VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Publikace připomíná kouzlo staré železnice

Vysočina – Na neotřelý půvab historických železničních tratí upozorňuje nová publikace autorské dvojice Karel Černý, Martin Navrátil. Kniha nazvaná Posázavská dráha Žďár - Německý Brod – Světlá - Kácov, kterou vydalo nakladatelství Tváře, je plná historických fotografií, pohlednic a mnohých dalších zajímavostí.

13.11.2017
SDÍLEJ:

Přednosta stanice Sázava-Velká Losenice s manželkou před výpravní budovou.Foto: Archiv Karla Černého a Martina Navrátila

Výpravná publikace rozhodně není prvotinou této autorské dvojice. „Už jsme spolu několik knih o železnici napsali. Martin Navrátil pracuje ve vědecké knihovně Českých drah a společně dáváme dohromady knížky o železnici. Všechny už jsou rozebrané, proto jsme se rozhodli uceleně zpracovat Posázavskou dráhu počínaje Žďárem nad Sázavou a konče Prahou. Nyní jsme vydali první díl, je věnovaný úseku mezi Žďárem, tehdejším Německým, dnešním Havlíčkovým Brodem, Světlou nad Sázavou a Kácovem. Není to jen jedna dráha, ale historicky několik drah,“ popsal knižní novinku jeden z autorů Karel Černý.

Nejstarším úsekem popsaným v publikaci je páteřní trať společnosti Rakouská severozápadní dráha vedoucí z Vídně do Děčína. „Popisujeme jen její část – od dnešního Havlíčkova Brodu do Světlé nad Sázavou. První železniční stanice na Vysočině - v Golčově Jeníkově - byla otevřena v roce 1870. A ve stejném roce bylo otevřeno i německobrodské nádraží. V průběhu let 1870 a 1871 se pokračovalo směrem na Znojmo a dělala se i větev z tehdejšího Německého Brodu směrem do Pardubic. Ta byla hotova v roce 1871,“ podotkl jeden z autorů knižní novinky.

Přestože se autorská dvojice zabývá historií českých železnic už delší dobu, při shánění dostupných materiálů pro novou knihu narazila i na pár překvapujících faktů. „Podařilo se nám například dohledat zajímavou kolekci plánů žďárského nádraží. Je na ní velmi dobře vyobrazena tamní výpravní budova, která je unikátem mezi ostatními železničními budovami. Původně měla poloviční rozsah, podobně jako budova v Novém Městě na Moravě, Bystřici nad Pernštejnem nebo v Kácově. Ale když se začala dráha ze Žďáru rozšiřovat směrem na Nové Město a Tišnov, tak byla přistavěna ještě další část,“ přiblížil Karel Černý vzácný nález plánů jediné zdvojené budovy tohoto typu na území tehdejší monarchie. „A podařilo se nám v archivu sehnat i plánky žďárské výtopny s vodárnou,“ dodal.

Znalci budou překvapeni také unikátními fotografiemi železniční stanice Pohled. „Ta za rakousko-uherské monarchie nesla i německý název Frauenthal. Podařilo se nám fotografie sehnat díky tamnímu panu starostovi. Vzhledem k tomu, že na některých z nich je už německý název zamalován, ale pan přednosta je fotografován ještě v rakouské uniformě, tak se jedná o období těsně po roce 1918,“ poznamenal Karel Černý.

Doslova na poslední chvíli se autorům podařilo do publikace zařadit i další neznámé snímky výstavby nové dvoukolejné trati. „Je tam například fotografie místa mezi Pohledem a zastávkou Pohledští Dvořáci, na níž je vidět jak stará trať, tak i ta nová,“ vysvětlil Karel Černý.

Kromě pohlednic a již zmíněných plánků drážních staveb lze v publikaci najít také historické pohlednice, razítka vlakové pošty nebo staré jízdní řády. „Vlaky jezdívaly méně často, ale spoje byly poměrně hodně využívané,“ poznamenal spoluautor publikace. „Rád bych ale také upozornil i na snímky železničních strojů. Například na lokomotivu Prinz Erich, která byla vyrobena v roce 1890 ve firmě Krauss Linz. Je nejstarší dosud provozuschopnou lokomotivou v České republice,“ doplnil Černý.

Nová kniha, jež vznikala několik let, může být i vhodným vánočním dárkem. Vždyť železnice, a zvláště ta historická, dokáže vykouzlit zasněný úsměv na tváři všech milovníků vláčků. Z dospělých mužů se při pohledu na parní lokomotivu opět stávají malí kluci toužící po dobrodružství. „Vydali jsme tři tisíce kusů, cena jednoho výtisku je 359 korun a k sehnání je prakticky ve všech distribučních společnostech po celé republice.

V plánu už je také druhý díl, který bude na knihu Posázavská dráha Žďár - Německý Brod – Světlá - Kácov volně navazovat. Tentokrát se chtějí autoři zaměřit na železniční trasu Kolín – Čerčany - Praha. „A to s odbočkami do Kácova a do Dobříše. Druhý díl vyjde příští rok,“ doplnil Karel Černý.

Autor: Helena Zelená Křížová

13.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Obsluha strojů 35 000 Kč Obsluha zařízení ve slévárenství (taviči, slévači) Hlavní tavič. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky: praxe v oboru, odpovídající vzdělání, zdravotní způsobilost, bezúhonost.. Pracoviště: Ieg s.r.o., Strojírenská, č.p. 4, 586 01 Jihlava 1. Informace: Marta Mischková, +420 567 132 841. Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 13 500 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: Stavby po ČR. Pracoviště: Almus s.r.o., Husova, č.p. 1653, 586 01 Jihlava 1. Informace: Serhiy Stehura, +420 776 886 879. Výroba - Výroba Seřizovači 25 000 Kč Seřizovači a obsluha ostatních obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) Jiskřič na hloubičce. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: , vyjiskřuje tvarové trny formy, tvar, průvlak, kužel. Spolupracuje s technologem při přípravě výroby elektrod. Sestavuje pracovní program pro jiskření. Odpovídá za kvalitu prováděné práce. , Požadujeme: , min. SOU strojního zaměření , znalost samostatného programování výhodou , výborná znalost čtení technické dokumentace , manuální zručnost, pečlivost , Nástup: ihned/dohodou, mzda: dle praxe, V případě, že máte o uvedenou pozici zájem a splňujete naše požadavky, zašlete svůj životopis na: personalni@ttmetea.cz. Do předmětu uveďte "JISKŘIČ NA HLOUBIČCE - MODYNAS".. Pracoviště: Modynas, s.r.o., 586 01 Jihlava 1. Informace: Gita Neckařová, +420 567 113 133. Zdravotnictví - Pečovatel, ošetřovatel 21 000 Kč Hledáme pracovníky na pozice pečovatel - pracovník v sociálních službách, pro naše zařízení Domov se zvláštním režimem - Telč. 12hodinové směny (denní, noční).

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Fotbalisté Brtnice (v modrém) hostili na svém hřišti Kněžice, které nedokázaly najít odpověď na gól domácího Brussmanna.
6

Ždírec doma překvapil lídra z Batelova

O střevíček z pohádkové Telče.

V Telči ve středu rozdají ceny města. Za záchranu domu i za soutěž mažoretek

Poslední říjnovou sobotu se můžete vypravit ke studánce u Antonínova dolu

Jihlava - V sobotu 27. října si můžete udělat pěknou procházku k lesní studánce u Antonínova Dolu, která se stala Studánkou Vysočiny 2018. Sraz zájemců je ve 13.30 hodin na konečné zastávce MHD č. 12 v Antonínově Dole. Všichni potom společně půjdou ke studánce, kde je připraven krátký program včetně odemykání studánky zlatým klíčem.

Místo po hotelu prokouklo. Štamgasti vzpomínají, jak tam chodili na pivo

Telč - Nejeden štamgast se v pondělí odpoledne zastavil u posledních pozůstatků kdysi vyhlášeného hotelu a restaurace Růžek nebo také U Nádraží, aby zavzpomínal na dobu, kdy tam chodil na pivo a posedět s kamarády. Historická budova ještě z dob Rakousko-Uherska šla k zemi letos na jaře, zbyly po ní nevzhledné ruiny, které několik měsíců hyzdily město.

Čestnými občany se stávali politici i ti, kteří pomáhali bez publicity

Vysočina – Za sto let Československa bylo čestné občanství ve městech na Vysočině uděleno desítkám osobností. Najdeme mezi nimi známá jména, hrdiny z bojů za vlasti, ale i jména lidí, kteří pomáhali bez publicity v těžkých časech druhým.

Rvačka před bowlingem a velká oprava lipenského expresu: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 22. října 2018.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT