Jihlavský závod CZ LOKO začal vyrábět šestinápravové motorové lokomotivy pro Lotyšsko. Do roku 2017 tam dodá 28 dvoudílných sekcí. Lotyšský národní železniční dopravce je bude využívat při těžké nákladní dopravě z Ruska a Běloruska. Jde o kontrakt za více než 42 milionů eur, v přepočtu přes 1,1 miliardy korun. ČTK to v tiskové zprávě sdělil Josef Bárta, předseda představenstva CZ LOKO.

Investice do vývoje se vyplatila

Na této významné zakázce pracoval výrobce lokomotiv několik let. „Kdybychom masivně neinvestovali do vývoje a výzkumu, nemohli bychom na ni vůbec pomýšlet," podotkl Bárta.

Nové lokomotivy vzniknou kompletní modernizací vozidel 2M62U se dvěma kabinami, jimž se v Česku říkalo Sergej. Z původního stroje ale zůstane jen podvozek a rám. Schvalování úplně nového železničního vozidla je hodně složité. Proto firmy mnohdy dávají přednost zásadní modernizaci. „Dopravcům přináší stejný efekt, ale je podstatně levnější a rychlejší," vysvětlil Bárta.

Nový design lokomotiv vychází z české řady 753.6 Bizon, které rovněž nesou rukopis CZ LOKO. Do Lotyšska budou lokomotivy z jihlavského závodu dodávány v podobě stavebnice teprve tam se jednotlivé moduly zkompletují a celé vozidlo oživí.

V Lotyšsku už společnost CZ LOKO v letech 2011 až 2013 podobně modernizovala pro státní železnice 14 posunovacích lokomotiv. Do východoevropských zemí s širokým rozchodem kolejí tento výrobce od roku 2007 do loňska prodal přes 180 paketů lokomotiv. Hranice 200 lokomotiv by měla padnout v tomto roce.

Miliardový obrat a významný export

CZ LOKO, a.s., patří mezi přední středoevropské výrobce motorových lokomotiv, věnuje se i vývoji a výrobě speciálních drážních vozidel. Hlavní závod má v České Třebové a další provozovny v Jihlavě a v Nymburku. Celkem v nich pracuje přes 700 lidí. Loňský obrat společnosti činil 1,99 miliardy korun, export se na něm podílel více než polovinou.