Společnost provozující úzkokolejnou železnici, Jindřichohradecké místní dráhy, letos podle odhadů přepravila kolem 400 tisíc cestujících. Je to více než loni, obrat však bude zhruba stejný jako minulý rok. Mezi pasažéry v létě totiž výrazně přibyly děti do šesti let, které jezdí zdarma, a děti do 15 let, které hradí poloviční jízdné, řekl majitel a provozovatel Jindřichohradecké místní dráhy Jan Šatava.

Loni firma dosáhla obratu 69,6 milionu korun, zisk po zdanění činil 1,2 milionu. Letošní výsledky by měly být podle Šatavy zhruba stejné. Nárůst v jednotkách procent zaznamenali v letní sezoně, kdy vypravují turistické parní vlaky. Osobní přeprava zůstává na stejné úrovni.

Jindřichohradecké místní dráhy provozují pravidelné vlakové linky na tratích Jindřichův Hradec - Nová Bystřice a Jindřichův Hradec - Obrataň. Právě tato druhá trať prochází krajem Vysočina a krajský úřad přispívá na její provoz. „Dráha tady má pevné postavení, hlavně trať na Obrataň, kde jsou vesnice, kam vůbec nejezdí autobus,“ poznamenal Šatava. Na trati jsou navíc tři menší města s fungujícími podniky, jejichž zaměstnanci vlaky také využívají.

Vypravují vlaky pro běžkaře

Novobystřická trať obsluhuje turistickou oblast, která je v létě hojně navštěvovaná. Turisté vlaky v létě využívají, v sezoně přepraví kolem 6 000 kol, uvedl Šatava. Před dvěma lety se v regionu začalo s úpravou běžeckých stop v okolí Nové Bystřice. Jindřichohradecké místní dráhy letos upravily jízdní řád tak, aby se k nim milovníci běžeckého lyžování z Jindřichova Hradce dopoledne dostali a navečer se mohli vrátit zpět.

Společnost zajišťuje i nákladní železniční dopravu. Zákazníků podle Šatavy ale ubývá. Nákladní doprava je tak pro ně v podstatě doplňkovou činností. „Když jsme před 14 lety začínali, přepravili jsme i 2 000 železničních vozů nákladu za rok. V současnosti jich je ročně kolem 300,“ řekl Šatava.

Letos společnost investovala do zabezpečovacích zařízení na dvou železničních přejezdech. Úprava jednoho vyjde na zhruba pět milionů korun. Vybudovali je z dotace od Státního fondu dopravní infrastruktury. Získali také eurodotaci na modernizaci motorových vozů.

Společnost je prvním soukromým provozovatelem veřejné železniční dopravy v Česku. Její vlaky jezdí na tratích o celkové délce 79 kilometrů. Na těchto úsecích je celkem 30 stanic a zastávek. Několik z nich si mohou dnes turisté pronajmout k letním pobytům.

Jindřichohradecké dráhy se zajímaly také o možnost provozovat osobní železniční dopravu na úseku z Moravských Budějovic do Jemnice, kde zítra provoz končí. Jednaní o oživení této trati však zatím nebylo uzavřeno.

OLDŘICH NOVÝ + ČTK