Některé pneuservisy nedoporučují přezutí příliš odkládat, podle jiných je na to ještě dost času. A také pohled na kompletní nebo částečnou výměnu kol je u nich mnohdy rozdílný.

Zájem zákazníků o letní přezutí pocítili v pondělí v třebíčském Pneu Semrád. „Právě to začalo, už ráno jsme tady měli docela frmol a někteří zákazníci museli bohužel i chvíli čekat. Do jedenácti hodin jsme přezuli sedm aut, ještě v minulém týdnu to přitom byly během celého dne maximálně dvě," přiznal majitel Vladimír Semrád. Hlavní nápor zákazníků očekává už během tohoto týdne.

První objednávky přijal v minulém týdnu Pneuservis Drapač v Moravských Budějovicích, podle majitele Pavla Drapače je zájem o přezutí slušný. „Zavedli jsme dvousměnný provoz, abychom to zvládli. Během tohoto týdne počítáme s kompletní výměnou pneumatik asi u dvaceti aut," podotkl.

Podobně jsou na tom také v Náměšti nad Oslavou, kde sídlí Auto Dvořák. První objednávky přijímali už během minulého týdne. „I když bylo v noci ještě poměrně chladno, lidé volali a chtěli přezout ze zimních na letní pneumatiky," potvrdil spolumajitel společnosti Pavel Dvořák mladší s tím, že na výměnu kol je podle něj ten správný čas právě v těchto dnech.

Nepřezout znamená podle Semráda zbytečně hazardovat. Přesto se pravidelně každým rokem setkává se zákazníky, kteří chtějí přezout pouze dvě kola a další dvě nechávají po celý rok zimní. „Neuvědomují si ale, že zimní guma má úplně jinou směs, chová se jinak a v létě, kdy má silnice teplotu i přes čtyřicet stupňů Celsia, je jízda na ní velkým rizikem pro bezpečnost, ale taky pro tu pneumatiku, která trpí," upozornil.

Zákazník, náš pán

Smířlivě však odkázal na základní podnikatelské pravidlo, že jeho zákazník je i jeho pánem. „Lidé samozřejmě chtějí ušetřit, a i přes naše doporučení si všechna kola vyměnit nenechají. Je to ale jejich volba, kterou musíme respektovat," podotkl Semrád.

Takovým řidičům ale dává částečně za pravdu náměšťský Dvořák. „Pokud je pneumatika starší a třeba celou příští zimu by už nevydržela, tak je lepší ji dojet v jarním období a na zimu si pak pořídit pneumatiky zcela nové," zamýšlel se.

Sezónní výměna gum však povinná není a řidiči prý brzkým přezutím nic nezískají. „Na příští dny hlásí předpověď počasí ještě docela nevlídně, takže určitě není kam pospíchat. Já sám ještě taky nemám přezuto a minimálně do příštího týdne to bude platit," mínil majitel Pneuservisu Drapač.

„Pokud se někdo nechystá jet na zimních pneumatikách 150 kilometrů v hodině a 600 kilometrů daleko, tak se jim za týden nebo dva nic nestane. Když někdo jede z Moravských Budějovic do Třebíče a zpět nebo si dvakrát objede náměstí, má na přezutí ještě pár dnů čas," poznamenal Pavel Drapač.

Příští zima je sice daleko, není ale od věci se na ni už teď připravit. „Zásadní je, aby pneumatiky byly staré maximálně čtyři roky. V jejich skladování bych větší vědu nehledal, je vcelku jedno, zda je uložíme vertikálně nebo horizontálně, a ani suché nebo naopak vlhké prostředí by se na nich nemělo podepsat," řekl Dvořák.