„Jsme tady zavaleni žádostmi z konce června. Zpracovávám ty, které byly podány půl roku zpět,“ dozví se žadatel od úřednic na žďárském stavebním úřadě. Stavebník se tak v těchto dnech nedozví, kdy bude jeho žádost schválena. „Neumím říct, jak bude fungovat systém. Zatím s ním máme docela potíže, takže nejsem schopna konkretizovat, kdy žádost, podanou dnes, zpracujeme,“ odpovídá žadateli úřednice.
Jakmile se úředníci k žádosti dostanou, rychlost vyřízení závisí na tom, jak kvalitně je žádost zpracována. „Pokud bude žádost kompletní, tak by potom celý proces mohl být do měsíce hotový,“ sděluje úřednice. „Je potřeba mít veškeré vyjádření od síťařů, od dotčených orgánů, hygieny,“ upřesňuje žadateli.
Těsně po odeslání žádosti v Portálu stavebníka je dobré si udělat snímek obrazovky, když je z ní zřejmé, že je žádost odeslána a podána. „Stává se nám, že tady žádosti do systému ani nenaskakují, tak díky tomu bude mít člověk doklad o tom, že si žádost podal,“ doporučuje úřednice. „My bychom pak přes IT podporu zažádali, aby tu vaši žádost díky tomu dohledali a přidali ji do našeho systému,“ popisuje.
V Jihlavě se podle slov úředníků k vyřizování žádostí podaných v nejbližších dnech dostanou na podzim. „Mám tady přes dvacet žádostí z června, ke kterým jsem se ještě nedostala. Nedokážu sama úplně říct, kdy bude žádost zpracována, asi někdy na podzim. Už teď lhůty nedodržujeme, protože systém nefunguje tak, jak má,“ vysvětluje úřednice žadateli v Jihlavě na stavebním úřadě. „Možná by bylo lepší s podáním žádosti počkat, než systém opraví a než začne lépe fungovat. Aspoň do září, do té doby slibují, že systém zprovozní,“ dodává.
Pokud chce žadatel urychlit vyřízení své žádosti, pomůže si například tím, že k žádosti připojí veškerou dokladovou část dokumentace, aby si ji úředníci nemuseli zařizovat sami. „Čím lépe bude projektová dokumentace zpracována a čím více bude kompletní, tím méně času nad ní úředníci stráví, až se k ní dostanou,“ doporučuje jedna z úřednic.
Komplikace, které digitalizace stavebního řízení přináší žadatelům, vidí i úředníci. „Všechny žádosti podané přes Portál stavebníka jsou zpoplatněny, včetně žádosti o předběžnou informaci, což většina stavebníků vůbec neví,“ uvedla mluvčí třebíčské radnice Irini Martakidisová. „Teprve po uhrazení správního poplatku může stavební úřad předběžnou informaci vydat, ovšem ani to není pro stavebníka jistota, že záměr bude v rámci povolení záměru kladně projednán,“ dodala.
Celý proces vyřízení komplikuje nový systém, který nebyl předem pilotně ozkoušen na žádném z úřadů. „Na systém se nelze plně spolehnout. Úředníci v něm nevidí, zda byla písemnost odeslaná a následně doručená, tedy ani nemohou nastavit správní lhůty. Systém se na základě podnětů denně mění, což je v ostrém provozu, kdy hrozí prodlevy ve vyřizování žádostí nejenom nepříjemné, ale hrozí i velké finanční ztráty,“ vysvětlila Martakidisová.
Zpracovávání nových žádostí brzdí ty, které byly podány do konce června. „Stavebníci kvůli obavám z nového systému, se snažili co nejvíce podání zaslat ještě ve starém systému. Ke konči června tak přišlo přibližně pětkrát více podání, než je běžné,“ upozornila mluvčí jihlavské radnice Aneta Hrdličková. „Pracovníci stavebního úřadu se tedy mimo seznamování s novým systémem ještě potýkají s návalem podání v systému starém,“ potvrdila slova úředníků Hrdličková.
Ta upozorňuje i na fakt, že systém je nepřehledný. „Problém je také v tom, že se v systému objevují žádosti z celé republiky a není tam sofistikovaný systém vyhledávání. Vzniká tak riziko, že úředníci mohou nějaké podání přehlédnout,“ poznamenala Hrdličková. „Zajímavé je, že na to při školení úředníci upozorňovali a bylo jim od zástupců ministerstva sděleno, že tento problém odstraní. Po spuštění tam ale zůstal a další zástupci ministerstva začali tvrdit, že to takto má být,“ upozornila na špatnou komunikaci s ministerstvem Hrdličková.
Ivan Bartoš z Ministerstva pro místní rozvoj se k celé situaci vyjádřil na svém blogu Médium.cz. „Vnímám tu všeobecnou frustraci na stavebních úřadech – děláme vše pro to, aby se to rychle změnilo k lepšímu. Uznávám, že rychlost a komfort systému nejsou takové, na které byli úředníci doteď zvyklí v lokálních systémech. Očekávání, že systém propojující tisíc čtyři sta organizací a tisícovky úředníků, stavebníků a jedna data poběží hned zpočátku bezvadně, nejsou realistická,“ vysvětlil komplikace.