„Soutěž vznikla v roce 2013 s cílem zaplnit místo v poptávce po soutěži amatérského domáckého typu, kde se nebojuje o velké ceny," sdělil na úvod Jan Kantor z Prahy, ředitel závodu. Soutěž pořádají společně Aeroklub Havlíčkův Brod a Aeroklub Praha Letňany. Soutěže
Plachtařského poháru Vysočiny se konají týden ve dvou kategoriích, první je kategorie kombinovaná, druhá kategorie patří starším strojům.

S kontrolou GPS

"Každý soutěžící má za úkol proletět trať v délce od 100 do 500 kilometrů, co nejrychleji, přes různé otočné body. Vše kontroluje a hodnotí GPS. Důležitá je průměrná rychlost. Šidit se nevyplácí," vysvětlil ředitel závodu jak celá soutěž probíhá. Jen pro informaci, proletět trať v délce několika stovek kilometrů není žádné rekreační kroužení nad Vysočinou, ale jedná se o pěkný výlet směrem na Šumavu nebo k Orlickým horám.

Plachtařského poháru se podle Kantora letos účastní 69 letadel z celé republiky a ze Slovenska. Jedná se o letadla jedno či dvojmístná. Někteří soutěžící mají letadla vlastní, jiní si je půjčují od svých „mateřských" aeroklubů. Za ideálního počasí má každý soutěžící možnost vznést se do oblak jednou za den. Výsledky z každého dne se sčítají. „Účastníci soutěže jsou většinou muži, ženy tu máme asi tři. Věkový průměr se pohybuje od sedmnácti do pětasedmdesáti let. Stáří letadel je různé, máme zde jak letadla téměř nová, tak stroje kterým je víc než čtyřicet let," upřesnil Jan Kantor.

Jak zdůraznil, výkonnost soutěžících i letadel rok od roku stoupá. Stejně tak roste počet soutěžících.„Je to nejen díky stále se zlepšující technice, ale stále se zlepšující předpovědi počasí, která umožňuje plánování trati. Jinak musím konstatovat, že po celý týden bude v Brodě na letišti větší provoz než na Ruzyni," podotkl ředitel závodu. O dobrý průběh soutěže se stará pětadvacetičlenný personál, který obsluhuje devět vlečných letounů, protože kluzák se na oblohu bez pomoci nedostane.

Pohledu shora se nedá odolat


Jednou z žen, která se letos účastní soutěže, je mladičká Martina Bartoníková z Přerova. „Létám již sedm let. Zájem o létání ve mně probudil táta, který je instruktor, když mě poprvé vzal do letadla. Ten pohled na krajinu dole byl prostě nádherný, nešlo tomu odolat," prozradila sympatická slečna. Podle jejího názoru je pro dráhu pilota bezmotorových letadel podstatný zájem o létání a samozřejmě dobrý zdravotní stav.

 „V letadle vám nemůže být špatně. Zájemce o létání musí absolvovat nejdřív měsíční teoretickou přípravu a pak zvládnoutt potřebný počet letů s instruktorem," vysvětlila slečna Martina, která zatím odlétala asi 180 hodin. Létání se věnuje hlavně o víkendech na letišti v Kyjově.

V Brodě soutěží poprvé. Jak dodala, mají plachtaří stejně jako jiní sportovci či umělci svoje rituály a pověry. „Plachtař musí startovat na soutěži v kloboučku, který před závodem nesmí vyprat," prozradila mladá závodnice. Jak dodala, antipatii ze strany mužů, pilotů, necítí, spíš úctu a obdiv.. Jejím cílem ale není kariéra pilota velkých motorových letadel. Plachtění zůstane jejím krásným koníčkem.
Jak soutěž probíhá, mohou fanoušci bezmotorového létání sledovat po celý týden na webu:
http://www.gliding.cz/souteze/2016/ppv/index.php – aktuální dění