Ve stejném režimu už od prosincové změny jízdních řádů funguje – podle informací ČD – stanice v Náměšti nad Oslavou.
A ve Studenci nelze od prosince lístek koupit vůbec, pokladna zůstala v rámci úspor zavřená, lidé platí jízdenku bez navýšení ceny až po nástupu do vlaku.

Ještě před měsícem se zdálo, že v červnu možná dojde k uzavření pokladen taky v Bransouzích, Kralicích nad Oslavou, Moravských Budějovicích a Rapoticích, pokud se dosavadní prodejce lístků, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), nedohodne na převzetí této služby s Českými drahami. Obě strany se nakonec domluvily, a tak tam cestující i nadále najdou otevřené okénko pokladny.

Je jasné, že jízdenku přímo ve vlaku žádají lidé, kteří zatím nepřišli na chuť nákupu jízdného přes internet prostřednictvíme-shopu. Nebo nefandí moderním aplikacím v mobilních telefonech. Jak mluvčí ČD Radka Pistoriusová upozorňuje, cestující můžou využít zákaznickou In kartu v mobilech.

K vytvoření předplatitelské In Karty by mělo stačit pár minut, obsahuje rotující QR kód. Zcela noví zákazníci si vytvoří virtuální In Kartu, ti stávající si do mobilního telefonu přenesou obraz své čipové In Karty. „Nový zákazník si stáhne a nainstaluje do mobilus operačním systémem Android nebo iOS poslední verzi aplikace Můj vlak a vytvoří si v aplikaci uživatelský účet,“ vysvětluje Zuzana Čechová, ředitelka Odboru cenotvorby a produktové komunikace ČD. Novou Virtuální In Kartu je potřeba před prvním použitím autorizovat průvodčím ve vlaku a potom má neomezenou platnost. Pokud už zákazník čipovou kartu má a vytvoří si v mobilu jen její „obraz“, pak není potřeba údaje nijak autorizovat. Obraz In Karty má platnost stávající čipové karty. Čipovou In Kartu dnes využívá asi 750 tisíc zákazníků Českých drah.

V Kraji Vysočina se připravuje integrovaný dopravní systém. Zmíněné elektronické karty by s ním měly umět v budoucnu komunikovat.  „Celkově pak bude cestování jednodušší, včetně nákupu jízdenek,“ řekl k tomu předseda Dopravní komise Rady Kraje Vysočina Aleš Kratina.