Jde to ztuha. Nejvyšší soutěže obou nejoblíbenějších kolektivních sportů se už druhou sezonu Kraji Vysočina obloukem vyhýbají. Jako jedinému v republice. Jedním z důvodů bude jistě i skutečnost, že v kraji se jen velmi obtížně hledají generální partneři.

Jaro 2018 bylo pro sportovní Jihlavu hodně černé. FC Vysočina i HC Dukla se poroučely z nejvyšších soutěží. Od té doby drží v kraji čest kolektivních sportů na nejvyšší úrovni jen házenkáři Nového Veselí. Při vší úctě k současným úspěchům Sokolů však nepatří tento sport u nás k nejsledovanějším.

Boj o návrat na výsluní komplikuje největším týmům Vysočiny absence hlavního sponzora. „Pokud jde o strategického partnera, po konci PSJ se nenašla na Vysočině žádná osoba, firma, nebo třeba i uskupení více podnikatelů, kteří by si chtěli vzít klub pod svá křídla,“ netají ředitel FC Vysočina Jan Staněk.

Ilustrační foto.
Atraktivní duel v Dobroníně: Domácí vyhráli s Měřínem 7:4

Podobně hovoří i jednatel Dukly Bedřich Ščerban. „Hlavního partnera nemáme žádného. Z velkých firem jsme několikrát neúspěšně oslovovali Bosch, spolupráci s námi ukončil Kronospan. V portfoliu partnerů tak máme z velkých firem Moravské kovárny, které jsou naším asi největším partnerem,“ popisuje bývalý vynikající obránce.

Právě zmíněný Bosch patří ke společnostem, které vrcholový sport nepodporují. „Firma Bosch má velmi ojedinělé majetkové uspořádání, kdy devadesát procent kapitálu našeho zakladatele, společnosti Robert Bosch GmbH, je ve vlastnictví Nadace Roberta Bosche. Tato nadace se zabývá výhradně obecně prospěšnými účely, například v humanitární oblasti, v kultuře a v porozumění mezi národy,“ vysvětluje Mojmír Kolář, tiskový mluvčí Bosche, s tím, že hlavní těžiště podpory firmy Bosch v Kraji Vysočina a Jihlavě se proto nalézá v oblasti sociální, vzdělávání a kultury.

Funkcionáři se tak snaží naplnit rozpočet množstvím menších sponzorů. „Máme dlouhodobou podporu zhruba stovky firem z celého regionu Vysočina, na něž se průběžně nabaluje dalších zhruba třicet subjektů, jejichž podpora FC Vysočina má kratší trvání,“ přibližuje Staněk.

Ilustrační foto.
V Rožné diváci viděli dokonce deset branek

Mezi významné podporovatele sportu v kraji patří tradičně místní pivovary. Namátkou pelhřimovský Poutník podporuje místní hokejisty i plavce jihlavského Axisu, s příspěvkem od Rebelu počítají brodští fotbalisté, hokejisté, volejbalisté i futsalisté, humpolecký Bernard se také nechová k místním sportovcům macešsky. „Podporujeme sport především ve městě a blízkém okolí, ať už je to hokej, fotbal nebo Automotoklub. A to nejen finančně, ale také třeba tiskem letáků na zápasy nebo tradičním soudkem piva na domácí zápasy,“ popisuje tiskový mluvčí Zdeněk Mikulášek.

Na celostátní úrovni je ale partnerem prakticky jen jihlavský Ježek, který podporuje házenou v Novém Veselí. Místní házenkáři, mimochodem, letos poprvé v historii hrají i evropský pohár.

ŽĎAS podporuje sport dlouhodobě

Jednou ze společností, která patří k tradičním partnerům sportu, je ŽĎAS. „Naše společnost patří mezi dlouholeté podporovatele sportovních aktivit ve Žďáře nad Sázavou. Pro rok 2019 společnost finančně podpořila FC ŽĎAS Žďár nad Sázavou a Sportovní klub ledního hokeje Žďár nad Sázavou, z.s. Tyto kluby společnost ŽĎAS (dříve státní podnik) sponzoruje již několik desetiletí. Z peněz vyhrazených na sponzoring tvoří podpora sportu většinový podíl,“ prozradila strategii společnosti referentka reklamy a propagace Jarmila Pospíchalová.

Do něj se dostali po nejlepší sezoně, ve které vybojovali páté místo v extralize. Tyto úspěchy se ale zatím na zvýšení partnerského portfolia příliš neprojevily. „To jsou letošní výsledky, takže s nimi teprve pracujeme a snažíme se je zobchodovat především do budoucna,“ vysvětluje místopředseda klubu Zdeněk Materna. Mimochodem, Sokol Nové Veselí také momentálně nemá titulárního partnera.

Do zajištění bezproblémového chodu klubu se v současnosti promítají i vlivy, které lze těžko ovlivnit.

Například výpadek plánovaného příjmu od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, které dosud neodeslalo nárokové příspěvky. „To je velký problém, je druhá polovina října, a zatím nic nepřišlo,“ rmoutí Maternu. „Tak tak to nyní zvládáme, ale musíme se s tím nějak vyrovnat.“

Z výše uvedeného je patrné, že získat peníze na podporu vrcholového sportu na Vysočině není opravdu vůbec snadné.

Lhostejno, zda momentálně na kolbištích prožívají časy báječné, nebo ty temnější. „Vnímáme snahu společností koncentrovat se na investice do svého rozvoje, cíleného marketingu a do svých zaměstnanců. Firmy dnes bojují o zaměstnance, tudíž navyšují jejich mzdy a benefity, organizují pro ně nejrůznější akce a aktivity. Partnerství, reklama či sponzoring se tak ocitají na vedlejší koleji,“ vypozoroval Staněk. „Svoji roli dále jistě hraje velmi široká nabídka konkurenčních sportovních a kulturních subjektů či aktivit.“