Přišli se zcela novou firemní kulturou a do Jihlavy přinesli v polovině devadesátých let minulého století nemálo prvků z fungujícího tržního hospodářství. Firma Bosch Diesel si na Vysočině navíc systematicky vybudovala pozici jednoho z klíčových zaměstnavatelů. Tu ostatně drží stále, přestože v důsledku hospodářské krize i ona musela propouštět.
Jihlavský strojírenský gigant současně poznamenal transformaci regionální infrastruktury, kvůli firmě začali měnit jízdní dráhy nejrůznější dopravci, kteří zajišťují přepravu lidí po silnici, železnici i po městě.
Jisté je, že Bosch Diesel ovlivnil zaměstnanost a poznamenal konkurenční prostředí na Vysočině jako celek. „Přijatelnými pracovními podmínkami ve firmě Bosch se zvýšil tlak i na ostatní zaměstnavatele, to znamená výraznější konkurenční prostředí ve strojírenství a navazujících oborech,“ popsal souvislosti dopadu společnosti Bosch Diesel na region Pavel Literák z jihlavského úřadu práce.
V současnosti Bosch Diesel zaměstnává pět tisíc lidí, tedy o tisícovku méně než v roce 2008, kdy rozvoj společnosti kulminoval. „V současné chvíli je počet zaměstnanců stabilní,“ doplnil tiskový mluvčí společnosti Mojmír Kolář.
Největší pohyb spojený s poptávkou po nových zaměstnancích zaznamenala firma v letech 2000, kdy nabízela 454 volných pracovních míst, a pak v roce 2004, kdy hledala lidi na 465 volných pracovních míst. „V roce 2000 hledala společnost Bosch Diesel řídící pracovníky, střední technický a administrativní personál, seřizovače, montážní dělníky a strojírenské kovodělníky,“ poznamenal k nahlášeným pracovním místům v roce 2000 Pavel Literák. O čtyři roky později, při druhé vlně nabírání nových lidí, hledala největší jihlavská strojírenská firma ještě technology, normovače, techniky ve výzkumu a vývoji a odborné ekonomické pracovníky.
Zkušených expertů je stále málo
Bosch Diesel se trvale potýká zejména s nedostatkem lidí s vysokou kvalifikací, potřebnou specializací a mezinárodními zkušenostmi. Ve firmě přiznávají, že zaměstnance s požadovaným profilem nacházejí jen částečně. „Naše požadavky na vysokou úroveň vzdělání pracovníků můžeme zajistit jen dodatečnými vzdělávacími programy, takzvanou závodní školou,“ poukázal na praktické řešení problému Mojmír Kolář.
Bosch Diesel sází při hledání specialistů na spolupráci s vysokými školami, přesto si lidé ve vedení společnosti uvědomují, že kvalitní odborníci jsou na pracovním trhu nedostatkovým zbožím. „Jako mezinárodní koncern hledáme strojírenské inženýry s co největší mezinárodní zkušeností a dostatečnou mobilitou,“ charakterizoval mluvčí Kolář klíčové požadavky.
Podle zkušeností odborníků na problematiku zaměstnanosti a trhu práce se rozvoj firmy promítá do rozšiřování zaměstnanecké základny podniku o další specializované pracovníky ze strojírenských oborů. „Díky tomuto požadavku se zvyšuje konkurenční prostředí v oboru v regionu, což má podle nás i vliv na růst platů,“ připomenul další souvislosti vlivu společnosti Bosch Diesel na region Pavel Literák z úřadu práce.
Dále se podle něho pod vlivem působení firmy rozšiřuje „nasávací“ oblast získávání nových pracovníků, protože v nejbližším okolí je pracovníků s požadovanou specializací již nedostatek. Bosch Diesel má tak významný vliv na snižování nezaměstnanosti v podstatě na celou oblast kraje Vysočina. A to nejen ve firmě, potažmo ve strojírenství, ale i v navazujících oborech, jakými jsou doprava, či služby.
„V období krize se propouštění z firmy projevilo podle našeho názoru nejen nárůstem nezaměstnanosti v regionu, ale i určitým poklesem kupní síly obyvatelstva,“ připustil následné souvislosti Literák.
Ve vedení firmy Bosch Diesel potvrzují, že se strojírenský gigant s pěti tisíci zaměstnanci na transformaci infrastruktury projevuje. „Městská doprava přizpůsobuje dle svých možností žádané spoje potřebám našeho směnného modelu. Rovněž i ostatní dopravci autobusové a železniční dopravy se snaží, kromě víkendů, vycházet vstříc potřebám našeho směnného modelu,“ upřesnil Mojmír Kolář.