Informace o rozšiřování potvrdilo Deníku vedení firmy. „V provozovně Jihlava vznikají dvě lokomotivy měsíčně, cílový stav je navýšit takt dvojnásobně plus další dva až čtyři modernizační pakety v roce 2020,“ uvedl generální ředitel Josef Gulyás a dodal: „Investice je primárně do efektivity a produktivity. Začaly jsme Jihlavu připravovat na to, aby byla technologicky nezávislá.“

Na stavbu nových hal se těší i vedoucí výroby v provozovně Jihlava Vlastimil Budař. „Je to výzva, bude to spousta starostí a hledání řešení, ale jihlavský tým je na velice dobré úrovni, takže věřím, že to zvládneme. A já se na to těším, od kluků vždy přijdou nápady, kterým dáváme prostor,“ prohlásil.

Práce jsou aktuálně v plném proudu a již dnes je v provozu testovací hala na zkoušení lokomotiv. „Trakční elektromotory se odpojí z náprav a výkon se pouští do vodního odporníku, zmaří se ve vodní nádrži umístěné venku. Měří se tak výkonová charakteristika lokomotivy v různých stupních zatížení a ladí se nastavení motorů,“ přiblížil fungování pracoviště vodního odporu mistr elektrikářů Jiří Langhammer.

Hotový je i systém na přesouvání lokomotiv a v nejbližších měsících vznikne i multifunkční montážní hala. „Investice je řádově kolem 90 milionů včetně technologie,“ podotkl na adresu nové budovy Gulyás. Staré chátrající budovy původně vlastněné Českými drahami, plánuje firma zlikvidovat, aby na jejich místě mohlo vzniknout parkoviště a zázemí pro zaměstnance.

Částka, kterou si už areál v Jihlavě během patnácti let vyžádal, se přitom pohybuje okolo půl miliardy. Jde o výkladní skříň podniku, nejmodernější technologie jdou právě do krajského města Vysočiny. „Toto depo bylo už od Českých drah určené k likvidaci, tudíž se sem nedala ani koruna a my jsme museli dělat úplně všechno od topení až po střechy, nebyly tu elektrické rozvody, řešili jsme ekologii,“ vypočítal předseda představenstva a majoritní vlastník Josef Bárta.

S rozšiřováním areálu, který je v prostorách bývalého depa Českých drah, souvisí také potřeba velkého náboru zaměstnanců. Těch bude firma potřebovat kolem čtyřicítky. „Primárně půjde o kvalifikované výrobní dělníky, profese jako je elektronik, elektromechanik a zámečník/svářeč,“ vysvětlil Gulyás.

Firma se zároveň zapojuje do života ve městě, podporuje jihlavské hokejisty, fotbalisty i Tenis centrum. Sponzorovat bude i blížící se jihlavský mezinárodní festival dokumentárních filmů. „Město bylo vždy rozumné, spolupráce je dobrá. Jihlava je krajské a spádové město, lidé jsou tady bezvadní,“ ocenil Bárta.

Svůj pohled pak přidal i vedoucí referátu bezpečnosti práce Michal Krauman. „Pro nás z hlediska BOZP je to navýšení objemu ve sledování činností, nicméně jihlavská provozovna je na vysoké úrovni co se týká zabezpečení. Není tajemství, že budeme mít v říjnu certifikát bezpečného podniku,“ uzavřel.

Lokomotiv, které vznikly v CZ Loko, už jezdí po celé Evropě téměř jedenáct set. Nejvíce pochopitelně v Česku, ale šedesát procent produkce jde na export do celkem osmnácti států. Podle vedení firmy má CZ Loko nasmlouvaný odbyt na dva roky dopředu.