„Bylo to živelné rozhodnutí. Manželka viděla v knihkupectví publikaci o kozách tu anglonubijsou a řekla, ty chci,“ vypráví David Kolman. Od roku 2004 začali realizovat myšlenku jejich chovu.

Rodina paní Provazníkové měla v Krasolesí u Košetic usedlost, která se stala domovem i prvních koz. „Po roce až dvou jsme se tam už nevešli a koupili jsme objekt, kde máme kozinec i výrobu,“ popisuje začátky Kolman.

Zadarmo kozy nic nedají

V Krasolesí je nyní největší chov anglonubijských koz v celé republice. Jejich chov však není lehký. Majitelé farmy museli absolvovat řadu pokusů a omylů a dnes sami přiznávají, že do začátku by volili méně náročné plemeno. Jak říká Kolman: „Jsou trochu cimprlich. Je s nimi více starostí, protože jsou to šlechtěná zvířata.“ Farmářům nejde pouze o vysokou produkci mléka, ale i celkovou pohodu zvířete, což se odráží v náročnosti na krmení.

Vysokoprodukční zvířata ve spolupráci s ohleduplnými chovateli našli společnou řeč a výsledky se žačaly soustavně zlepšovat.

Drahá zvířata

Laikům by mohla lehce pozdvihnout obočí cena jednoho zvířete. „Nyní jsem přivezl druhou nejlepší dojnici Holandska za tisíc euro. Popravdě nevím, proč jsou tak drahé, ale je o ně obrovský zájem. Kdybych chtěl, prodám je všechny během jednoho týdne,“ říká chovatel.

Samotný obchod s kozami se na plánovaném zisku podílí čtvrtinou. Většinu tvoří produkce sýrů. A to nejen ledajakých. Celý marketing farma postavila na zrajících plísňových sýrech francouzského typu, které v Česku vyrábí málokdo. Vývoj kvalitního sýru francouzskou recepturou trval v Krasolesí zhruba dva roky.

Sýry jdou na odbyt velice dobře. „Ještě v minulém roce jsme je prodávali přímo ze dvora. Lidé ale přestali jezdit a popravdě nevím z jakého důvodu. Těžištěm obchodu místní kupující nejsou,“ dodává Kolman.

Nejlepší marketing: Prodej si sám

„Místním lidem koza smrdí a mají hodně předsudků. Najdou se i výjimky, ale jsou to spíše jednotlivci,“ popisuje zkušenosti Kolman, který sýry vozí na farmářské trhy a do obchodů do Prahy. „Nejlepší je prodávat si sám. Člověk ví, co lidem chutná. Zákazníci se vrací, a tak mám i zpětnou vazbu,“ pochvaluje si Kolman. Na pražské Náplavce mu stačí půl dne a má prodáno.

Vlajkovou lodí je sýr Crottin, vyráběný unikátní technologií zrání po dobu několika týdnů. Ten prý vysoce hodnotili i návštěvy z Francie.

Plány do budoucna? Farmáři z Krasolesí chtějí vyplnit mezeru v době, kdy kozy nedojí, a chtějí rozjet výrobu sýrů z kravího mléka od kvalitních dovozců. Opět se bude jednat o zajímavé sýry francouzského typu, tak aby byla vytížena celoroční kapacita. Prodej ze dvora už se nezdá být zajímavý, protože čekat, až někdo přijde, aktivní podnikatele nebaví.