Radnice vychází z takzvaného generelu dopravy, který si nechala vypracovat. „Je to strategický dokument, který předurčuje, jak v následujících letech bude řešena doprava ve městě,“ vysvětlil starosta Žďáru nad Sázavou Martin Mrkos.

„Máme zanalyzovaná všechna data a jen pro představu: podíl cest pro jízdní kola je pouze pět procent. Třiadvacet procent je pěších cest a zbytek se dělí mezi automobilovou a městskou hromadnou dopravu. Automobilová doprava ve Žďáře převládá,“ přidal pár statistických údajů mluvčí žďárské radnice Matěj Papáček.

První opatření se budou týkat obytných oblastí. Tam hodlá město umístit dopravní značky Zóna 30 a Obytná zóna s automatickým snížením rychlosti na dvacet kilometrů v hodině. „V této souvislosti nás čeká i jednosměrková revoluce, kdy se řada ulic zjednosměrní. Případně se zapracuje i systémové opatření, kdy řidiči budou muset počítat s předností zprava,“ uvedl Martin Mrkos.

Jednosměrková revoluce se dotkne rezidenčních oblastí. „Širšího centra města od náměstí až po Strojírenskou ulici, celého Přednádraží a některých ulic, jako je třeba ulice Okružní nebo hlavní ulice na Vysočanech,“ upřesnil první muž žďárské radnice.

Dvacet kilometrů v hodině

Rozšiřovat se budou i obytné zóny, tedy oblastí, kde bude povolena rychlost maximálně dvacet kilometrů v hodině. „V podstatě se tam přestane rozlišovat mezi vozovkou a chodníky. Patří sem třeba vnitrobloky na Stalingradě, na Vysočanech, na Klafaru nebo na Vodojemu. Zóna se ale nebude týkat nikdy všech ulic v dané lokalitě,“ poznamenal Martin Mrkos s tím, že v režimu těchto zón budou i takzvané sběrné komunikace pro dopravu.

Rozšíří se také počet pěších zón ve městě. Chodcům prozatím slouží pouze jediná, pěší zóna v Nádražní ulici. K ní by se v budoucnu mohly přidat i takzvané „školní“ ulice. „Půjde o části ulic u čtvrté a páté základní školy. Pěší zóna by měla vzniknout také v okolí kostela svatého Prokopa,“ informoval Martin Mrkos.

Novým prvkem ve žďárské dopravě bude cyklistická zóna. „Je to třeba Nábřežní ulice, kde je velký pohyb cyklistů, ale není z ní možné úplně vyloučit automobilovou dopravu. Jde ale o zónu, kde mají hlavní slovo cyklisté. Lze to přirovnat k pěší zóně, kde zase mají hlavní slovo chodci,“ objasnil žďárský starosta.

Plánované změny:

Zóna 30 - zůstává rozdělená na chodník a vozovku. Mění se však organizace dopravy. Namísto hlavní a vedlejší komunikace platí přednosti zprava. Bude se týkat ulic Jamborova, Vnitřní, Květná, Okružní, Přednádraží, západního centra po Revoluční ulici a okolí ulic Strojírenská, Smetanova, Horní, Dolní a Žižkova.
Obytná zóna s maximální rychlostí 20 km/h s pohybem chodců v celém profilu komunikace - sídliště Klafar, Stalingrad, Vodojem, Vysočany a dále přímá napojení bytových domů podél ulic Libušínská, Neumannova a Nádražní ulice.
Pěší zóna má kromě té stávající v ulici Nádražní vzniknout také na Tvrzi, Veselské a před 4. ZŠ a 5. ZŠ (tzv. „školní“ ulice).

Opatření se dočkají i páteřní komunikace. Tam chtějí Žďárští oddělit především auta od cyklistů. „Jako příklad bych uvedl náměstí Republiky, které dnes cyklista nemůže překonat jinak, než jízdou mezi auty. Generel v této části navrhuje část širokého chodníku na východní straně náměstí vyhradit cyklistům,“ avizoval další z chystaných novinek Martin Mrkos.

Objeví se také přejezdy pro cyklisty a cyklopruhy. „Zde generel doporučuje ulici Novoměstskou, Revoluční, Strojírenskou a Smetanovu. S přítomností cyklistů pracuje také na propojce Brněnské a Jamské ulice, která by měla zanedlouho vzniknout,“ upřesnil starosta.

Doporučení, která vzešla z generelu dopravy, bude město zavádět postupně. Některá budou do praxe uvedená během několika měsíců, na jiná se bude čekat roky. „O změnách v dopravě budou místní včas informováni. Jakékoliv opatření, které se dotkne určité lokality, budeme nejprve probírat s tamními obyvateli,“ vzkázal Martin Mrkos.