Například ve Starči se obávají, že může při prvních silnějších mrazech popraskat vodovodní potrubí, které je kvůli stavbě vytahané po povrchu - pokud se s tím včas něco neudělá. „Je to pro nás příšerná situace. Za dvanáct let, co starostuju, jsem nic takového nezažil,“ postěžoval si starosta Starče Čestmír Linhart.

V Radkově u Telče staveniště vesnici rozdělilo na dvě poloviny. Lidé místo objíždějí po sedmikilometrové náhradní trase. Včetně sedláků, kteří míří na pole z jednoho konce vsi na druhý. Po okolí jsou další uzavírky, přes Radkov míří tisíce aut, která by tam jinak nejela.

Kvůli nedokončenému mostu v Pořežíně se na blízkou ronovkou skládku taky jezdí po dlouhé objížďce. A přetěžuje se při tom místní komunikace, kterou loni opravili.

Podle toho, co sdělila krajská mluvčí Jitka Svatošová, se věci hýbou kupředu. „Jde o stavby v gesci Krajské správy a údržby silnic Vysočiny. U všech trváme na zprůjezdnění v letošním roce,“ zdůraznila.

U mostu v Hluboké už se podle jejích slov podepisuje smlouva. V případě mostu v Pořežíně se koncem minulého týdne otevíraly nabídky od nových zájemců o stavbu. „U mostů Radkov a Stařeč se budou nabídky otevírat 19. září. Pokud bude vybrán vítězný zhotovitel, bude na profil zadavatele uveřejněno oznámení o výběru nejvhodnější nabídky a následující pracovní den se podá výzva k podpisu smlouvy,“ popsala další kroky mluvčí.

Ze čtyř starostů jednotlivých obcí, které Deník oslovil, události komentoval nejsmířlivěji Otto Kohout z Krucemburku, pod který spadá Hluboká. „Jsme asi první, kteří se dočkají, že se stavba znovu rozjede. Ano, jsou to komplikace, ale kraj se snaží. Brzy se bude předávat staveniště, máme přislíbeno, že to zprůjezdní do konce listopadu,“ řekl.

„Vlastně se nám vysmáli“

Naopak servítky si vůbec nebere starosta Radkova u Telče Miroslav Mareček. „Taky jsem slyšel o termínu 19. září. A že ještě bude následovat 15 dní, kdy se bude čekat, zda do výběrového řízení někdo nezavrtá. Je to nekonečné, nikde se nedobereme přijatelné nápravy,“ už starosta rezignoval.

S kolegy byl na setkání s pracovníky od krajských silničářů. „Zeptal jsem se pána, co seděl ve výběrové komisi, která nám sem vybrala původní firmu, jak je možné, že stavbu mostu zadali někomu, kdo nikdy žádný most nepostavil. Kdo dělá rekonstrukce bytových jader a zateplení fasád. Rozumnou odpověď jsem nedostal, prý bylo vše podle zákona, vlastně se nám vysmáli do očí,“ zhodnotil jednání Mareček.

Navrhoval, ať se místo provizorně zahrne nebo nějak zapraví, aby se dalo jezdit, když je stavba opuštěná a v žalostném stavu. „Jenže to prý nejde, dokud se nevybere nová firma. Nesedí mi informace, že je tam práce na tři měsíce. Podle mě není šance to do konce roku stihnout, pokud se mají dodržet technologické postupy. Přece se může zkazit počasí a most se přitom musí udělat pořádně,“ zamyslel se radkovský starosta.

Když bezdomovec hlásí

Ve Starči jsou už taky pořádně otrávení. „Vázne informovanost, moc se toho k nám nedostane. Nebýt jednoho bezdomovce, řadu věcí ani nevím. Pečlivě totiž sleduje sdělovací prostředky a jakmile se někde něco šustne, okamžitě mi to hlásí,“ popsal, jak to u nich chodí, starosta Čestmír Linhart.

Podle jeho názoru se i na příkladu Starče natvrdo ukázalo, jak nemusí v praxi fungovat zákon o veřejných zakázkách a boj o transparentnost za každou cenu. „Naopak může fatálně zkomplikovat život v obcích. Jakmile nějaká firma uteče ze stavby, aniž ji dokončí, nelze rychle oslovit partu dělníků nebo jinou firmu, která má zrovna volnou kapacitu, aby stavbu dokončila. Nikdo si takový krok nedovolí, protože by mu hrozily soudní tahanice,“ vysvětlil.

Připomeňme, že hlavní problémy na čtyřech vyjmenovaných stavbách malých silničních mostů nastaly, když brněnská společnost Keviton odstoupila od smluv uzavřených s Krajskou správou a údržbou silnic Vysočiny. Mosty v celkové hodnotě 16,3 milionu korun měly být původně hotové do konce srpna.