Na výluku na třebíčském nádraží upozorňuje světelná tabule s odjezdy vlaků, hlášení z rozhlasu i pokladní při prodeji jízdenek: „Náhradní autobusy odjíždí z terminálu ze zastávek číslo 1 a 2."

Výluka začala v pátek. Její první část, kdy vlaky nejezdí v úseku od Krahulova po Zastávku u Brna, skončí 12. srpna. Na ni naváže další již pouze mezi Krahulovem a Náměští nad Oslavou. Ta ovšem potrvá až do prosince. „Po dobu výluky je zavedena náhradní autobusová doprava, která pojede podle zvláštních výlukových jízdních řádů," upozornil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Rozdíl dvacet minut

Právě na změnu odjezdů a příjezdů jednotlivých spojů je potřeba si dát před jízdou největší pozor. Například rychlíky na Brno vyjíždí z Třebíče zpravidla o tři minuty později. Do cílové stanice mají podle výlukového jízdního řádu přijíždět rychlíkové autobusy o dvanáct minut později než vlakové spoje před výlukou. Pokud se k tomu přidá ještě více než desetiminutové zpoždění, které nebylo v prvních dnech výluky výjimkou, přijíždí náhradní spoje na zastávku u viaduktu Křenová před budovou hlavního nádraží i o dvacet či pětadvacet minut později než před aktuální výlukou.

„Já jsem o výluce věděla, takže jsem si našla spoj s dostatečnou rezervou, ale doufám, že zpoždění nebude půl hodiny, to bych pak měla problémy," svěřila se na třebíčském nádraží cestující Milena Svobodová. Pozor je třeba si dávat i při cestě z Brna. Rychlíkové spoje vyjíždí o 10 minut dřív.

Místo rychlíků jezdí nyní autobusy z Okříšek přes Třebíč a Náměšť nad Oslavou až do Brna. Místo osobních vlaků mezi Krahulovem a Zastávkou u Brna. Tak tomu bude až do pátku 12. srpna. Skončit by měla deset minut po patnácté hodině.

Posledním vlakem, který bude vypraven podle současného výlukového řádu, bude osobní spoj, jenž vyjíždí ve 13.30 z Jihlavy, z Krahulova 14.23, z Třebíče ve 14.38 a do Brna přijíždí 16:14. Následující rychlík by již měl podle nového výlukového řádu a být nahrazen jen v úseku mezi Okříškami a Náměští nad Oslavou.

„Podrobné informace o výluce včetně výlukových jízdních řádů, popisu umístění zastávek náhradní autobusové dopravy a další informace naleznou cestující na webu www.cd.cz v informacích o výlukách," informoval Petr Šťáhlavský.

Za zpoždění oproti výlukovému řádu nemůže jen hustý provoz na silnicích a přesedání cestujících z vlaků do autobusů. Cestu mezi Třebíčí a Brnem komplikují i časté opravy silnic.

Ředitelství silnic a dálnic už zahájilo dvě rekonstrukce. Na trase se opravuje most přes Mlýnský potok ve Vladislavi a také velká část průtahu Náměští nad Oslavou, včetně mostu. Místa lze projet kyvadlově.

Bez kol a kočárků

Dávat si pozor při cestě vlakem po dobu výluky musí také cyklisté, rodiče s kočárky a tělesně postižení. „V náhradní autobusové dopravě je omezená přeprava osob se sníženou pohyblivostí a kromě rychlíků je vyloučena přeprava jízdních kol. Přeprava objemných zavazadel včetně kočárků je omezena kapacitními možnostmi autobusů," řekl Šťáhlavský.

Druhá část výluky potrvá až do 8. prosince. A počítat s podobnými komplikacemi budeme muset také v příštích letech. Na příští rok je naplánovaná druhá etapa v úseku Náměšť Zastávka u Brna. Dělníci by tam měli pracovat od 1. března do 30. června.

„Cílem stavebních prací je zlepšení jízdního komfortu, zvýšení traťové rychlosti spojené se zkrácením jízdních dob a také vyšší bezpečnost na železničních přejezdech. Rekonstrukcí projdou železniční stanice Třebíč a zastávky Vysoké Popovice, Vladislav a Třebíč-Borovina," řekl náměstek ředitele Stavební správy východ Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Viktor Vik. Jak dodává, díky tomu budou odpovídat současným i výhledovým požadavkům objednavatelů osobní dopravy, přínosem pro cestující pak bude vybudování nových nástupišť vybavených přístřešky.

A následovat bude modernizace úseku Brno Zastávka u Brna. „S tou počítáme až v letech 2018 2019 z důvodu majetkoprávních komplikací a neustálého napadání procesního řízení přípravy stavby ze strany občanského sdružení Voda z Tetčic," mluvčí SŽDC Marek Illiaš.