Vybrat si mohou od materiálu a střihu až po barvu nitě na knoflíku, vyšít si mohou nechat třeba i monogram. V Česku je to unikátní služba, přiblížil předseda družstva Josef Prášek. Kvůli rozpadu domácí sítě malých obchodů s oděvy se Vývoj více zaměřuje na malé série kvalitních výrobků a na přímé oslovení zákazníků. „V současnosti nás živí hlavně zahraniční trh. V tuzemsku hledáme nová odbytiště a příležitosti," řekl Prášek. Řadu let družstvo nabízí službu takzvaného osobního krejčího, tedy šití pánských obleků přímo na postavu zákazníka. Využívají ji politici, podnikatelé a také lidé, jimž běžná konfekce nesedí.

Internetový program, umožňující navrhnout si klikáním myší oblek na míru, zkouší družstvo od minulého roku. Možných je několik stovek variant obleků; jen látek je v nabídce 150 druhů. Podle předsedy třešťského oděvního podniku je projekt ve fázi oťukávání.

To Prášek přičítá i loňskému útlumu spotřebitelské poptávky. „Ale zatím jsme neměli jediný problém, vždycky to sedělo," řekl k uskutečněným dodávkám. Zákazník buď zadá své míry, anebo jen věk, výšku a váhu a program mu velikost spočítá. Cena obleku začíná od tří tisíc korun. „Pohybuje se v ceně obleku běžně dostupné konfekce v obchodech, ale je s výrazně větší přidanou hodnotou," řekl Prášek.

Vývoj je podle něj největší oděvní firmou v Česku s vlastní výrobou. Zaměstnává 190 lidí. Kromě společenských obleků šije profesní oděvy do extrémních podmínek třeba pro vojáky a záchranáře. Loňský obrat družstva se pohyboval kolem sta milionů korun. V zahraničí byly prodány čtyři pětiny produkce, nejvíc v Německu, Švýcarsku a v Rakousku.

Jako jiné textilní podniky čelí družstvo konkurenci levné pracovní síly v Asii, Africe i ekonomicky slabších evropských státech. Strategií Vývoje je zaměření na náročné výrobky a na pružný servis. Výhodu družstva vidí jeho předseda i v tom, že si na rozdíl od jiných firem v oboru udrželo tým odborníků důležitých pro vývoj a přípravu výroby. Obtížně se ale obsazují méně placená místa krejčových. Družstvu jich chybí desítky.