Dvoucestný stroj, který na staveniště dokáže dojet po silnici i po kolejích, jako první odebrala domácí stavební firma. Zaplatila za něj kolem 30 milionů korun. SaZ jej nyní nabízí i v zahraničí, řekl technický ředitel Volfgang Macourek.

Vozidlo se speciální nástavbou na svařování spojuje kolejnice tak, že je prohřeje a velkou silou stlačí k sobě, do sváru se tedy nedostává žádný jiný materiál. Macourek uvedl, že tento princip spojování vznikl před mnoha lety v bývalém Sovětském svazu. Kvalita svárů ale tehdy byla nerovnoměrná.

U stroje SaZ řídí celý proces počítač. "Tím je vyloučena chyba obsluhy i stroje," podotkl ředitel. Podle něj takové svařovací stroje umí už jen jedna firma ve Švýcarsku a jedna v USA.

Podnik SaZ se jako jediný v Česku zabývá přestavbou vozidel na dvoucestná, která mohou jezdit po kolejích i po silnici. Na zakázku pro jízdu na kolejích ročně přizpůsobí několik desítek vozidel - klasická nákladní auta, stavební stroje i techniku na údržbu a opravy tratí. Vyrábí také speciální železniční techniku.

Větší část produkce dříve směřovala za hranice, loni ale stoupla poptávka i v tuzemsku. Mezi zákazníky patří například stavební firmy Skanska DS, Viamont DSP nebo Mostecká uhelná společnost. Stroje ze Sázavy v posledních letech kromě zemí EU putovaly i do Austrálie, Thajska nebo Ázerbájdžánu.

Strojírenský podnik vznikl před půl stoletím jako součást železničního vojska. Pro armádní účely se také začaly vyvíjet dvoucestné stroje. Nyní je podnik soukromý, zaměstnává 50 lidí.