O různých nástrojích boje s krizí se hovořilo i ve čtvrtek v Dělnickém domě v Jihlavě, kde zasedali delegáti odborové organizace OS Kovo při Bosch Diesel.

Přišel mezi ně personální ředitel společnosti Bosch Diesel Oldřich Židlík. Právě jemu přítomní pokládali nejvíce otázek. „Dovolenou v jiné dny, než na které je nařízena, budete povolovat?“ ptal se třeba jeden z odborářů. „V zákoníku práce je uvedeno, že čerpání dovolené stanovuje zaměstnavatel. Pokud bude ale zaměstnanec potřebovat jeden nebo dva dny volna, nic nebrání tomu, aby se ve firmě na této dovolené dohodl,“ odpověděl personální ředitel.

Z diskuse vyšlo také najevo, že lidé zaměstnaní v koncernu Bosch v Německu mají za současné hospodářské krize větší jistoty než třeba Češi. Firma je v Německu nemůže do konce roku 2011 propustit pro nadbytečnost. Musí je převelet na jiné pracoviště koncernu.

Tři miliardy korun? To není mnoho

Situace v Jihlavě je jiná. Hromadně propouštět se ale do konce srpna podle dohody odborů a vedení podniku nemá. „Podpis podobných smluv, jaká platí nyní, je možný i do budoucna. Dlouhodobější ale nebudou. Budou to ujednání na tři, maximálně šest měsíců,“ předpokládá odborový předák Jiří Valenta. Vedení firmy Bosch také uvažuje, že bude v době odstávek zaměstnance více vzdělávat.

Systém se bude odvíjet i od možné dotace z fondů EU. „Zásadní problém u těchto dotací je v tom, že ministerstvem vyčleněná částka 3,3 miliardy korun je málo peněz. Když po dotaci sáhnou firmy jako Škoda Auto s 24 tisíci zaměstnanci, Siemens se 17 tisíci zaměstnanci a třeba i Bosch, který má v tuzemsku asi devět tisíc zaměstnanců, tak jsou ty peníze pryč,“ přemítal personalista Židlík.

Další věcí je najít dostatek lektorů, kdyby miliard na vzdělávání bylo víc.