Přesto se šmejdi nadále setkávají s úspěchem. A nadále vykazují značné zisky.

Neúnavně totiž přicházejí s novými a stále rafinovanějšími praktikami. „Nejde jen o předražené výrobky na předváděcích akcích. Zloději si neberou servítky a navštěvují své oběti přímo u nich doma, kde nabízejí jak známé ‚zázračné' produkty, tak i dveře nebo třeba zámky. A na šmejdy dnes narazíme i v kybernetickém světě," konstatuje Petr Jarkovský z agentury ASPEN s tím, že všichni šmejdi nejčastěji cílí na důvěřivé seniory.

Navzdory tomu, že od ledna, tedy už prakticky celý rok, nesmějí prodejci na předváděcích akcích požadovat od lidí peníze, děje se to dál. Pokuty padají pouze v případech, kdy jsou přímo na těchto akcích kontroloři z České obchodní inspekce (ČOI).

ČOI za první pololetí roku 2016 zkontrolovala 217 předváděcích akcí, nedostatky zjistila téměř v osmdesáti procentech případů.

Další riziko pak hrozí lidem v případě podomních prodejců. „Zde narážíme na dva druhy šmejdů. Za prvé to jsou podvodníci, kteří si samostatně vybírají své oběti a nabízejí jim zboží či služby, aby je poté okradli nebo vykradli. Druhou skupinou jsou důmyslně proškolení prodejci, kteří se přímo soustředí na slabší seniory. Ti těmto prodavačům předraženého zboží či poskytovatelům nových služeb podepíší vše, co chtějí," popisuje Jarkovský.

Obzvláště nebezpečnou skupinou šmejdů jsou podomní prodejci, kteří pomocí lží a promyšlené manipulace nutí lidi k nákupu předražené dveřní vložky a produkt v hodnotě okolo 200 korun prodají klidně za 3 000 korun. Vedle finanční ztráty na poškozené číhá rovněž obrovské riziko vykradení – protože podvodníci mají kopii klíče.

„Jedná se o starý trik, který však nyní podle řady svědectví zloději znovu praktikují. Falešní prodejci se neoprávněně prokazují jménem známých firem a prodávají nic netušícím majitelům bytů falešné bezpečnostní zámky za mnohonásobek ceny. Ještě větší nebezpečí však spočívá v riziku následného vykradení bytu či domu. Zloději si jednoduše odemknou dveře kopií klíče a bez problému si odnesou, co potřebují," upozorňuje odborník na zabezpečení Ivan Pavlíček ze společnosti Next.

Šmejdi ovšem dokážou vyvíjet aktivitu i na internetu a přes mobil. Nabízejí nejrůznější zboží prostřednictvím e-mailů či telefonních hovorů. Podvodníci zde sází paradoxně především na důvěryhodnost svých nabídek. Často se v nich objevuje řada superlativů a především výhodných a „akčních" cen, které však platí pouze „dnes".

Na nevyžádané e-maily je proto nejlepší vůbec nereagovat a v případě telefonních nabídek nikdy s ničím nesouhlasit. Už pouhý váš souhlas po telefonu totiž může být uzavřením obchodu, a prodejci tak po vás budou následně požadovat peníze.

(tz)