V pátek dopoledne přijeli zástupci dopravního podniku v polském hlavním městě do Jihlavy, aby mašinu v areálu mezi hlavním vlakovým nádražím a areálem Kronospanu oficiálně převzali.

„Pro pražské metro jsme již udělali osmnáct těchto lokomotiv,“ spočítal generální ředitel společnosti CZ Loko Josef Bárta. „Obsluhují provoz, když metro nejezdí. Vozí údržbové a pracovní vlaky, převážejí také soupravy, když je vypnutý proud, nebo po depu. Lokomotivy mají dieselový motor,“ doplnil ředitel.

Poláci s pražským metrem spolupracují, jihlavská výrobna jim byla doporučena. „Po patnácti letech putuje z Česka do Polska fungl nová lokomotiva. Jinak se dělaly pouze opravy,“ zmínil vedoucí výroby v jihlavské provozovně Jiří Nováček.

Příští rok by varšavské metro mělo odebrat další mašinu. „Vyzkouší si je a podle výsledků bude pokračovat kontrakt,“ doplnil generální ředitel Bárta.
Lokomotiva stojí v závislosti na vybavení od 10 do 15 milionů korun.

 

Zájem o mašinu mají řecké Atény

CZ Loko je jediný výrobce takových lokomotiv pro metra v Evropě. Uchází se i o dodávky do řeckého hlavního města, do Atén. „Je to také státní podnik, bude to mít nějaký vývoj. Dohody s Varšavou třeba trvaly tři roky,“ zmínil generální ředitel Bárta.

Lokomotivka v Jihlavě dává práci 95 lidem. Jde o jeden z pěti provozů společnosti CZ Loko, která sídlí v České Třebové. Ta má 575 zaměstnanců a roční obrat kolem jedné miliardy korun.

Firma nyní investuje do výstavby nové haly na výrobu komponentů lokomotiv, další prostory, například sklady, přebudovává.

Ve Varšavě mají zatím jen jednu linku metra o délce 19 kilometrů. Je tam 17 stanic. V roce 2006 metro v polské metropoli přepravilo 106 milionů cestujících.