Stalo se tak při příležitosti Dne válečných veteránů. „Dekret mu ale bude ze zdravotních důvodů, kvůli kterým nemohl být Imrich Gablech přítomen, předán později," řekl mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček.

Dekret do havlíčkobrodské nemocnice, kde je Imrich Gablech dlouhodobě hospitalizován, osobně doručí generálmajor Rostislav Pilc. O termínu bude Hrad ještě informovat, stane se tak ale v nejbližší době. Povýšení plukovníka Imricha Gablecha doporučila prezidentu Miloši Zemanovi vláda Bohuslava Sobotky.

Generál Gablech, který bojoval za druhé světové války v Polsku a Velké Británii, patří mezi poslední žijící české piloty, kteří sloužili v britském královském letectvu.
Rodák ze slovenského Hrachoviště, který nedávno oslavil sté narozeniny, je držitelem řady vyznamenání a ocenění včetně Řádu Bílého lva za zásluhy o obranu a vynikající bojovou činnost či polského vyznamenání Komandérský kříž za zásluhy. Vyznamenán byl i na Slovensku, kde ho po jeho útěku označil tehdejší Slovenský štát za zrádce a odsoudil k trestu smrti.

Nucené práce

Gablech po studiu na gymnáziu v Novém Mestě nad Váhom nastoupil na podzim 1936 vojenskou základní službu v Piešťanech, posléze absolvoval pilotní školu a působil u polní letky. Po vzniku Slovenského štátu a po okupaci zbytku Čech a Moravy v březnu 1939 přeletěl z Piešťan do Polska.

V září 1939 byl sovětskou tajnou službou na polském území internován, obviněn ze špionáže a odsouzen na pět let nucených prací v sovětských táborech. V roce 1941 byl v táboře v povodí řeky Pečory po vzpouře odsouzen na dalších deset let nucených prací.

V gulazích, kde musel vykonávat velmi těžkou práci, zhubl až na 40 kilogramů a z podvýživy dočasně oslepl. Po napadení Sovětského svazu nacistickým Německem 22. června 1941 byl jako polský vězeň propuštěn.

V říjnu 1941 dorazil lodí přes Špicberky do Velké Británie, kde se připojil k československé jednotce a vrátil se nakrátko k létání. Kvůli zdravotním problémům ale musel s létáním skončit, dělal pak kontrolora na dráze a poté až do konce války byl řídícím leteckého provozu.
Po návratu do vlasti začátkem srpna 1945 byl pověřen leteckou kontrolou na letišti v Praze-Ruzyni, posléze byl odvelen do Havlíčkova Brodu, kde opět sloužil u letecké kontroly.

Po únoru 1948 vykonával několik měsíců i funkci velitele letiště a letecké základny. Nakonec byl v únoru 1949 z vojenské služby propuštěn. Řadu měsíců nemohl získat odpovídající zaměstnání, než byl přijat do stavebních závodů, kde pracoval jako pomocný plánovač a likvidátor faktur.

V roce 1951 byl ale po krátkém zatčení a vyšetřování znovu ze zaměstnání propuštěn. Nakonec byl alespoň přijat do pilníkárny jako účetní, později byl odeslán na horší práci k výstupní kontrole.