Ticho prosím, křičí zvukař. Kamera, ozývá se ze sklepa. Vzápětí režisér Jiří Strach dává pokyn k natáčení: „Á akt!" a dvanáctiletá Anna Čtvrtníčková běží s lucernou v ruce po schodech dolů do sklepení ledečského hradu. V těchto místech stojím i já a pozoruji čilý ruch, který se kolem mě odehrává.

Procházím se po horním nádvoří ledečského hradu. Kolem mě jsou dobové kulisy: tržnice s jablky, staré lucerny, koňský povoz, cukrárna… Na boty se mi lepí umělý sníh, který tu filmaři nastříkali předchozí den. Kolem běhají technici, kteří připravují další scény podle předem stanoveného harmonogramu. Za chvíli dostávám pokyn od Uljany Donátové, která má na starosti public relations, že režisér Jiří Strach je volný a mohu si s ním promluvit.

„Na ledečském hradě natáčím již podruhé. V roce 2012 se tady totiž točily scény televizní pohádky Šťastný smolař," říká hned v úvodu Strach, který si zároveň velmi pochvaluje zdejší prostředí a komunikaci s kastelánem Luďkem Šímou. „Kulisy hradu představují ve filmu pomyslné městečko s uličkami a temnými zákoutími. Jakmile tady v neděli skončíme, přesuneme se do Českého Krumlova. Následně ve střižně tyto dvě lokace spojíme dohromady a vznikne z toho jedna velká scéna," vysvětluje Strach a dodává, že se na Vysočinu velmi rád zase vrátí.

Na hradě se během posledních několika dní představily všechny hlavní postavy chystané pohádky, tedy Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Anna Čtvrtníčková, Pavel Liška či Vojtěch Dyk. Herci však po celou dobu příprav byli schování v útrobách hradu, v nichž se nachází i kompletní filmové zázemí, maskérny nebo šatny.

Mezitím, co jsem mluvil s režisérem Strachem, tak technici a dělníci řady profesí připravovali další scénu. S velkým očekáváním jsem vyhlížel další herce. Zanedlouho se na nádvoří objevil Ivan Trojan, který v pohádce představuje pomateného anděla Petronela. V závěsu za ním přichází i čert Uriáš, tedy herec Jiří Dvořák.

Hlavní je scénář

„Postava Uriáše zůstane i ve druhém dílu stejná, tedy opět bude tvořit s andělem Petronelem nerozlučnou dvojku," říká Dvořák s tím, že na natáčení se velmi těšil. Podle něho není vždy úplně lehké navázat na něco, co mělo takový úspěch. Jenom v televizní repríze vidělo první díl Anděla Páně okolo jednoho milionu a čtyř set tisíc lidí. „Již na začátku jsem si říkal, že natáčení druhého dílu bude záviset na scénáři. Ten se podle mého povedl a lidé se mají rozhodně na co těšit," usmívá se Dvořák.

A o čem v druhém dílu Anděla Páně půjde?

Věčné tahanice anděla Petronela s čertem Uriášem způsobí, že se vzácné jablko ze stromu poznání zakutálí z nebe na Zemi. A to už se Bůh opravdu rozzlobí. Kdyby totiž někdo do tohoto jablka kousl, tak ví všechno to, co ví i on sám. A tomu samozřejmě Petronel s Uriášem musejí zabránit.

„První díl Anděla Páně byl o schopnosti obětovat se. Naopak hlavní pointa druhého dílu je odpustit nepříteli. Myslím si, že pohádku ocení nejen děti, ale i dospělí, kteří zde mohou nalézt zajímavé myšlenky a názory," doplňuje Strach.

Přikyvuji a zároveň dostávám i pokyn od produkce, že další scény se budou točit v podzemí, kam se bohužel nedostanu. Na posledních pár slov si proto odchytávám i kastelána ledečského hradu Luďka Šímu. „Spolupráce s filmaři je úžasná a podle mě vše funguje skvěle podle předem stanoveného harmonogramu," uvádí Šíma s tím, že na hradě během natáčení funguje jako dozor a filmařům otevírá například různé hradní prostory. „Peníze, které jsme od filmařů za pronájem hradu obdrželi, použijeme ihned po skončení natáčení na opravu kanalizace na horním nádvoří," prozrazuje Šíma s tím, že během sezony se návštěvnost hradu neustále zvyšuje a vznikají nové expozice.

Pohádka Anděl Páně 2 vzniká v produkci společnosti Marlene Film Production a v koprodukci České televize. Do kin by měl příběh přijít již letos 1. prosince