Hlučnější silnice mezi Pelhřimovem a Jihlavou v úseku od Strměch po Sedliště si všiml už nejeden řidič.  Že je vozovka po rekonstrukci povrchu hlučnější, ví i výrobní náměstek Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Julius Janeba.

„Opravený úsek s novým mikrokobercem je možná hlučnější než jiné úseky silnic, patrné to bylo hlavně teď, kdy byly práce dokončeny,“ připustil Janeba.

Podle něho současnou hlučnost bude postupně eliminovat provoz na této silnici. „Po první zimě se hluk, kterého si teď řidiči všimli, sníží na nižší hladinu,“ odhadoval Janeba. Krajská správa a údržba silnic Vysočiny (KSÚSV) letos modernizovala zmíněný úsek technologií, která se označuje jako mikrokoberec. Ten tvoří vrstva kameniva a asfaltové emulze, která má řadu předností.

Prodlužuje životnost, neboť technologie eliminuje pronikání vody pod povrch vozovky. To by mělo silnici zvýšit odolnost proti rychlejšímu opotřebení a poškození. Současně jde o levnější řešení, než kdyby se měla silnice rekonstruovat klasickým způsobem. „Nižší náklady jsou vykoupeny vyšší hladinou hluku. Zkrátka něco je za něco,“ doplnil svůj pohled Janeba. Technologie se podle odborníků nehodí do měst a obcí.

Tady ale opravená silnice vede těsně kolem Strměch, což obyvatelé vesnice už nepříjemně pocítili. „Je to neskutečnej hluk. Hlavně nikdo nic neříkal, že se s tím má něco dělat, je to asi sedm let, co tu dělali novou silnici,“ posteskla si v polovině října Českému rozhlasu obyvatelka Strměch Zdena Kuzdasová.

Úsek silnice s mikrokobercem je navíc ještě drsnější, což by mělo zlepšit protismykové vlastnosti povrchu. Jak ale ukazuje praxe, neplatí to pokaždé.

Stejnou technologií jako v případě krajské silnice u Strměch byl totiž modernizován také povrch obchvatu Pelhřimova, který je součástí silnice I/19 a patří tedy do správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Dokonce tam pokládala mikrokoberec stejná firma jako u Strměch.

Výsledek je ale úplně jiný. Nový povrch na pelhřimovském obchvatu nemá lepší protismykové parametry, cestáři zde naopak na popud ŘSD instalovali dopravní značky, které upozorňují na kluzkou vozovku a rizika spojená s touto skutečností.

Přitom podle vedoucího provozního úseku jihlavské správy ŘSD Miroslava Lva nešlo o neověřenou technologii. „Využili jsme ji v minulosti na řadě míst, například při opravě povrchu silnice u Obrataně, a žádný problém s kluzkou silnicí jsme tam nezaznamenali,“ poukázal na dřívější zkušenost.

ŘSD se už pustilo do hledání příčiny nepředpokládaného problému s povrchem obchvatu kolem Pelhřimova, vzorky analyzuje a vyhodnocuje akreditovaná laboratoř. „Radost z toho, co se stalo, v žádném případě nemáme, ale rozhodnutí, jak dál postupovat, necháme na dobu, až budeme znát výsledky měření,“ uvedl Lev.

Opatření s dočasnými dopravními značkami, jejichž instalaci nejspíš urychlily i dvě vážné dopravní nehody na nové silnici v říjnu, označil v této chvíli za jediné možné řešení. „Pokud bude potřeba silnici upravit stavebně, tak to stejně přichází v úvahu nejdříve na jaře příštího roku. Teď ještě dořešíme, nakolik v tomto úseku snížit rychlost, aby jízda v těchto místech byla bezpečná. Snížená rychlost může být jiná za sucha a jiná, když bude vozovka mokrá,“ odhadoval Lev.

Pelhřimovští cestáři, kteří také na tomto úseku budou zajišťovat zimní údržbu, počítají se stejným postupem jako v předešlých letech. „Obchvat budeme v rámci zimní údržby ošetřovat chemicky,“ doplnil informaci vedoucí technicko-správního oddělení pelhřimovského pracoviště KSÚSV Radoslav Kovář.