VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlak, autobus a jedna jízdenka v kraji. Snad v roce 2019

Vysočina - Vlaky budou tvořit důležitou součást připravovaného systému Veřejné dopravy Vysočiny.

5.12.2017
SDÍLEJ:

Setkání s hejtmanemFoto: Deník / Loskot Jaroslav

Systém by měl propojit vlakovou, autobusovou a městskou hromadnou dopravu, aby na sebe jednotlivé spoje plynule navazovaly. Cestujícím by měla stačit jedna jízdenka.

„Naším záměrem je udržení železnice, navázání vlaků na autobusy, a autobusů na vlaky. Cílem je obě záležitosti propojit pokud možno na jednu jízdenku. Ambicí je jedna jediná věc, aby servis pro uživatele byl co nejlepší, aby měli co nejvíc spojů, aby se dalo rychle dostat i do Prahy, Brna, Hradce Králové, aby lidé nemuseli jezdit auty,“ prohlásil hejtman Vysočiny Jiří Běhounek na diskusním setkání, které v Jihlavě pořádal Deník.

Kraj Vysočina je posledním krajem v zemi, který podobný ucelený (takzvaně integrovaný) dopravní systém nemá. „Integrace tak snadná není. V roce 2007 se na ni začalo pracovat a zastupitelstvo ji o rok později nepřijalo,“ podotkl hejtman.

Kraj Vysočina má nyní koncepci veřejné dopravy připravenou. „Udělat to musíme, protože v roce 2019 končí smlouva jak s železničními, tak autobusovými dopravci,“ řekl Hejtman. Do zadávacích podmínek výběrových řízení na další období chce Kraj Vysočina vložit přesné specifikace vybavení vozidel a dalšího softwaru pro vytvoření nového jednotného tarifního systému.

Kraj Vysočina v posledních letech vynakládá na provoz regionálních vlakových spojů a autobusových linek přibližně šest set miliónů korun ročně. Nový systém veřejné dopravy bude podle odhadů o 60 až sto milionů korun nákladnější. „Aby mohl cestující na jednu jízdenku projet celý kraj, to s sebou něco nese. Je to drahé,“ upozornil Jiří Běhounek s tím, že on sám zavedení nového dopravního systému podporuje. Konečné slovo ale budou mít opět krajští zastupitelé.

Vytvoření nového dopravního systému na Vysočině komplikuje fakt, že kraj byl vytvořen uměle. Přirozená spádovost obyvatel je v různých částech kraje odlišná.

„Jsme na okraji Kraje Vysočina, nás se týkají přesahy do Jihomoravského kraje, kam lidé od nás jezdí. Jak probíhá vyjednávání dvou krajů? Cítím, že tam může být problém,“ zajímal se starosta Bystřice nad Pernštejnem Karel Pačiska.

„Máme 14 systémů veřejné dopravy, v každém kraji jiný. To není normální. S někým se vyjednává snáz, s jiným hůř. S Jihomoravským krajem problémy ve vyjednávání nebyly,“ reagoval hejtman.

Zopakoval, že koordinace spojů a tvorba systému není snadná. „Musíte se přizpůsobit státu, který objednává rychlíky. Ovlivňují to desítky a desítky dalších věcí,“ podotkl. Jako příklad uvedl železniční spoj do jihočeských Slavonic. „Musíme s Jihočeským krajem domluvit, že budou naše vlaky jezdit tam, a oni vypraví své vlaky na Vysočinu. Vzájemně si zaúčtováváme ztráty, a tak dále. Je to komplikované i z hlediska účtování a ekonomiky, ale jinak to nejde. Aby vlak na hranici zastavil a cestující museli přestoupit do jiného, to nejde. A tak to máme se čtyřmi kraji,“ podotkl hejtman.

Dominantní dopravce na Vysočině se hodlá novému dopravnímu systému přizpůsobit. „Pro nás jsou rozhodující zadávací podmínky. Podle zadávacích podmínek budeme stavět cenu do výběrového řízení. Co se týče spolupráce s vlakovou dopravou, nebráníme se jí tam, kde se navzájem obě dopravy doplňují,“ prohlásil poradce generálního ředitele společnosti Icom Jan Varhaník.

Icom zaměstnává 1400 řidičů, z tohoto počtu jich 1050 šoféruje autobusy. „V současné době jsme s tímto počtem schopni pokrýt veškeré smluvní závazky, které k zákazníkům máme. Nicméně už nám chybí asi 300 řidičů na rozvoj společnosti. Neuspokojujeme další poptávku, která na dopravu je,“ přiznal Varhaník.

Icom se podle něj snaží udržet řidiče navýšením mezd a benefity. Nové zaměstnance shání formou náborových akcí, firma spolupracuje i se středními školami a učilišti.

„Zaměstnáváme lidi z Ukrajiny, z Polska, Ruska, Běloruska, z Bulharska. Rozjeli jsme i projekt, kdy zkoušíme jedenáct Filipínců, jestli by byli schopni v podmínkách České republiky a střední Evropy řídit vozidla,“ řekl Varhaník.

O systému Veřejné dopravy Vysočiny

Veřejná doprava Vysočiny znamená vytvoření dopravně i tarifně integrovaného systému, založeného na přípoji mezi autobusy a vlaky, popřípadě mezi autobusy navzájem.

Cílem je tarifní systém, který umožní využívat předplatní jízdenky (v různých variantních kombinacích) a přestupy mezi jednotlivými druhy dopravy za použití jedné jízdenky. Základním stavebním prvkem nového tarifního systému bude použití zónového tarifu. Navržené zóny budou o velikosti 1 – 2 obcí tak, aby se předešlo tarifnímu znevýhodnění obyvatel, kteří používají veřejnou dopravu pro cestování na krátké vzdálenosti. Jednotlivé zóny mohou být umístěny i na území sousedních krajů.

Společný tarif pro veřejnou linkovou dopravu, veřejnou drážní osobní dopravu a ve spolupráci s městy také pro zóny s MHD (pokud k tarifní integraci přistoupí) stanoví Kraj Vysočina. V rámci společného tarifu budou uplatňovány jak zákonem nařízené slevy, tak i slevy navržené Krajem Vysočina.

Na žádné trati v kraji nemá být v souvislosti s „Veřejnou dopravou Vysočiny“ osobní doprava zastavena. Na tratích s vysokým potenciálem se Kraj Vysočina snaží zlepšit nabídku spojů, zatímco v úsecích s nepříznivými charakteristikami je navrhováno utlumení nabídky počtu vlaků s plnohodnotnou náhradou autobusovými linkami.

Kraj Vysočina má v současné době uzavřeny s dopravci veřejné linkové dopravy smlouvy o závazku veřejné služby, které platí do 1. 11. 2019. Platnost těchto smluv již není možné prodloužit. Kraj Vysočina je povinen dle evropské i národní právní úpravy do konce roku 2019 uzavřít nové smlouvy o závazku veřejné služby s dopravci, které musí vybrat na základě soutěže ve výběrovém řízení.

Zdroj: Kraj Vysočina

Průběh konference  Deník s Vámi: Setkání s hejtmanen Kraje Vysočina Jiřím Běhounkem jsme zaznamenali v ONLINE REPORTÁŽI níže. 

 

Online reportáž

Setkání s hejtmanem Kraje Vysočina

04.12. 10:37

Vážení čtenáři, naše konference skončila. Děkujeme za pozornost. 

04.12. 10:31

Anna Blažková, ředitelka Oblastní charity Havlíčkův Brod: Trápí nás nedostatek sociálních pracovníků a zdravotníků. Nejsme financování natolik, abychom mohli konkurovat krajským zařízením. Za pacienty jezdíme, ale je to náročné časově i z hlediska fyzické zátěže. Je možné přidat peníze do neziskového sektoru? Nebo to, co kraj dává, je strop? Nemáme žádné finance navíc.


Hejtman: Máte zřizovatele, obraťte se na něj. Nemůže vše platit kraj.

04.12. 10:28

Jan Varhaník, ICOM Transport: Šíři silnic neovlivníme. Je ale pravda, že si řidiči stěžují, že ze stromů padají při námraze větve, u silnic je hodně stromů. My s krajem spolupracujeme, upozorňujeme na riziková a problematická místa. 

 

04.12. 10:26

Komentář Aleše Bořila, starosty obce Brzkov: Dnes, když projíždíte krajem, silnice nejsou uzpůsobené na šířku autobusů, ani kamionů. Silnice jsou lemované stromy a nejsou prostorné. Místo aby, se při rekonstrukcích rozšiřovaly, tak se zužují. Už kvůli tomu se mladým řidičům nedivím, že nechtějí jezdit. 

Celá on-line reportáž ZDE

Autor: Luděk Mahel

5.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Seřizovači 25 000 Kč Seřizovači a obsluha ostatních obráběcích strojů (kromě dřevoobráběcích) Jiskřič na drátovce. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: , Spolupracuje s technologem, konstruktérem a programátorem při přípravě elektroerozivní operace. Připravuje jednoduchý program. Odpovídá za nastavení technologických parametrů na stroji a provádí pravidelnou údržbu stanovenou výrobcem. Provádí nastavení stroje pro kónické řezání a přípravu stroje pro bezobslužný provoz v noci., Nástup ihned/dohodou. Pokud máte o uvedenou pozici zájem, pošlete životopis na: personalni@ttmetea.cz, do předmětu zprávy uveďte "JISKŘIČ NA DRÁTOVCE - MODYNAS".. Pracoviště: Modynas, s.r.o., 586 01 Jihlava 1. Informace: Gita Neckařová, +420 567 113 133. Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Technický pracovník 22 000 Kč Ostatní pracovníci na zpracování plechu Obsluha tvářecích strojů na plechy. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Obsluha tvářecích strojů na plechy (hliník, nerez). Výhodou, ne podmínkou je vyučení nebo praxe v oboru zámečník, topenář, soustružník.. Pracoviště: Katres spol. s r.o.- pracoviště jihlava, Na Dolech, č.p. 4072, 586 01 Jihlava 1. Informace: Martin Bednář, +420 567 304 002,774 479 780. Výroba - Výroba Kvalitáři a testovači výrobků 19 000 Kč Kvalitáři a testovači výrobků, laboranti (kromě potravin a nápojů) Kontrolor kvality tepelných výměníků. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Stabilní zahraniční společnost HEATEX, která působí v oblasti výroby tepelných výměníků, hledá do svého týmu nové pracovníky na pozici: Kontrolor kvality, , hodnocení kvality výrobků, zaznamenávání výsledků zkoušek a vyplňování kontrolního plánu, zkušenost s prací s měřidly výhodou, znalost práce s PC, praxe v oblasti strojírenství výhodou, Osobnostní předpoklady: , Manuální zručnost, flexibilita a zodpovědnost, schopnost pracovat v týmu, spolehlivost, ochotu učit se novým věcem, , Pokud Vás nabídka pracovního místa zaujala a chcete se stát součástí našeho týmu, ozvěte se nám, prosím, na těchto kontaktech: Aleš Záboj, ales.zaboj@heatex.com , 607 038 289. Pracoviště: Heatex czech republic s.r.o. - pracoviště, 586 01 Jihlava 1. Informace: Aleš Záboj, +420 607 038 289. Zdravotnictví - Zdravotnictví Zdravotní sestra 24 000 Kč Všeobecné sestry s osvědčením Pracovník/ce v sociálních službách ( pečovatel/ka). Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč, mzda max. 33000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Zajištění celodenní zdravotnické péče o seniory. , Požadujeme střední odborné vzdělání v oboru s registrací nebo bakalářské vzdělání, příp. VOŠ. Směnný provoz - 12 hodinové směny od 6.30 do 18.30. Příplatky za noční, svátky a víkendy jsou samozřejmostí. , Obec Ždírec leží 12 km od Jihlavy na hlavní autobusové lince Jihlava - Polná - Žďár n.Sáz.. Pracoviště: Domov ždírec, příspěvková organizace, 588 13 Polná. Informace: Miloš Holub, +420 734 238 384.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Lidé ochutnají dobroty a nakoupí originální výrobky

Korálovka

Exotičtí mazlíčci se stali módou, ale ne vždy na ně chovatel stačí

Do Sedlejova se sjedou stovky lidí. Na oblíbený výlov s dlouhou tradicí

Jihlavsko - Stovky lidí se v sobotu 20. října sjedou do Sedlejova nedaleko Telče, aby mohly ochutnat rybí dobroty a koupit si živého kapra. Výlov má ve vsi tradici již více než dvacet let. Odehrává přímo u nádrže na návsi.

Jihlava vypíše výběrové řízení na terminál už potřetí

Jihlava – Do třetice bude krajské město hledat zhotovitele dopravního terminálu v ulici Na Dolech. Zakázka na moderní čekárnu v lokalitě u vlakové, autobusové a trolejbusové zastávky Jihlava – Staré Hory za miliony příliš neláká. Poprvé se přihlásil jeden zájemce s příliš vysokou cenou, podruhé nikdo.

Počet obyvatel Vysočiny mírně vzrostl

Vysočina – Počet obyvatel v první polovině letošního roku ve čtyřech okresech Vysočiny mírně vzrostl. Poklesl pouze na Třebíčsku.

Brož udržel čisté konto, Dukla porazila Slavii

Vysočina – V 15. kole Chance ligy Třebíč doma poprvé v sezoně prohrála. Fotbalové skóre 2:1 platilo už po první třetině. Jihlavská Dukla vstřelila Slavii tři branky, rovnoměrně jednu v každé třetině.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT