„Jedna zbytečná chyba mě o místo na vyšších pozicích připravila,“ přiznal Petr Kouřil po závodech. „V jedné figuře jsem místo půlky udělal dvě čtvrtky, za což jsem dostal nula bodů. Je to škoda,“ podotkl. I přesto je však s celkovým umístěním spokojený.

Petr Kouřil začal létat už v osmnácti, letecké akrobacii se však intenzivně věnuje teprve od roku 2010. Ta ho však naprosto pohltila. „Důležité je vylétat se. Zautomatizovat si věci, na které pak nemusím myslet. Aby byl ale letecký akrobat úspěšný, tak je přímo nezbytné mít dobrého trenéra na zemi, který vám posléze řekne, co děláte špatně. Já se nevidím, můžu si myslet, že jsem figuru provedl správně, ale ve finále to tak být nemusí. Letecká akrobacie je hodně o intuici,“ říká.

Také je však o značné fyzické a psychické zátěži. Piloti jsou často po závodech energeticky vyždímaní. Podle Petra Kouřila zabrat dostává především hlava. „Já však minimálně šestkrát do týdne sportuji, takže to až tak nepociťuji. Pravdou ale je, že to nesmím přehánět s tréninkem. Dva lety denně jsou optimum. Když to přeženete, tak si pak na měsíc musíte dát od létání pohov,“ vysvětluje. Přiznává, že se jednou přecenil, a pak měl závratě a problémy s motorikou.

Letecká akrobacie je především o talentu, disciplíně a hlavně klidu. Panika zde nemá místo. Petr to potvrzuje: „Zažil jsem chvíle, kdy mi při akrobacii vysadil motor. Musel jsem zachovat chladnou hlavu a přistát. Naštěstí to dopadlo dobře. Když si děláte pilotní kurz, tak vysazení motoru je základní věc, kterou se musíte naučit. „Krizovky“ se občas přihodí, ale vy je musíte umět zvládat,“ dodává.

Evropský šampionát měla původně v neděli 13. srpna zakončit soutěž o Pohár Ivana Tučka. Ta se však pro nepřízeň počasí nekonala. Piloti tedy předvedli alespoň exhibiční show ve free stylu. „Myslím si však, že i přesto si to všichni diváci užili,“ je přesvědčený šéf pořadatelského týmu Jan Adamec.

Na letišti v Počátkách bylo skutečně na co koukat. Armádní Gripen, který pilotoval kapitán Ivo Kardoš, předváděl neuvěřitelné kousky. To samé by se dalo říci o vrtulníku Eurocopter AS 350, jež řídil Daniel Tuček, syn legendárního pilota, jehož putovní pohár si na letišti převzal mistr Evropy Dimitry Samokhvalov. Návštěvníci dále měli možnost ocenit disciplínu ve formacích, nebo umění nejlepšího českého akrobata Martina Šonky.

Erika Nováková