VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlak, autobus a jedna jízdenka v kraji. Snad v roce 2019

Vysočina - Vlaky budou tvořit důležitou součást připravovaného systému Veřejné dopravy Vysočiny.

5.12.2017
SDÍLEJ:

Setkání s hejtmanemFoto: Deník / Loskot Jaroslav

Systém by měl propojit vlakovou, autobusovou a městskou hromadnou dopravu, aby na sebe jednotlivé spoje plynule navazovaly. Cestujícím by měla stačit jedna jízdenka.

„Naším záměrem je udržení železnice, navázání vlaků na autobusy, a autobusů na vlaky. Cílem je obě záležitosti propojit pokud možno na jednu jízdenku. Ambicí je jedna jediná věc, aby servis pro uživatele byl co nejlepší, aby měli co nejvíc spojů, aby se dalo rychle dostat i do Prahy, Brna, Hradce Králové, aby lidé nemuseli jezdit auty,“ prohlásil hejtman Vysočiny Jiří Běhounek na diskusním setkání, které v Jihlavě pořádal Deník.

Kraj Vysočina je posledním krajem v zemi, který podobný ucelený (takzvaně integrovaný) dopravní systém nemá. „Integrace tak snadná není. V roce 2007 se na ni začalo pracovat a zastupitelstvo ji o rok později nepřijalo,“ podotkl hejtman.

Kraj Vysočina má nyní koncepci veřejné dopravy připravenou. „Udělat to musíme, protože v roce 2019 končí smlouva jak s železničními, tak autobusovými dopravci,“ řekl Hejtman. Do zadávacích podmínek výběrových řízení na další období chce Kraj Vysočina vložit přesné specifikace vybavení vozidel a dalšího softwaru pro vytvoření nového jednotného tarifního systému.

Kraj Vysočina v posledních letech vynakládá na provoz regionálních vlakových spojů a autobusových linek přibližně šest set miliónů korun ročně. Nový systém veřejné dopravy bude podle odhadů o 60 až sto milionů korun nákladnější. „Aby mohl cestující na jednu jízdenku projet celý kraj, to s sebou něco nese. Je to drahé,“ upozornil Jiří Běhounek s tím, že on sám zavedení nového dopravního systému podporuje. Konečné slovo ale budou mít opět krajští zastupitelé.

Vytvoření nového dopravního systému na Vysočině komplikuje fakt, že kraj byl vytvořen uměle. Přirozená spádovost obyvatel je v různých částech kraje odlišná.

„Jsme na okraji Kraje Vysočina, nás se týkají přesahy do Jihomoravského kraje, kam lidé od nás jezdí. Jak probíhá vyjednávání dvou krajů? Cítím, že tam může být problém,“ zajímal se starosta Bystřice nad Pernštejnem Karel Pačiska.

„Máme 14 systémů veřejné dopravy, v každém kraji jiný. To není normální. S někým se vyjednává snáz, s jiným hůř. S Jihomoravským krajem problémy ve vyjednávání nebyly,“ reagoval hejtman.

Zopakoval, že koordinace spojů a tvorba systému není snadná. „Musíte se přizpůsobit státu, který objednává rychlíky. Ovlivňují to desítky a desítky dalších věcí,“ podotkl. Jako příklad uvedl železniční spoj do jihočeských Slavonic. „Musíme s Jihočeským krajem domluvit, že budou naše vlaky jezdit tam, a oni vypraví své vlaky na Vysočinu. Vzájemně si zaúčtováváme ztráty, a tak dále. Je to komplikované i z hlediska účtování a ekonomiky, ale jinak to nejde. Aby vlak na hranici zastavil a cestující museli přestoupit do jiného, to nejde. A tak to máme se čtyřmi kraji,“ podotkl hejtman.

Dominantní dopravce na Vysočině se hodlá novému dopravnímu systému přizpůsobit. „Pro nás jsou rozhodující zadávací podmínky. Podle zadávacích podmínek budeme stavět cenu do výběrového řízení. Co se týče spolupráce s vlakovou dopravou, nebráníme se jí tam, kde se navzájem obě dopravy doplňují,“ prohlásil poradce generálního ředitele společnosti Icom Jan Varhaník.

Icom zaměstnává 1400 řidičů, z tohoto počtu jich 1050 šoféruje autobusy. „V současné době jsme s tímto počtem schopni pokrýt veškeré smluvní závazky, které k zákazníkům máme. Nicméně už nám chybí asi 300 řidičů na rozvoj společnosti. Neuspokojujeme další poptávku, která na dopravu je,“ přiznal Varhaník.

Icom se podle něj snaží udržet řidiče navýšením mezd a benefity. Nové zaměstnance shání formou náborových akcí, firma spolupracuje i se středními školami a učilišti.

„Zaměstnáváme lidi z Ukrajiny, z Polska, Ruska, Běloruska, z Bulharska. Rozjeli jsme i projekt, kdy zkoušíme jedenáct Filipínců, jestli by byli schopni v podmínkách České republiky a střední Evropy řídit vozidla,“ řekl Varhaník.

O systému Veřejné dopravy Vysočiny

Veřejná doprava Vysočiny znamená vytvoření dopravně i tarifně integrovaného systému, založeného na přípoji mezi autobusy a vlaky, popřípadě mezi autobusy navzájem.

Cílem je tarifní systém, který umožní využívat předplatní jízdenky (v různých variantních kombinacích) a přestupy mezi jednotlivými druhy dopravy za použití jedné jízdenky. Základním stavebním prvkem nového tarifního systému bude použití zónového tarifu. Navržené zóny budou o velikosti 1 – 2 obcí tak, aby se předešlo tarifnímu znevýhodnění obyvatel, kteří používají veřejnou dopravu pro cestování na krátké vzdálenosti. Jednotlivé zóny mohou být umístěny i na území sousedních krajů.

Společný tarif pro veřejnou linkovou dopravu, veřejnou drážní osobní dopravu a ve spolupráci s městy také pro zóny s MHD (pokud k tarifní integraci přistoupí) stanoví Kraj Vysočina. V rámci společného tarifu budou uplatňovány jak zákonem nařízené slevy, tak i slevy navržené Krajem Vysočina.

Na žádné trati v kraji nemá být v souvislosti s „Veřejnou dopravou Vysočiny“ osobní doprava zastavena. Na tratích s vysokým potenciálem se Kraj Vysočina snaží zlepšit nabídku spojů, zatímco v úsecích s nepříznivými charakteristikami je navrhováno utlumení nabídky počtu vlaků s plnohodnotnou náhradou autobusovými linkami.

Kraj Vysočina má v současné době uzavřeny s dopravci veřejné linkové dopravy smlouvy o závazku veřejné služby, které platí do 1. 11. 2019. Platnost těchto smluv již není možné prodloužit. Kraj Vysočina je povinen dle evropské i národní právní úpravy do konce roku 2019 uzavřít nové smlouvy o závazku veřejné služby s dopravci, které musí vybrat na základě soutěže ve výběrovém řízení.

Zdroj: Kraj Vysočina

Průběh konference  Deník s Vámi: Setkání s hejtmanen Kraje Vysočina Jiřím Běhounkem jsme zaznamenali v ONLINE REPORTÁŽI níže. 

 

Online reportáž

Setkání s hejtmanem Kraje Vysočina

04.12. 10:37

Vážení čtenáři, naše konference skončila. Děkujeme za pozornost. 

04.12. 10:31

Anna Blažková, ředitelka Oblastní charity Havlíčkův Brod: Trápí nás nedostatek sociálních pracovníků a zdravotníků. Nejsme financování natolik, abychom mohli konkurovat krajským zařízením. Za pacienty jezdíme, ale je to náročné časově i z hlediska fyzické zátěže. Je možné přidat peníze do neziskového sektoru? Nebo to, co kraj dává, je strop? Nemáme žádné finance navíc.


Hejtman: Máte zřizovatele, obraťte se na něj. Nemůže vše platit kraj.

04.12. 10:28

Jan Varhaník, ICOM Transport: Šíři silnic neovlivníme. Je ale pravda, že si řidiči stěžují, že ze stromů padají při námraze větve, u silnic je hodně stromů. My s krajem spolupracujeme, upozorňujeme na riziková a problematická místa. 

 

04.12. 10:26

Komentář Aleše Bořila, starosty obce Brzkov: Dnes, když projíždíte krajem, silnice nejsou uzpůsobené na šířku autobusů, ani kamionů. Silnice jsou lemované stromy a nejsou prostorné. Místo aby, se při rekonstrukcích rozšiřovaly, tak se zužují. Už kvůli tomu se mladým řidičům nedivím, že nechtějí jezdit. 

Celá on-line reportáž ZDE

Autor: Luděk Mahel

5.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 20 000 Kč

Montážní dělníci ostatních výrobků Operátor lisování (LemTech). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Operátor lisování (LemTech), Chtěli byste najít uplatnění v silné mezinárodní společnosti, která buduje nový závod u Jihlavy pro přístup na celoevropský trh v oblasti lisovaných kovových součástí pro automobilní a elektronický průmysl?, , Náplň práce:, Plnění veškerých úkolů nezbytných pro práci na lisu s následujícími činnostmi:, - obsluha lisu, - práce na lince, montáži a balení výrobků, - úklid pracoviště, - podpora při řešení problémů., Profil ideálního kandidáta:, - manuální zručnost, - základní vzdělání/vyučen, - pečlivost, - flexibilita, schopnost týmové práce, - zájem se učit novým věcem, - nástup: možný ihned, , Zaujala Vás tato pozice? Pošlete nám svůj životopis a motivační dopis na email personal@lemtech.cz, nebo nám zavolejte na číslo 561 201 671. Pracoviště: Lemtech precision material (czech) s.r.o., 588 11 Střítež u Jihlavy. Informace: Petr Slovák, +420 561 201 671.

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní 18 000 Kč

Hlavní účetní Hlavní účetní - 2 volné pozice. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracovní náplň, - Vedení účetnictví svěřených společností,, - účetní uzávěrky,, - kontrola účetních dokladů a jejich evidence,, - příprava přiznání k DPH a zpracování podkladů pro finanční instituce,, - zpracování mezd., , Požadujeme, - Zodpovědnost,, - samostatnost,, - příjemné vystupování,, - trestní bezúhonnost,, - vyšší odborné vzdělání,, - praxe v oboru.. Pracoviště: Vrtal s.r.o., Znojemská, č.p. 5433, 586 01 Jihlava 1. Informace: Petr Snížek, +420 725 949 666.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 40 000 Kč

Řidiči tahačů Řidič tahače návěsné soupravy. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 40000 kč, mzda max. 50000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce Znojemská 92, Jihlava., Řidičský průkaz sk.C+E, prof. průkaz, digitální karta, zdravotní způsobilost k řízení automobilu, trestní bezúhonnost.. Pracoviště: Kombi trans s.r.o., Znojemská, č.p. 833, 586 01 Jihlava 1. Informace: Marek Kaczmar, +420 602 773 325.

Obchod - Obchod Nákupčí 25 000 Kč

Specialisté v oblasti prodeje a nákupu služeb Referent prodeje. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, Vykonává dílčí odborné práce při zajišťování zakázek pro výrobu. , Požadujeme: aktivní znalost AJ a NJ, praxi na obdobné pozici.. Pracoviště: Modynas, s.r.o., 586 01 Jihlava 1. Informace: Gita Neckařová, +420 567 113 133.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Každodenní pohled fotbalistů Slovácka z oken hotelu. Ilustrační foto.

Lidé z Vysočiny si přivezli z dovolené červy pod kůží

Kanalizace ve Zborné se po více než roce dočká zkušebního provozu.

Ve Zborné se již mohou lidé napojit na kanalizaci

Trnávka se nezlepšila, Sedlice zhoršila. Dál platí dva zákazy koupání

Vysočina – Voda v neproblémovějších lokalitách na Vysočině se nezlepšila. Na prahu víkendu, který by měl být i na Vysočině ve znamení stylového letního počasí, to není úplně dobrá zpráva. Na druhé straně zůstává v regionu pro koupání více než desítka zcela nebo takřka bezproblémových míst.

Usmrcené oči Berouskových tygrů a širý, černý lán: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 18. července 2018.

Zloděj prohledal garáž, auto, kotelnu i kóji. Nic ale nevzal

Jihlava – Policisté pátrají po neznámém zloději, který chtěl tento týden loupit v jihlavském bytovém domě v Kollárově ulici.

Úřad plnili hlavně žadatelé, kteří si už nechtěli nosit papírovou fotografii

Vysočina – Už třetí týden se řidiči i úřady vypořádávají s novinkami, které přinesly změny spojené s vydáváním řidičských průkazů.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT