Rally Dakar 2023 bude pro Martina Prokopa již jeho osmou účastí na slavném závodě. Při své premiéře v roce 2016 skončil druhý mezi nováčky. Nejlepšího výsledku dosáhl v roce 2019, kdy se při svém čtvrtém startu umístil jako šestý. Parádní vizitkou je i skutečnost, že pokaždé dojel úspěšně do cíle závodu.

Letos tým stáje Orlen Benzina Team Martin Prokop, Viktor Chytka čeká po silvestrovském prologu mezi prvním a patnáctým lednem celkem 8 549 kilometrů, z toho 4 706 kilometrů rychlostních zkoušek. „Sedmdesát procent trati je zcela nových,“ uvádí organizátoři závodu na svých webových stránkách.

Výsledky Martina Prokopa na Rally Dakar.Zdroj: grafika DeníkNejdelší etapa čeká na účastníky desátého ledna, kdy mezi Rijádem a Harazem urazí 981 kilometrů, z toho 439 měřených.

To všechno je pro nový Prokopův závoďák velkou výzvou. A pro jeho řidiče i poměrně velkou neznámou. Shrek totiž prošel během roku výraznou proměnou.

Největší a nejviditelnější změnou prošla karosérie. „Tam jsme měli ohromný problém ve velkých rychlostech. Na nekonečných rovinách při rychlosti nad sto kilometrů v hodině nás soupeři předjížděli jako nůž máslem, i když jsme měli plyn na podlaze,“ prozrazuje Martin Prokop.

Jak přiznal čtyřicetiletý závodník v televizním rozhovoru, stál po loňském Dakaru před zásadní volbou. Vůz změnit, nebo upravit.

Jihlavská posádka Martin Prokop, Viktor Chytka se svým Shrekem obsadila na Rally Dakar 2022 konečné pětadvacáté místo.
Vymetli nás jako smetí a technika je lump, zhodnotil letošní Dakar Martin Prokop

Po počítačové simulaci se podoba Shreka výrazně změnila, nový vůz nebylo nutné hledat. „Naštěstí jsme to zvládli vylepšit jen změnou. Po simulaci ideálního tvaru auta vznikl současný tvar,“ popsal průběh hledání ideálního řešení Prokop. „Není to určitě nejhezčí auto, ale po zkouškách v Maroku jsme viděli, že zakrytování zadní části vozu a vylepšení aerodynamiky přineslo kýžené ovoce. Auto je rychlejší.“

Na podzimní tiskové konferenci Prokop naznačil i další změny: „Podvozkově je vůz za rok práce úplně někde jinde.“ Nejvíce se trápil tým s nastavením tlumičů. Na plánovaný test ve Znojmě ještě novou verzi neměl k dispozici.

Testy tak probíhaly doslova ještě za minutu dvanáct. Těsně před odesláním Shreka do dějiště závodu na pomezí Francie a Španělska. „Ještě na posledních testech ve Španělsku se rozhodovalo mezi dvěma variantami. Všechno ale ukáže až samotný závod,“ vzkázal Prokop po závěrečné zkoušce na svém facebookovém profilu.

David Křípal a Tomáš Ouředníček (vpravo) se stali továrními jezdci Toyoty.
Senzační zpráva. Ouředníček s Křípalem se stali továrními jezdci Toyoty

Naopak pro letošní ročník zůstal ve voze stejný motor. „V tak malém týmu není možné udělat více zásadních změn naráz,“ vysvětluje jihlavský rodák. „Pojedeme tedy opět s pětilitrovým osmiválcem. Dvouturbový šestiválec nachystáme až na příští rok.“

Pokud jde o ambice, Prokop dlouhodobě touží po umístění v první pětce. „Víme, jaké jsou naše možnosti a reálné cíle. Máme ale taky svoje sny. A ty se nemění,“ uzavírá s tím, že v konkurenci velkých továrních týmů bere jako reálný úspěch dokončení závodu v Top 10.