Bohumila Doleželová a Jiří Mareš tam žili a tvořili v letech 1961–1972. K experimentální a prvotní tvorbě používali i prostory zdí. Na fasádě domu i na zdech obepínajících dvorek tak vzniklo přibližně třináct nástěnných maleb Bohumily Doleželové a několik sgrafit Jiřího Mareše, kteří mu tak vtiskli jedinečné kouzlo. Z této doby pochází například také okénko v bývalé černé kuchyni či kachlový sporák ve světnici, který je dílem umělců.

„Nenápadný dům, který sám o sobě ukrývá velké množství hodnotných prvků a konstrukcí, tak díky nepravidelně rozmístěným freskám a sgrafitům zdobícím fasádu domu i zdi dvora představuje jedinečnou a pozoruhodnou galerii pod širým nebem,“ konstatuje Marie Fuňáková z telčského pracoviště Národního památkového ústavu.

Bohumila Doleželová (1922–1993), známá pod jménem Míla, byla akademická malířka lidí, lidské společnosti, lidských vztahů, citů a hledání smyslu lidského života. V padesátých a šedesátých letech byly jejím ústředním motivem Romové. V roce 1958 se provdala za grafika Jiřího Mareše (1932–1984). Jejich životní spojení znamenalo vzájemně prospěšný umělecký vliv.

Chaloupka v Klatovci

Oba umělci se odstěhovali z Prahy na Vysočinu nejprve do opuštěné cihelny u Jihlávky a v roce 1961 do prosté vesnické chaloupky v Klatovci. Právě tam i přes největší hmotnou nouzi začalo jejich vrcholné tvůrčí období. Zlom v materiální a existenční krizi nastal v roce 1966 po souborné výstavě v Galerii Vysočiny v Jihlavě, kde mexický obchodník s obrazy skoupil prakticky celou výstavu paní Míly.

Díky tomu následovala pozvání na výstavy v Miami, v Chicagu i Mexiku, kde se vždy setkala s mimořádným úspěchem. Díky tomu si manželé mohli dovolit vlastní dům v Telči, kam se v roce 1972 odstěhovali. Vrcholnými díly Jiřího Mareše, který vytvořil nespočet dřevořezů, litografií i olejomaleb, se stala zejména monumentální sgrafita.

Jeho práce na sgrafitu ve Znojmě se ale kvůli pádu ze žebříku stala příčinou jeho předčasného úmrtí. To jeho manželku zasáhlo natolik, že na několik měsíců přestala tvořit. Některá díla Míly Doleželové jsou veřejně přístupná, například fresky v jihlavské lékárně či v bývalé pražské vinárně Beograd. Její obrazy visí i v USA, v Mexiku, v Tel Avivu či Paříži.

Malířka Míla Doleželová prožila v okolí Javořice více než polovinu svého života, posledních dvacet let pak přímo v Telči. Jejím přáním bylo, aby její dílo právě v Telči zůstalo. To se podařilo a od června 2023 je v telčském Univerzitním centru Masarykovy univerzity otevřena stálá Expozice Míly Doleželové.