VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zvolili si motto: Nikdy to nevzdáme, a pak ho dodrželi

Salta, Vysočina – Obrovská únava, náročná jízda v těžkém terénu. Stovky kilometrů v obrovském stresu. Účastníci Dakaru si sahají na dno (možná i za něj) svých sil. Obě posádky z Vysočiny v soutěži automobilů však bojují a pokračují dál: Martin Prokop na osmém místě, Tomáš Ouředníček uzavírá čtyřicítku.

16.1.2018
SDÍLEJ:

Je libo tuny měkkého písku, nebo snad hlubokého bláta? Účastníci Dakaru by o tom mohli vyprávět, v jubilejním čtyřicátém ročníku si procházeli obojím. Tomáš Ouředníček na to bude mít nehynoucí vzpomínky.Foto: Marian Chytka

„Loni mě mrzelo, že se etapy v Bolívii zkracovaly. Tu pondělní pořadatelé zrušili a já jsem byl kvůli fyzickému vyčerpání rád,“ přiznal jihlavský pilot Martin Prokop.

Jestliže závodníci na Dakaru proklínali těžké a vysoké duny v Peru, pak maratónskou etapu v Bolívii popisovali doslova jako očistec. Vše odstartovala v bolívijské metropoli La Paz, účastníky čekaly dva dny s přenocováním mimo servisní a týmové zázemí.

„Bylo to hodně dlouhé s nekonečným měkkým pískem v první části. V něm jsme asi hodinu a půl jeli na jedničku, maximálně na dvojku, prostě ‚děs běs‘ a potom v další části dne zase tuny vody a bláta. Bohužel jsme uvízli na jednom drnu a celé auto zůstalo s koly ve vzduchu. Dojel nás při tom Polák Przygonski a celých tři sta kilometrů do cíle jsme mu potom jeli na nárazníku a cílem projeli oba vedle sebe,“ popisoval Prokop etapu, v níž skončil pátý.

Větších problémů si však „užili“ až v nedělní osmé etapě. „Celé to začalo pořádným offroadem a hodně nám daly zabrat praskliny v zemi, před kterými nás pořadatel ale varoval. Tohle nebezpečí se objevovalo na místech, kde by to člověk nečekal, a trefit takovouhle prasklinu by znamenalo velký problém. Proto jsem ubral z tempa a soustředil jsem se na hledání tohoto nebezpečí,“ uvedl Prokop.

Pak strávil nekonečné kilometry překonáváním velbloudí trávy a dokonce i dun. „Jejich zdolávání ve 3 500 metrech nad mořem není moc zábava, protože zásadně chybí výkon motoru a jen se hrabete s vykulenýma očima na sebemenší kopeček písku. Zásadní zlom nastal, když jsme špatně odbočili a jeli několik kilometrů špatným kurzem. Zjistili jsme to, až když jsme trefili velkou díru, která by normálně měla byt v roadbooku. Vracení na trať nás stálo spoustu drahocenného času,“ posteskl si Prokop.

Společně s Janem Tománkem museli zvládnout i další problém, nefunkční vysílač. Nemohli dát tedy vědět pomalejším soupeřům, motorkám a čtyřkolkám, aby mu uhnuli z cesty. „Nakonec mám ale radost, že jsme maratón zvládli a Shrek to vydržel,“ dodal s úlevou Prokop, který tak stále drží výbornou sedmou příčku.

To velkomeziříčský pilot Tomáš Ouřeníček s třebíčským navigátorem Davidem Křípalem si zažívají doslova inferno. Posádka z Vysočiny si dala před závodem motto: „Nikdo to nevzdám!“

To však ještě netušili, jak moc budou muset zabojovat, aby svůj slib splnili. Zejména v sedmé etapě, kdy je postihlo znovu několik problémů. „Vždycky říkám, jakým peklem jsme si prošli, ale sedmá etapa byla pro nás ta nejnáročnější. Právem byla označovaná jako největší výzva Dakaru,“ přiznal Ouředníček.

„Začátek etapy byl v pořádku a všechno se zdálo být fajn. Po několika kilometrech jsme ale najeli do hluboké řeky a Ford Ranger přestal jet. Pomáhal jsem tomu spojkou, ale po dalších pár kilometrech spojka přestala fungovat. Vypadalo to pro nás na konec Dakaru. Po několika hodinách přijel asistenční kamion. S pomocí Mathiase Behringera se nám podařilo spojku vyměnit. Nabrali jsme ale obrovskou časovou ztrátu a byli jsme úplně poslední,“ kroutil hlavou.

Posádka South Racing dokonce zvažovala, že najde nocleh a na trati přenocuje. „Ale nedalo nám to! V naprosté tmě jsme v noci chodili po poušti, svítili si baterkami a hledali jsme správný směr. Potom jsme konečně našli stopy celé rallye a podařilo se nám tam projet přes širokou silnici. Jeli jsme po stopách vyjetých předchozími auty, ale před námi bylo ještě 350 km v úplné tmě.“

Pak ale Ford Ranger zapadl ve velké louži, naštěstí ho vytáhl pořadatelský kamion. „Sáhli jsme si na úplné dno, jsme totálně vyčerpaní, ale snažili jsme se udělat všechno proto, abychom mohli pokračovat,“ dodal Ouředníček.

Po krátkém oddychu nastoupila posádka do nejdelší etapy mezi městy Uyuni a Tupiza, která obsahovala jednu z nejdelších rychlostních zkoušek celé Rallye Dakar v délce 498 kilometrů. Ještě před jejím startem dostala čtyřhodinovou penalizaci za pozdní návrat. V ní se naštěstí tentokrát větším problémům vyhnula a posunula se na čtyřicátou pozici.
Desátá etapa vede už po argentinském území ze Salty do Belému a měří 424 km. Na závodníky pak čeká test o délce 373 km. I tentokrát se dostanou do výšky přes tři tisíce metrů, tři čtvrtiny trati vedou po písku.

Autor: Pavel Mikeš

16.1.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 28 000 Kč Kuchaři (kromě šéfkuchařů) Pizzař/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 28000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Oblíbená pobočka v Jihlavě se rozšiřuje a přijme do svých řad nové pizzaře., Výroba a ruční příprava pizzy v pizzerii s pohodovým kolektivem, jedná se o otevřenou kuchyň., Požadujeme: chuť učit se a elán do práce, zkušenosti výhodou, nikoliv podmínkou (zaučíme), trestní bezúhonnost, příjemné vystupování a pozitivní přístup k práci., vlastní seberealizaci a chuť kariérně růst., Nabízíme: nástup do programu zaškolení se a podílení se na růstu firmy pod stále se rozšiřující značkou, týmový kolektiv, možnost kariérního postupu a seberealizace při otevření nových poboček. V případě spokojenosti a dobrých výsledků bonusy., První kontakt telfonicky nebo e-mailem.. Pracoviště: Turbo pizza, s.r.o. - pracoviště, Masarykovo náměstí, č.p. 1192, 586 01 Jihlava 1. Informace: Lukáš Prágr, +420 602 697 625. Věda a výzkum - Věda a výzkum Výzkumný a vědecký pracovník 25 000 Kč Inženýři elektronici ve výzkumu a vývoji Samostatný vývojový pracovník - elektronik. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Charakteristika pozice: , - programování v jazyce C pro MCU i PC , - vývojové práce na řídících jednotkách vznětových motorů , - provádění zkoušek a měření při výrobě prototypů , - provádění zkoušek vstřikovacího zařízení na zkušebně motorů , - vývojové a experimentální práce na konkrétním vývojovém úkolu , - technická jednání se zákazníky i dodavateli , - projektové řízení vývojových úkolů , Požadavky : , - vysokoškolské vzdělání, obor elektrotechnika nebo informatika (výhodou zaměření na regulační a výpočetní techniku, elektroniku, automatizaci) , - znalost PC: jazyk C, C++, C#, IAR (výhodou LabView, VHDL, Matlab, Simulink) , - výhodou zkušenosti s implementací automobilových standardů (SAE J1939, OBD,....) , - výhodou zkušenosti s 32 bit MCU, praxe s návrhem a optimalizací regulačních procesů , - AJ komunikativní úroveň , - řidičské oprávnění skupiny B , - ochota a schopnost učit se, ochota cestovat, schopnost týmové práce, loajalita. Pracoviště: Motorpal, a.s., Humpolecká, č.p. 313, 586 01 Jihlava 1. Informace: Lada Steigerová, +420 567 132 560. Řemeslné práce - Řemeslné práce Švadlena 13 500 Kč Švadleny, šičky, vyšívači a pracovníci v příbuzných oborech Šička, švadlena. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Mzda je úkolová. Manuální zručnost. Ochota pracovat v kolektivu. Možnost ubytování., 1. kontakt telefonicky pro sjednání osobní schůzky.. Pracoviště: Arcáde color s.r.o., Tovární, č.p. 135, 588 22 Luka nad Jihlavou. Informace: Rostislav Fischer, +420 777 055 301,567 219 694. Výroba - Výroba Ruční balič 13 500 Kč Ruční baliči Ruční baliči. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: První kontakt telefonicky, po - čt 9,30 - 14,00 h.. Pracoviště: Ajka transport s.r.o. - pracoviště kostelecké uzeniny, 588 61 Kostelec u Jihlavy. Informace: Román Djuzsenko, +420 775 551 323.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Junioři porazili Olomouc

Ilustrační foto

Staré Říši chyběl střelec

Vysočina Arena hostí letní světový šampionát. Podruhé

Nové Město na Moravě – Do Vysočina Areny se dere další zajímavá sportovní akce. Ještě než se v předvánočním čase biatlonisté utkají o body do Světového poháru, tak o víkendu budou bojovat o medaile v letním mistrovství světa. Nové Město už pořadatelství téhle akce má jednou za sebou, poprvé se tak stalo před sedmi lety.

Sigma dostala od Baníku výprask, doma stále nebodovala

Potřetí za sebou prohráli olomoučtí fotbalisté ligový zápas na svém stadionu. Po Slavii a Plzni si tři body odvezl také Baník. Sigma od něj dostala čtyři branky, sama dala jedinou. Hrdinou duelu se stal ostravský autor hattricku Dame Diop.

Souboj nováčků jasně ovládl Stonařov

Vysočina – Na góly bohatý byl druhý hrací víkend ve fotbalových I. B třídách. Deset gólů viděli diváci v Černíči, a z většiny to bylo díky domácím hráčům. Sedmkrát se do soupeřovy svatyně trefili také fotbalisté Stonařova, kteří doma zničili Počítky. Nabito měl i Antonínův Důl.

Bítovčice mají druhou výhru

Jihlavsko – Skvěle vstoupil do nové sezony nováček okresního přeboru z Bítovčic. O víkendu překvapivě snadno sestřelil 4:0 Brtnici na jejím hřišti a usadil se na druhém místě, hned za Batelovem, který má lepší skóre. Třetí je taktéž stoprocentní Cejle.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT