Podle hlavního ekonoma společnosti Trinity Bank Lukáše Kovandy naberou ceny paliv strmý vývoj vzhůru. „Ceny pohonných hmot totiž v Česku letí ke čtyřiceti korunám. A nejrychleji za posledních dvanáct let. Je velká pravděpodobnost, že již brzy budou nejdražší v historii Česka,“ uvedl.

I řidič Alexandr Hurskyj už při svém posledním tankování zaplatil více. „Ještě nedávno mě plná nádrž nafty vyšla na šestnáct set korun a v pondělí jsem platil přes osmnáct set. Vzhledem k tomu, co se aktuálně děje na Ukrajině, ceny ještě poletí nahoru,“ je přesvědčený.

Třeba Lucie Kratochvílová pracuje jako dealerka zboží. Za volantem tak tráví vždy hodně času a ceny paliv jsou jednou z věcí, kterou musí intenzivně řešit. „Při mojí práci mám dost pracovních schůzek. I když mi zaměstnavatel přispívá na služební cesty, na pohonných hmotách kvůli neustálému zdražování nechám víc, než je příspěvek. A doplácet to z vlastních peněz se nechce nikdy a nikomu,“ podotkla.

Polovina domu, kde osmičlenná rodina žila, je zničená požárem, druhá polovina vodou.
Humpolecký záchranář Jan s šesti dětmi je bez střechy na hlavou, potřebuje pomoc

Na Vysočině jsou typicky nejdražším úsekem stanice u dálnice D1. Tam už cena bez pár haléřů atakovala často čtyřicet korun. A to jak v případě benzínu, tak i nafty. Například podle řidičského portálu pro sdílení cen paliv mbenzin.cz by měli řidiči tuto částku zaplatit na stanici OMV u Pávova.

V Jihlavě je naopak cena diametrálně odlišná. U PRIMU řidiči zaplatí 35,90 za litr v případě dieselu a 36,90 za Natural 95. Pozadu nezůstává ani jihlavské ONO, kde se cenovka za naftu pohybuje na 36,50 korunách a nafta je na 34,90.

V důsledku války, která je v tomto případě hlavním hybatelem cen, může často nastat nebezpečí výpadku paliv. Toho se ale podle ekonoma Kovandy bát obyvatelé zatím nemusí. „ Produktovody na plyn či ropu – vedoucí z Ruska přes ukrajinské území - stále běžně fungují. Kdo však má možnost, neprohloupí, pokud se pohonnými hmotami předzásobí, neboť ceny benzínu i nafty zřejmě porostou dále,“ doplnil ekonom.

Panský dvůr v Telči.
Ministerstvo kultury šetří na dotacích. Je to rána, zní z farnosti ve Střížově

Ceny v Havlíčkově Brodě se také vcelku liší. Na tamější OMV motoristé natankují naftu za necelých třicet sedm korun, benzín za 38,50. Na další z brodských benzínek, Shell, se pak ceny pohybují v případě nafty na 38,90 za litr a benzínu potom 39,50. I tady už se hranici čtyřiceti korun přibližují.

Třeba Jiří Daněk z Olešné na Pelhřimovsku však přesto nejlevnější benzínové stanice nijak nevyhledává, dává přednost prémiovému palivu. „Tankuji palivo MaxxMotion na OMW. Cenu příliš neřeším a tankuji většinou v Brodě po cestě z práce,“ řekl.

A právě Pelhřimovsko je další z okresů, kde je cenová odlišnost. Portál mbenzin hlásí, že například na stanici u Agrostroje řidiči pořídí benzín za 36,40 na litr. Naftu pak za částku o deset haléřů menší. A naopak EuroOil na pelhřimovské ulici Pražská hlásí ceny, pohybující se v případě obou paliv okolo 39,50.

Ceny ve Žďáře nad Sázavou se nacházejí například na Benzině v případě benzínu na 39,50 za litr a v případě nafty pak na 37,90. V Třebíči na Benzině na Hrotovické už se ale ceny čtyřiceti korun za litr dotknout dokázali. Nafta tam je o půl koruny levnější.