Tamní „základka“ se totiž řadí ke školám, kde se místo obvyklé osmé hodiny děti sejdou v lavicích o něco dříve.
Jak řekl ředitel Jaroslav Skolek, začátek vyučování tam změnili zhruba před šestnácti lety, a to kvůli autobusům.

„Kdybychom s vyučováním začali v osm hodin, tak by někteří dojíždějící žáci nestíhali spoje domů. Když ale první hodinu zahájíme o pětadvacet minut dříve, nemají už pak problém se dostat domů,“ popsal Skolek s tím, že ráno potíže s dopravou nenastávají. 

„Poslední školní autobus přijíždí ve čtvrt na osm, takže nic nebrání tomu, aby v půl osmé a pět minut byly všechny děti v lavicích,“ pokračoval Jaroslav Skolek. Posunutí výuky chtěli sami rodiče a ani dětem dřívější nástup do školy nevadí.

Brzké vstávání a časnější příchod do školy nedělá problém ani Haně Vlachové, která dojíždí z Chyšné a v Košeticích navštěvuje sedmou třídu.

„Myslím si, že je dobré, když začínáme dřív, alespoň brzy končíme a nemáme potíže se dostat autobusem domů. Také máme díky tomu trochu víc volného času než děti ve školách, kde se učí od osmi hodin,“ míní Hana.

Stejný názor sdílejí i její dvě spolužačky – Eliška, která bydlí ve Studeném, a Tereza, která do školy dojíždí z Onšova.
Do školy si musejí přivstat také žáci v Senožatech. I tam s vyučováním začínají dříve, a to už od čtvrt na osm.

Podle ředitele senožatské základní školy Miroslava Šimka je k tomu vedl stejný důvod jako v Košeticích. „Potíže s dopravou mají hlavně žáci, kteří k nám přijíždějí z Hořic. Ráno se do Senožat dostanou, ale pokud by měli delší odpolední vyučování, nestihli by poslední autobus domů. Z tohoto důvodu vyučování od roku 1998 zahajujeme už patnáct minut po sedmé,“ vysvětlil Šimek.

I většina domácích senožatských školáků už si zvykla, že se v tomto ohledu musí přizpůsobit menšině přespolních spolužáků. „I místní ospalci se už smířili s tím, že mají sedět v lavici časněji než jejich kamarádi v jiných školách. Na druhou stranu vítají, že mohou jít dříve domů,“ usmál se ředitel Šimek.

Jak informoval Miroslav Pech, vedoucí odboru školství Krajského úřadu v Jihlavě, stanovení začátku vyučování je plně v rukou ředitelů jednotlivých základních škol.

„Pokud začátek výuky vyhovuje žákům, jejich rodičům i učitelům, nevidím vůbec žádný problém v tom, aby si ho v jednotlivých školách nastavili tak, jak sami potřebují,“ potvrdil Miroslav Pech z krajského úřadu.