Co se děje s tělem, když vysadíte kofein:

Zdroj: Youtube

Káva obsahuje kofein, a ten patří mezi nabuzující látky. Pro zažehnání jarní únavy ovšem káva není efektivní ani vhodná. Jde totiž sice o rychlý, ale zároveň jen krátkodobý zdroj energie.

Jak na lidský organismus vlastně káva působí? Kofein je přírodní látka, která má strukturu podobnou chemické látce adenosinu (organická molekula, pozn. red.). Ten ovlivňuje bdění a spánek. Adenosin, když obsadí příslušné receptory, dává mozku signál pro čas k odpočinku nebo spánku. Právě díky tomu, že má kofein podobnou strukturu, může vypití kávy zabránit adenosinu, aby se s receptory v mozku vázal.


Nahrává se anketa ...

Chrání před rakovinou i diabetem

„Káva oddálí nástup únavy, a naopak se dostaví pocit přívalu energie. Při dlouhodobém pití kávy se však tělo brání vytvářením nových receptorů pro adenosin. Takže abychom dosáhli stejného stimulačního efektu, musíme příjem kávy, respektive kofeinu navyšovat, což není žádoucí,“ říká nutriční specialistka Kateřina Šimková ze Zdravého stravování.

Do kafe mlíko, na rakev víko. Lidové rčení úplně zbytečně straší.
Káva s mlékem: Kdy ji raději nepít, a kdy naopak může pomáhat v léčbě

Přestože káva není k zahnání únavy příliš vhodná, jiné její pozitivní účinky jsou tak zřejmé, že se zmínky o nich dostaly i do učebnic klinické dietologie. Například článek zveřejněný na webu Národní lékařské knihovny zmiňuje množství argumentů, podpořených několika studiemi, naznačující, že pití kávy snižuje riziko diabetu. Káva by měla také působit proti ateroskleróze a chránit před vznikem rakoviny, jak naznačuje studie, která se zabývala tématem kávy a jejícho vlivu na chemoprevenci nádorů.

„Kofein obsažený v kávě pozitivně přispívá na kosterní i srdeční svalovinu, jejíž stahy posiluje. Zde je nutno podotknout, že je řeč o prospěšném vlivu u zcela zdravých jedinců. Třeba u kardiaků mohou být tyto stahy vnímány nepříznivě,“ dodává nutriční specialistka.

Nutriční specialistka Kateřina Šimková ze Zdravého stravování.Nutriční specialistka Kateřina Šimková ze Zdravého stravování.Zdroj: Se svolením Zdravestravovani.cz

Sklenka vody osvěží oko i organismus

Hodně ožehavým tématem je kávou způsobované odvodnění. Mírný diuretický (tedy odvodňující) účinek mohou noví konzumenti kávy pozorovat, ale s postupným pravidelným popíjením se ztrácí. „Stejně tak i lehké zvýšení krevního tlaku se při každodenní konzumaci po čase už nedostavuje. Obojí je způsobeno rychlým vyvíjením tolerance na kofein,“ zmiňuje Kateřina Šimková.

Do pitného režimu se přesto káva nepočítá. Dodržování servírování kávy se skleničkou vody je tedy nejen pro oko ladící zvyk, ale má i další přednosti. Těmi jsou právě dodržování pitného režimu či osvěžení chuťových pohárků po jídle pro co nejlepší vychutnání požitku z kávy.

Samotná káva nemá žádné kalorie

A jak je to s pitím kávy a hubnutím? Obezřetnost je na místě, pouze pokud jste v dietním režimu nebo chcete-li se vyhnout nenápadnému zvyšování své hmotnosti a dopřáváte si oblíbené ochucené kávy. Káva jako taková žádné kalorie nemá.

Když správně načasujete pití kávy, pomůže vám to lépe hubnout.
Jak pít kávu, aby pomáhala hubnout? Odbornice radí i to, kdy ji nepít vůbec

„Na přípravu espressa a espressa lungo potřebujete jenom kvalitní mletou kávu, vodu a kávovar. Tento druh kávy vám nijak nezvýší energetický příjem. Můžete si jí dopřát podle libosti a tolerance,“ říká Kateřina Šimková, která se věnuje přípravě dietních jídelníčků.

Kdy s kávou hubnete a kdy přibíráte?

  • Espresso a Lungo vám z energetického příjmu ukrojí pouhé přibližně 0,2 kalorie.
  • Pokud klasické latte vyšperkujete sirupem, musíte počítat, že 250 ml této kávy se sirupem už sebere z denního příjmu 127 kalorií.
  • Káva se zmrzlinou a šlehačkou je pak doslova kalorickou bombou, obsahuje totiž zhruba 311 kcal

Servírování kávy má mnoho podob:

Působí proti demenci i předčasnému stárnutí

Káva je výborným zdrojem antioxidantů. Obsahuje jich dokonce více než zelený čaj, obzvláště těch ze skupiny polyfenolů. Tyto antioxidanty na sebe vážou škodlivé volné radikály a my jsme tak lépe chráněni před degenerativními poruchami mozku, předčasným stárnutím či oslabením imunitního systému.

Stejně jako u dospělých, tak i u dětí platí, že když jim mléko nechutná, pít ho nemusí. Ale klidně mohou.
Kolik mléka může vypít dospělý člověk? A je prospěšné? Odborníci o tom ví své

Káva nám může dodávat více než 50 procent antioxidantů přijímaných v potravě. Káva také zrychluje vyprazdňování, což snižuje riziko rakoviny tlustého střeva. „Naopak pozor by si měli dát na kávu lidé, kteří trpí pálením žáhy. Káva totiž zvyšuje sekreci kyseliny chlorovodíkové a může obtíže zhoršit,“ uzavírá Kateřina Šimková.

Kávovou sedlinu využijte pro domácnost

  • Co se zapáchající lednicí: Nefungovala vám dobře lednička a potraviny v ní se zkazily? Dejte do ní přes noc několik misek s kávovou sedlinou nebo jen umletou kávu. Lednice bude příjemně vonět po kávě. Základní vůni můžete ještě vylepšit, když třeba přidáte do sedliny trochu vanilky.
  • Při čištění krbu se nemusí prášit: Než začnete vymetat popel z krbu, nasypte na něj mokrou kávovou sedlinu. Popel tak snadněji vymetete, a navíc si nezaprášíte pokoj.
  • Přihnojení rostlinek: V kávové sedlině je spousta živin, jež potřebují rostliny, vyžadující kyselé podmínky. Kávovou sedlinu proto schovávejte, protože s ní můžete přihnojovat růže, azalky, rododendrony, vždy zelené keře a kamélie.

Zdroj: Kniha Neobyčejné užití obyčejných věcí, kterou vydal Výběr Readers Digest

Dále by vás mohlo zajímat

Zdroj: Deník/Nataša Budačová
Šeříkové květy jsou jedlé. Můžeme si z nich uvařit například léčivý čaj
Květy nádherně omamné vůně uklidňují a pomáhají u migrény. O levanduli ale nejde