„Dorazilo přes 30 tisíc lidí, to jsme tu ještě neměli,“ uvedla před koncem akce mluvčí základny Monika Sochová.

Pozornost návštěvníků vzbudila přítomnost ministryně Šlechtové. Kolem poledne se objevila u vrtulníku MI - 24. Je to typ stroje, který má armáda ve výzbroji jubilejních 40 let a plánuje brzy nahradit jiným typem vrtulníku. Bude to stát miliardy korun. Vedou se kolem toho sáhodlouhá jednání i spory. Šlechtová v sobotu znovu zopakovala, že výběrové řízení odstartuje v létě.

Třebíčská hasičská jízda T. G. Masaryka.
VIDEO: Hasiči oslavili 100 let republiky jízdou tatíčka Masaryka

Na akci strávila dvě hodiny, pozdravila se s vojáky a prohlédla si vystavené letouny.

Stihla ovšem taky cestou právě k vrtulníku Mi - 24 vybrat z davu malou holčičku, aby si s ní udělala fotky u kokpitu stroje. Překvapené dítě z toho nebylo úplně nadšené, dívenka si rozmýšlela, co ta cizí teta vlastně chce a jestli k ní půjde do náruče nebo ne. Nakonec svolila.

A pak do Estonska

Letiště otevíralo své brány krátce před osmou hodinou ranní, kdy už tam čekaly první desítky aut. Z valné části šlo o nadšence do letecké techniky, kteří chtěli pořídit fotky v pěkném ranním světle a bez obecenstva. Měli tak možnost spatřit, jak například teprve roluje na stojánku český armádní letoun CASA C–295M.

„Startovali jsme z letiště Praha – Kbely v půl osmé, půl hodinky letu rychlostí 410 kilometrů v hodině a jsme tady,“ poznamenal druhý pilot letounu Jiří Barták.

Stroj budil okamžitě pozornost. „Nejhezčí na cestě z Kbel bylo to, že jsme letěli relativně nízko, 150 metrů nad zemí. Po skončení akce v Náměšti nás hned druhý den čekají další povinnosti, transport našich vojáků mezi Českem a Estonskem,“ prozradil Barták.

A za pár týdnů bude podle jeho slov tentýž stroj opět přepravovat do Mongolska koně Převalského.

Černý jestřáb

Zajímavým strojem, který na den otevřených dveří zavítal, byl legendární americký, respektive teď už slovenský vrtulník Sikorski UH–60 Black Hawk. „Je to první vrtulník tohoto typu, importovaný z USA do Evropy pro civilní účely,“ prozradil František Zsoldos, jenž na tomto stroji dělá na košickém letišti šéfa leteckého výcviku pro zahraniční klienty. Slovenská soukromá společnost vrtulník koupila od jiné soukromé společnosti ze Spojených států, která ho získala od americké armády.

„Je to silný stroj v konfiguraci pro 13 pasažérů. Hodně vydrží, může mít různé podvěsy. Může pomáhat při živelních katastrofách a podobě. Je zbavený systémů, kompatibilních s armádními, takže může sloužit už jen pro civil, my ho máme určený pro výcvik. A nabídli jsme naší vládě, že ho může v nutných případech využít,“ vysvětlil Zsoldos.

Vrtulník zajímal i vozíčkáře Petra Svobodu z Kroměřížska. „Jsem nadšený, mám strašně rád letadla. Navíc tady je obrovská bezbariérová plocha, pro mě ideální,“ pochvaloval si Den otevřených dveří. Svůj vozík měl polepený samolepkami s vojenskou leteckou tematikou. Akcí tohoto typu už zažil hodně.

Taky po kolejích

Nejen po silnici se dalo na letiště dostat. Ale taky po kolejích, které jindy slouží jako vlečka pro přísun materiálu na základnu. V sobotu bylo mimořádně vypraveno několik vlaků. Jedním z nich před zahájením letových ukázek přijela rodina Žákových z Budíkovic. Rodiče a tři děti si zajímavý výlet užívali. „Vyjeli jsme z Třebíče a v Náměšti nasedli na tenhle speciální vlak. Už se těšíme, co všechno dnes uvidíme.“

Na programu byly krom ukázek stojících letounů taky například průlety vrtulníků, seskoky s vlajkami či průlety dvou gripenů.

Kdo chtěl, mohl si zaplatit vyhlídkový let v malém vrtulníku typu Robinson R44.

Výšlap k Pyšeláku pro maminky s kočárky a dětmi.
Maminky s kočárky se vydaly na pochod k Pyšeláku