„Pokud jde o auta, tak to začalo Octavií combi 704 z roku 1969. Koupil jsem ji od prvního majitele, shodou okolností také od Františka. Dodnes se na auto ptá, když se potkáme,“ prozrazuje František Dvořáček ze Stříteže.

A máte ve své sbírce i nějaký další historický automobil?
Tatru 57 B v provedení combi z roku 1947. Je po renovaci, musel být zgenerálkován motor a některé věci jsem musel vyměnit. A pak už mám jen motocykly, těmi to vlastně začalo.

Jaké?
Maneta z roku 1950, je po mém dědovi. To byl můj první veterán. Manety už mám tři. A k třicetinám jsem si nadělil dalšího veterána - Jawu 350. Byl to motocykl příslušníků Veřejné bezpečnosti.

Sbírat veterány, to je určitě hodně drahý koníček.
Já to nepočítám. Je to srdeční záležitost, to se nepřepočítává na peníze. Veterány mám rád, ve své Tatře 57 jsem si vezl ze svatebního obřadu i manželku.

Jak často s veterány jezdíte?
Letos jsem s nimi moc nevyjel, ale třeba vloni jsem s Tatrou jel slavnou jízdu z Vídně do Kopřivnice. Bylo to v rámci oslav sto dvaceti let prvního osobního automobilu vyrobeného v Kopřivnici NW Präsident. Z Bystřice jsme nejprve dojeli do Bratislavy, kde byl slavnostní start. Pak jsme jeli do Vídně, odtamtud do Brna a nakonec do Kopřivnice.

Kolik kilometrů jste ujeli?
Osm set. Jelo nás víc. Nejstarší vozidlo bylo z roku 1932. Za celou dobu jsme jen dolévali benzín a olej, cesta proběhla naprosto bez problémů.

Bez jediné poruchy?
Stará auta, to je ještě poctivá řemeslná práce. Dělala se tak, aby vydržela několik generací.

A je něco, čím byste rád doplnil svou sbírku?
Strašně se mi líbí Tatra 12 Normandie. Ale to je jenom sen, je jich málo a jsou nedostupné.

A dá se ještě dnes sehnat staré auto v dochovaném stavu po prvním majiteli?
Určitě ano. Znám hodně případů, kde sběratel přišel k někomu na návštěvu, hostitel otevřel stodolu nebo garáž, že mu ukáže své staré auto. A sběratel při pohledu na něj málem dostal infarkt, protože v tak dochovaném stavu tento tip vozu ještě neviděl. Pokud někdo o staré auto pečuje, pak to vozidlo vydrží hodně. Často se stane, že to třeba třicet let nejezdí, pak se do nádrže nalije benzín, doplní se olej, otočí se klikou a je nastartováno a může se jet.

U rozhovoru je fotogalerie k muzeu v Bystřici nad Pernštejnem.