To jsou některé novinky, které prezentovali noví majitelé závodu, česká společnost K Brewery Group.

„Zrušili jsme výrobu pro export a vsadili na návrat k původní receptuře Ježka z let osmdesátých. Tehdy byl jihlavský pivovar na výsluní kvality stejně jako jihlavská Dukla,“ zmínil ředitel pivovaru Jan Kylberger.

Staronové jedenáctistupňové pivo Ježek je ve srovnání s většinou piv na trhu tmavší s výraznou hořkostí.

Název pro desítku? Zatím se hledá

„Nemáme zatím upřesněnou strukturu výrobků, ale prioritou bude jedenáctistupňový Ježek. U „desítky“ je ve hře několik názvů. U speciálních piv zachováme názvy Zachariáš a Grand,“ naznačil ředitel Kylberger.

„Po pěti týdnech stáčení piva s původní recepturou máme vyřešenou budoucnost co do chuti, barvy, pěnivosti a dalších vlastností piva. Jak razantně jsme změnili technologické postupy, tak se obrátil o 180 stupňů náš přístup k regionálnímu trhu,“ doplnil obchodní ředitel Miloš Vostrý.

Na sklonku loňského roku byl Ježek ve složité situaci. Strategie předchozích vlastníků z Belgie, zaměřující se na laciná exportní piva a obchodní řetězce, byla velmi riskantní a nevycházela.

Hospodářské výsledky pivovar neprezentoval. Nejsou od roku 2005 uváděny ani ve sbírce listin obchodního rejstříku, ač by tam měly být.

K Brewery Group vidí potenciál pivovaru na regionálním trhu.

Vlastní podíly v sedmi tuzemských pivovarech. Patří jí přitom vedle pivovaru v Jihlavě i Platan Protivín, Černá Hora, Svijany, Rohozec, Klášter a pivovar Janáček Uherský Brod.

Jedenáctka Ježek má podporovat chuť pivařů hořkostí

Tak jaký je ten nový jedenáctistupňový Ježek jihlavského pivovaru? Sladčí? Nebo hořčí? Světlejší? Tmavší?

Odpovědi dala oficiální degustace piva, které je vyrobeno z tradičního, tak zvaného humnového sladu.

Mok jihlavského pivovaru, vyrobený podle receptury 80. let, má tmavší barvu a příjemnou hořkou chuť.

„Výrobu jsme podřídili chuti. Aby byla chuť vyvážená, vůně přijatelná a aby první napití bylo příjemné s doznívající hořkostí. Přísadami jsme vyladili pivo do takzvané kulatosti. Všechno se nám podařilo v novém pivu spojit podle našich představ,“ přiblížil vrchní sládek Jaromír Kalina. Po letech vaření nízkostupňového piva pro export pod taktovkou belgických obchodníků se jihlavští pivovarníci opět pustili do vaření originálního piva z domácích surovin.

„Z domácího sladu z regionu se pivo vařilo v Jihlavě odjakživa. Takový slad je trochu víc barevný a víc zahuštěný, proto pivo má plnější chlebnatou chuť. Opozdili jsme dávkování chmele, takže pivo je víc hořké a plnější chuti. Hořkost na jazyku podněcuje pijáka k dalšímu napití, což je pro klasické české pivo velmi důležité,“ připomněl ředitel pivovaru Jan Kylberger. Pivovar Jihlava zůstane zatím při vaření klasického zlatavého moku.

Do experimentů se jeho vedení nechce pouštět. „S výrobou ochucených piv, třeba borůvkových nebo malinových, nepočítáme,“ vysvětlil obchodní ředitel Miloš Vostrý.

A jaké budou ceny? Měnit se zatím nemají. Cena jedenáctky na výčepu se pohybuje mezi 17 a 18 korunami, u „lahváče“ je to do 10 korun na nezávislém trhu a v případě akce v obchodních řetězcích kolem osmi korun.