Odpověď na to, proč letadlo typu BS 100 Prime spadlo, už letečtí specialisté na objasňování příčin nehod znají. Závěrečnou zprávu má Deník k dispozici. Nehoda se stala 12. června po šesté hodině večer prakticky za posledními domy v obci Děbolín u cyklostezky vedoucí na letiště a do Jindřichova Hradce. Pilot se vracel z Plzně do Jindřichova Hradce.

„Když bylo jasné, že na letiště v Jindřichově Hradci nedoletím, zatočil jsem vlevo od osy dráhy a pokusil jsem se přistát na pole se vzrostlým obilím a do kolejí, které tam byly po zemědělské technice. Došlo ke kontaktu se zemí, odskoku, pootočení a následnému dopadu na zem a úplnému zastavení bez dalšího pohybu. Bez cizí pomoci jsme stroj opustili,“ popsal vyšetřovatelům po nehodě pilot větroně Libor Voráček z Žirovnice na Pelhřimovsku.

Opravený ovál v Pelhřimově lidé užívají zdarma déle než rok. Foto: poskytla Pelhřimovská sportovní
Atletický ovál si užívají v Pelhřimově mladí i matadoři. Musejí dát pozor na čas

Příčinami nehody se několik měsíců zabývali inspektoři z Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod v Praze. Výsledek jejich pátrání byl nakonec jednoznačný – větroni za letu došlo palivo. „Palivová nedostatečnost byla způsobena neodpovídajícím zhodnocením aktuálního množství pohonných hmot v letadle a jeho skutečnou hodinovou spotřebou pro dané lety toho dne,“ konstatoval v závěrečné zprávě letecký inspektor Josef Procházka.

O nebezpečí pilot nevěděl

Ten den provozovatel letadla se strojem létal od rána mezi Jindřichovým Hradcem a Hradcem Králové. Do nádrží natankoval osmdesát litrů pohonných hmot. „Žádné nebezpečí jsem necítil. Byl jsem přesvědčen, že na plánovaný let mám paliva dost. Už ale při zpátečním letu jsem zaznamenal rychlou změnu indikace paliva a začal kolísat i tlak paliva. Asi deset vteřin před pádem bylo jasné, že jsme bez paliva,“ popsal Deníku pilot Libor Voráček.

Budova školy v Husově ulici by mohla přeplněným školám v Humpolci vytrhnou trn z paty
Základní školy v Humpolci jsou přeplněné. Město je chce rozšířit

Případem se zabývala i policie v Jindřichově Hradci. Ta ale s ohledem na pád bez zdravotních následků nehodu pouze zadokumentovala. „Výsledky našeho prověřování jsme předali Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod. Žádnou trestněprávní rovinu jsme z nehody proti konkrétní osobě nevyvozovali,“ uvedla pro Deník policejní mluvčí Věra Mžiková.

Soud s pojišťovnou

Provozovatelem a vlastníkem větroně byl v té době Luboš Voráček, bratr Libora Voráčka. Luboš Voráček má švýcarské občanství a často cestuje mezi oběma zeměmi. Podle jeho bratra se dodnes soudí se slovenskou pojišťovnou, kde bylo i letadlo přihlášeno. Pojišťovna se totiž zdráhá vyplatit pojistku zhruba čtyři miliony korun. Hlavním důvodem je, že pilot Libor Voráček v době letu neměl platnou leteckou kvalifikaci. „Mám oprávnění na všechna možná letadla. V tomto případě jsem neměl platný pilotní průkaz slovenský, protože letadlo bylo přihlášeno na Slovensku. Rozhodnutí ústavu je pro nás samozřejmě problém kvůli sporu s pojišťovnou,“ uvedl Libor Voráček.

Ředitelství silnic a dálnic začalo vykupovat pozemky pro stavbu západního obchvatu města.
Obchvat Pelhřimova: začal výkup pozemků, majitelé mohou získat bonus za rychlost

Vyjádření jeho bratra se Deníku nepodařilo získat, protože je mimo republiku. Na e-mailový dotaz zatím nereagoval. Podle Libora Voráčka ale na problémy s palivovou soustavou výrobce upozorňovali, ale bez výsledku. „Z letadla byl často cítit benzín,“ podotkl Libor Voráček.

Jako domovskou plochu pro letadlo využíval provozovatel soukromé prostory v Žirovnici na Pelhřimovsku. To se ale nelíbilo některým lidem, kteří na hangár upozornili stavební úřad. „Podle nich tam byly nějaké ropné havárie, ale to je nesmysl. Spíš jim vadilo, že to tam vůbec je,“ mínil Libor Voráček.

Na nehodě se podle ústavu podílely kromě nedostatku paliva i tyto faktory:
1. Nastavení systému Dynon SkyView (palubní počítač) nižší spotřebu, než byla skutečná.
2. Netěsnosti v odvzdušňovacím vedení nádrží letadla, a tím i možnému úniku pohonných hmot tímto vedením.
3. Nespolehlivá indikace množství paliva v pravé polovině palivové soustavy na zobrazení Dynon SkyView v trvání cca tří měsíců před leteckou nehodou.
4. V technickém deníku letadla nebyla zapsána zjištění o zápachu benzinu v kabině, podtlaku v nádržích po letu a nespolehlivé funkci zobrazení pravého palivoměru.
5. Výpočet doby letu při předletové přípravě na základě nižší spotřeby.

Starosta Žirovnice Radek Vopravil potvrdil, že si místní stěžovali. „Dostali jsme podnět od nespokojených občanů. Domnívám se, že už je to vyřešeno. Nyní se tam podle mých informací žádné obtěžující aktivity nedějí,“ řekl Deníku starosta.

Problém byl v tom, že stavbu úřad zkolaudoval jako seník, fungovala ale jako hangár pro letadla. Stavební úřad nyní ještě řeší žádost provozovatele o přístavbu.