V roce 1964 v USA Ford představil malý levný sportovní automobil Ford Mustang. Zásluhu na jeho zrodu měl především mladý vicepresident společnosti Lee Iacocca. Dal Americe sportovní vůz, který si mohl dovolit opravdu téměř každý. Mustang disponoval několika druhy motorů, třemi druhy karoserie a různými stupni výbavy. V úpravě od Carola Shelbyho to byl navíc i plnohodnotný sportovní vůz schopný obstát i na závodních okruzích.

Zatímco Mustang slavil v Americe své prodejní úspěchy, v Evropě se pilně připravoval jeho evropský ekvivalent. Strategie byla stejná vůz sportovního stylu schopný vyhovět jak méně movitým zákazníkům, tak i sportovním fajnšmekrům. A tak se v roce 1969 zrodil evropský protějšek Mustangu Ford Capri. Jeho nízká čtyřsedadlová karoserie čistých linií nenechávala nikoho na pochybách, komu je Capri určen. Přesto, že se karoserie v průběhu výroby ještě dvakrát pozměnila (především získala třetí výklopné dveře v zádi), její charakteristická a nezaměnitelná tvář zůstala. Škála motorů se pohybovala od řadového čtyřválce o obsahu 1,3 litru až po vidlicový šestiválec 2994 ccm. Spolu s možností volby mezi manuální a automatickou převodovkou Capri nabízel řešení opravdu pro každého. Pamětníci a fanoušci si mohou tento vůz vychutnat v příbězích seriálu Profesionálové, kde plní úlohu služebního vozu CI5 hlavních hrdinů Bodieho a Doylea.

Naše pátrání po Fordu Capri na Třebíčsku přineslo jednoznačný výsledek. Nikdo z pamětníků ani současníků v Třebíči a okolí tento vůz nezaznamenal. Snad proto asi bude jediným exemplářem třebíčských silnic ten, který jsem měl tu čest opatrovat na přelomu milénia. Jeho majitelem byl můj klubový kolega z Prahy a jeho Capri v Třebíči přebývalo několik měsíců za účelem testace historického vozidla. Jednalo se o vůz třetí a poslední série, tedy MK III. Byl vybaven šestiválcovým motorem o objemu 2,3 l a manuální pětistupňovou převodovkou. Ford Capri na silnici zaujme opravdu každého, a to z jakéhokoliv úhlu. Když nás bude na silnici míjet, nelze si toho nevšimnout. Především zaujme jeho výška, protože je o hodně nižší než všechna ostatní vozidla. Řidič se na nás bude dívat přes rozměrnou přední kapotu opatřenou výhružným vydutím nad karburátorem. Úplně nejblíže však bude přední maska se čtyřmi hrozivě přimhouřenými světly. Tento zajímavý efekt má na svědomí nízký okraj přední kapoty, který částečně zakrývá horní část světel. Když Capri mineme, a máme to štěstí na některý ze šestiválcových modelů, odmění nás krásným dunivým zvukem harmonicky se linoucím z dvojice výfuků. Vidět Capri na obrázku je opravdu hezká věc, ale stát přímo vedle něj je zážitek! Co teprve možnost do něj usednout a zkusit ho řídit. Já měl tu čest si vyzkoušet Capri osobně na vlastní kůži a vězte, že na tyto chvíle nezapomenu!

Jan Kotlík