoval jihlavský pilot smíšené pocity v cíli.

Podmínky byly další den ještě horší

Prokop totiž musel dohánět více než minutu a půl z prvních dvou zkoušek, ještě první den stáhnul minutu. Ve druhé etapě však zajížděl až třetí či čtvrté nejrychlejší časy a jeho ztráta rostla.

„Podmínky byly ještě horší jak první den, kdy neustále hustě pršelo. Úseky byly mnohem nebezpečnější, hodně rychlé pasáže mezi stromy. Hned ráno jsem svou jízdu přizpůsobil podmínkám. Nechtěl jsem podstoupit jakékoli riziko, které by znamenalo rozbití auta,“ přiznal Martin Prokop.

To však neustál v té době vedoucí Nizozemec Weijs, který v poslední vložce vylétl z trati a skončil na pozorování v nemocnici.

Na výhru nemyslel

V závěrečné etapě se už nic převratného nestalo, velké odstupy dávaly jezdcům možnost pouze čekat na chybu konkurenta. „Konečně se umoudřilo počasí. Tak jsem si to nějak před závodem představoval. Bylo trochu mrazivo, spíše polosucho, takže cesty byly mnohem čitelnější. Pokud by tak bylo celý víkend, určitě to mohly být hezčí závody. Ale pomýšlet na útok nemělo smysl, proto jsme se soustředili na zdárné dokončení závodu,“ dodává Prokop.

Boj o vítězství odstřelil špatný úvod

V cíli se tvářil spokojeně, ale červíček pochyb v něm hlodal. „Druhé místo je určitě úspěch, ale vyhrát by bylo lepší. Na druhé straně, lépe jsem sezonu v juniorech ještě nezačal,“ lakonicky říká Martin Prokop.

Z boje o vítězství v Irské rallye vás vyřadil špatný úvod. Co se stalo?
Na prvních dvou testech jsme na Burkarta ztratili minutu čtyřicet. Vzhledem k počasí a podmínkám na trati jsme zvolili až moc opatrné tempo. Mysleli jsme, že podobně začnou i ostatní, ale ti mladíci šli do toho s plným rizikem a na časech to bylo znát.

Takže jste musel přijmout jejich styl závodění…
Museli jsme začít taky riskovat, aby nám moc neujeli. Vyhráli jsme třetí erzetu a potom ještě čtvrtou a šestou, přestože jsme měli problémy s motorem, do kterého se dostala voda. Vydělali jsme ale na tom, že jsme rozřezali pneumatiky. Mokrou směs. Na trati totiž nebylo tolik bláta a v kalužích se potom auto špatně ovládá.

Po prvním dnu to vypadalo, že jste zpátky ve hře. Proč jste ale potom začali zase nabírat ztrátu?
Nešli jsme zase do toho s velkým rizikem, nechtěli jsme rozbít auto. A tentokrát se to vyplatilo. Přesto jsme na jedenáctce měli namále. Ve vysoké rychlosti jsme dostali aquaplanning, zadní náprava šla z cesty. Trefili jsme strom, ale měli jsme štěstí v neštěstí. Náraz nešel na motor nebo dveře, ale vše pochytaly záď a příď vozu. S obrovským štěstím jsme se dostali do cíle.

Prý ve stejném úseku havaroval i do té doby vedoucí Nizozemec Weijs?
Něco podobného se dalo čekat. Já jsem v dalších průjezdech tam nejel pomalu, ale přesto volněji. Zaráží mě ale jiná věc. Do poslední vložky jsme startovali jako třetí za Weijsem a Burkartem. Když jsme dojeli k místu havárie, Burkart tam nestál a my jsme organizovali příjezd záchranky. Nevím, proč se tak zachoval, ale jeho chování se mi moc nezamlouvá.

V Irsku jste skončil druhý, ale před závodem jste o něm moc dobře nemluvil. Vezmete ho na milost?
Jsou tady rychlé úseky mezi stromy. Navíc ty kaluže a neustálý déšť. Věci, které nemusím. Aspoň že poslední den se počasí umoudřilo. Kdyby se ale soutěž jela v létě, tak by se mi líbila.

Před šampionátem jste říkal, že konkurence bude letos slabší než v jiných letech. Máte už jasno o svých největších soupeřích?
Rychlost renaultů naznačil závěr loňského roku i tohoto závodu. Rychlá budou i suzuki. Větší obavy však mám z Kosciuszka než z Burkarta, který je pomalejší na šotolině. I při nižší konkurenci ale platí, že budu muset jet na maximum. Někdy i na hranici totálního rizika.

Irská rallye

Pořadí JWRC:
1. Burkart - Kölbach (Německo, Suzuki Swift S1600) 3:16:41,5, 2. Prokop – Tománek (Česko, Citroën C2 S1600) +47,3, 3. Bertolotti - Celestini (Itálie, Suzuki Swift S1600) +9:00,1, 4. Y. Bonato - Boulloud (Francie, Suzuki Swift S1600) +13:06,2, 5. Abbring - Mombaerts (Nizozemsko/Belgie, Renault Clio R3) +17:38,0, 6. Griotti, C. Bonato (Itálie, Renault Clio R3) +27:08,4.

Průběžné pořadí JWRC:
Burkart 10, Prokop 8, Bertolotti 6, Bonato 5, Abbring 4, 6. Griotti 3.