"Dva ze sedmi spoluautorů této unikátní mozaiky, která astronomy dovedla k určení přesných informací o dopadnuvším tělese na Měsíc, jsou Češi," sdělil v prohlášení zaslaném ČTK astronom Petr Horálek. Český překlad anglického popisku ke snímku z webu NASA zveřejnila Česká astronomická společnost na svém portálu astro.cz.

Vědci objevili nejstarší kráter, který vznikl dopadem asteroidu. Nachází se v Austrálii
V Austrálii našli nejstarší kráter světa. Asteroid mohl ukončit dobu ledovou

Snímek dne nazvaný Lunar Eclipse Perspectives (Perspektivy zatmění Měsíce) tvoří záběry souputníka Země pořízené 21. ledna 2019 v americkém státě Georgia, Dominikánské republice, Kapverdách, na španělských Kanárských ostrovech, Německu, Rakousku a Česku. Tehdy během úplného zatmění Měsíce teleskopy v řadě zemí zaznamenaly, že do lunárního povrchu narazil meteorit.

Měsíc posetý krátery

Měsíc čelí dopadům vesmírných těles běžně, což dokládá povrch posetý krátery. Odborníci se tehdy shodli na tom, že dopad byl vůbec první, který se podařilo zpozorovat během měsíčního zatmění. Zemi v takovýchto případech na rozdíl od Měsíce chrání atmosféra, ve které meteority ve většině případů shoří.

Zdroj: Youtube

Horálek loni v lednu k lunární události poznamenal, že dopad se podařilo zaznamenat Liboru Hašplovi z Velkého Oseku nebo členům astronomického kroužku na pardubické hvězdárně. Sám úkaz snímal na kapverdském ostrově Boa Vista teleobjektivem. Kratičký záblesk je také patrný na videu z brněnské hvězdárny a planetária. Právě Hašpl a Horálek jsou spoluautory snímku, který dnes NASA zveřejnil.

Meteorit Murchison, který v roce 1969 dopadl do Austrálie, odkryl nové tajemství
V meteoritu z roku 1969 nyní vědci našli unikátní zrna, přetrvala miliardy let

Dnes to není poprvé, co NASA jako astronomický snímek dne použil fotografii českého autora. V minulosti tohoto úspěchu dosáhli Pavel Spurný z Astronomického ústavu v Ondřejově, Jan Šafář z brněnské hvězdárny nebo Horálek, jehož fotografie jako astronomický snímek dne publikoval NASA již více než dvacetkrát.