Hrdina příběhu Kinoautomat s podtitulem Člověk a jeho dům v podání herecké legendy Miroslava Horníčka na plátně procházel poťouchlými nástrahami osudu, jejichž příští podobu na filmovém plátně si divák mohl zvolit zeleným nebo červeným tlačítkem ovladače. Do děje filmu o vztazích muže a ženy vstupoval a často překvapeného diváka usměrňoval moderátor Eduard Hrubeš, jinak oblíbený bavič z televizní obrazovky.
Polonahá sousedka byla na chodbě
Diváci mohli například zvolit tlačítkem, jak se zachová hrdina příběhu v situaci, kdy se polonahá sousedka objeví u něj v bytě a do toho přichází manželka. Lidé v kině Dukla dostali možnost hlasování asi pětkrát.
„Přestože film Kinoautomat měl premiéru na světové výstavě Expo v kanadském Montrealu v roce 1967, tak na naše reprízy chodí zástupy mladých a fantasticky se baví důmyslným příběhem. Děj mohou ovlivnit několikrát a film trvá tak dlouho podle toho, jakou předtočenou verze si diváci vyberou,“ přiblížil moderátor Hrubeš.
„Dřív musely být k projekci Kinoautomatu tři velké projektory a k tomu dvě malé „šestnáctky“. Dnes to zvládne šikovný technik z jednoho dévédéčka,“ poznamenala filmařka Alena Činčerová.
Jako dcera vynálezce a autora Kinoautomatu převedla dílo zemřelého otce a uznávaného umělce Radůze Činčery do digitální podoby. V novodobé historii měl Kinoautomat obnovenou premiéru v Londýně před dvěma lety.
Hrubeš: Nesnáším krváky a chyby v češtině
Pro vtipný komentář nikdy nejde daleko moderátor a bavič Eduard Hrubeš. Z televizní obrazovky jej znají diváci přes čtyřicet let.
Jste hvězdou pořadu Neváhej a toč. Co říkáte na tento pořad?
Každý zažil situaci, při které se mohl ztrhat smíchem při vydařeném záběru. Lidé se ale nejvíc smějí, když si někdo pořádně natluče. Je to asi tím, že nic tak člověka nepotěší jako cizí neštěstí.
Znáte jihlavský festival dokumentu, který se konal třeba v kině Dukla koncem října?
Znám, i když jsem na něm nebyl. Dokumenty jsou moje parketa, v televizi běží krváky. Mám vytipovaných několik kanálů, kde běží jen dokumenty. Člověk se musí kultivovat, jinak zhyne.
Co říkáte na trendy u filmu a na obrazovce?
Film nám mimo jiné zesprostěl. Pro ostrá slova nechodí herci daleko. Spisovná čeština vymizela. Třeba televizní moderátoři neumějí skloňovat číslovky, pletou si zájmena jež, jenž, již, jíž a dopouštějí se řady dalších ohavností proti jazyku. Trpí tím i lidé z nejvyšších kruhů.
Jak vidíte filmovou tvorbu dneška?
Producenti se musí trefit do zájmu diváků, aby film prodali. Musí to dělat téměř všichni, jinak je s nimi konec.
Co pro vás znamená Kinoautomat?
Byl jsem u pražské premiéry Kinoautomatu v roce 1971. A teď je úžasné alternovat mého guru Horníčka. Žasnu i nad tím, jak byli autoři geniální, že tak dobře vymysleli složitý příběh, který se dal ještě promyšleně komplikovat. Nikdo nic tak rafinovaného nevymyslel.