VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak přilákat řidiče trolejbusů? Především dobrým platem

Jihlava – S letošním obnovením praxe letních jízdních řádů na vybraných trolejbusových linkách v Jihlavě vyvstala i otázka početního stavu řidičů Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ). Řidiči si stěžují na to, že jich není dost a rovněž na nízké platy. Kvůli nim prý někteří jejich kolegové odcházejí k jiným zaměstnavatelům.

7.7.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/ Jiří Jíra

Řešení je především v rukou jihlavských zastupitelů. Politici by totiž mohli rozhodnout o dalším navýšení dotací pro DPMJ, aby nabízel řidičům výhodnější platové podmínky než jiní dopravci.

„Pravdou je, že časy se mění, nároky na řidiče také a vnímám velkou odpovědnost, kterou mají a za kterou by rádi viděli náležitý příjem,“ je si vědomá situace náměstkyně jihlavského primátora Jana Mayerová (ANO), která má mimo jiné na starosti oblast dopravy ve městě.

Zastupitelstvo města sice v červnu přijalo rozhodnutí o navýšení dotace pro DPMJ ve výši necelých dvou a půl milionu korun. Ani tak ještě platy řidičů nedosáhnou kýžené částky, která by byla výrazně konkurenční a dokázala třeba i přetáhnout řidiče k DPMJ od jiných dopravců.

„Minimální čistý příjem řidiče by podle mého názoru měl být pětadvacet tisíc korun,“ řekl Deníku technický náměstek ředitele DPMJ Jaroslav Šetek. Dodal, že ale vzhledem ke kritickému nedostatku řidičů na trhu práce si není jistý, jestli by i taková výše mzdy dokázala rychle přivést podniku dostatečný počet zájemců.

Po červnovém navýšení rozpočtu DPMJ ze strany města, jakožto jediného akcionáře této dopravní společnosti, se má průměrný čistý příjem řidičů zvýšit na asi dvacet tisíc korun.

Předseda odborové organizace v DPMJ Marek Řezáč pro Deník uvedl, že na dvacetitisícový čistý příjem se řidiči ale obvykle dostanou díky tomu, že mají příplatky za přesčasy, případně za víkendové služby. „Ti, kteří jezdí jen základní hodiny bez víkendů, mají méně peněz, odhaduji, že tak o dva tisíce,“ poznamenal.

Přesto jsou nyní odboráři rádi, že město vyslyšelo jejich žádosti a na platy přidalo. „To, o čem jsme s paní Mayerovou jednali na začátku roku, se opravdu vyplnilo. Nikde jinde, pokud vím, kromě Ostravy, v půli roku ke zvýšení platů nedošlo,“ podotkl Řezáč. Řidiči by podle něj mohli být momentálně celkem spokojeni. „Věřím, že se třeba i příští rok na nějakém zvýšení dohodneme,“ dodal ještě.

Odboráři se totiž obávají toho, že současný podstav řidičů DPMJ se může ještě prohloubit a kvůli tomu by také mohlo dojít k nepříznivému omezování rozsahu městské hromadné dopravy. Podnik nyní zaměstnává 98 řidičů. „Ideální stav by byl 104,“ poznamenal Jaroslav Šetek.

Rozhodnutí o tom, jak budou vysoké mzdy řidičů DPMJ, mají v rukou především politici. S udržením či navýšením počtu řidičů také souvisí zajištění adekvátní dopravní obslužnosti města trolejbusy a městskými autobusy. Maximální podpora veřejné hromadné dopravy je přitom v současnosti standardem ve všech vyspělých evropských státech.

„Dotaci města na zajištění městské hromadné dopravy v Jihlavě považuji dlouhodobě za nedostatečnou. Bez kvalitní a cenově adekvátní městské hromadné dopravy se v Jihlavě neobejdeme,“ poukázal jihlavský komunistický zastupitel Pavel Šlechtický. Doplnil, že také z těchto důvodů bude podporovat další navýšení rozpočtu pro DPMJ.

Sociální demokrat Vratislav Výborný je přesvědčený, že červnové navýšení rozpočtu dopravního podniku je dostačující. „O žádných dalších požadavcích nic nevím. Pokud v budoucnu vyvstane neúnosná situace ve mzdách řidičů, určitě to budeme řešit. Na druhou stranu jsou zde určité limity. Nikdo přirozeně nemá nikdy dost,“ vyjádřil se Výborný.

„Má odpověď zní ano,“ odpověděl Miroslav Tomanec (Fórum Jihlava), zda by podpořil další zvýšení dotace pro dopravní podnik.

Podle Radka Popelky, zástupce hnutí ANO, není další navýšení peněz pro DPMJ po tom červnovém v plánu. Poznamenal ale, že ke zvýšení tržeb mohou přispět i sami obyvatelé města, a to tím, že budou ještě více využívat služeb dopravního podniku. Třeba i tankováním na čerpací stanici v areálu DPMJ.

Deník se s dotazem na možnost dalšího zvýšení dotací pro DPMJ obrátil také na Josefa Kodeta, zástupce lidovců, Jaroslava Vymazala (ODS) a Marka Hovorku (TOP 09), žádný se však k této záležitosti nevyjádřil.

Počty řidičů DPMJ by mohly rozšířit i ženy. „Určitě bychom ženy jako řidičky přivítali, ale ony o tuto profesi nemají zájem,“ sdělil Jaroslav Šetek. O místa řidičů je ale podle Úřadu práce ČR zájem ze strany cizinců, například Ukrajinců.

Autor: Petr Šmergl

7.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Ve sběrném dvoře už nevezmou pneumatiky

Ilustrační foto.

Charita hledá koledníky pro tradiční Tříkrálovou sbírku

Vánoce jsou finančně náročné. Úvěr ale může být špatným pánem

Podle finančních poradců ale i psychologů by úvěry měly sloužit k nákupu jen těch věcí, které nezbytně potřebujeme. Nemá cenu se neúměrně zadlužit a kvůli hezkému Štědrému dni si pak znepříjemnit celý rok. Praxe ale také ukazuje, že mnohé domácnosti si kvůli nedostatečné finanční rezervě nemohou tuto úvahu dovolit.

Po cenné výhře v Opavě přišel výbuch s Karvinou

Opava, Karviná – Dvojutkání na soupeřových hřištích absolvovali prvoligové hokejbalisté SK Jihlava. Ti nejdříve udolali Opava, poté vysoko prohráli v Karviné. I tak jsou ale svěřenci trenéra Staňka nadále v tabulce první!

Nekvasil: O spoustu bodů jsme přišli nízkou produktivitou

Jihlava – Hokejoví junioři Dukly mají za sebou první polovinu základní části nové extraligové sezony. Po ní jsou s 24 body v tabulce dvanáctí, a to trenéra Karla Nekvasila trochu mrzí, protože výkonnostně to prý nebylo špatné. Bohužel obrovskou bolestí je produktivita.

Hokejisté Telče doma šokovali první Strakonice

Telč – Hokejisté Telče si připsali teprve druhou výhru v jihočeském přeboru. Ale stála za to! Na domácím ledě si totiž vyšlápli na lídra soutěže. Strakonice dokázali díky skvělému výkonu porazit o tři branky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT