„Střevní mikrobiom je soubor zdraví prospěšných i patogenních mikroorganismů, především bakterií, ale také virů, jednobuněčných organismů zvaných archea, dále hub a prvoků,“ říká Iva Kotásková, vědecká specialistka společnosti Genetify, která se zabývá výzkumem a analýzou střevního mikrobiomu.

Mikrobiom se podílí na metabolismu léčiv. Mnoha studiemi, jak naznačuje například přehledová studie z roku 2020, je prokázáno, že mikrobiom formuje lidský imunitní systém a chrání nás před infekcemi. Pomáhá s trávením a vstřebáváním živin z potravy, produkuje vitaminy a další živiny. Ovlivňuje také regulaci hladiny cukru v krvi a metabolismus krevních tuků.

Nádorové onemocnění je jednou z mnoha příčin bolestí v břiše, a podle lékařky není třeba mít automaticky hororové představy
Bolesti břicha a dlouhodobý průjem nepodceňujte. Mohou signalizovat rakovinu

Střevní mikrobiom se podílí i na tom, jak vypadá duševní zdraví člověka. Potvrzují se třeba souvislosti mezi osídlením střeva a depresemi či úzkostmi, jak naznačuje studie z roku 2023, která se zaměřovala na odhalení vztahů střevní mikrobioty a vývoj mozkových systémů.

Jak tedy obnovit a uzdravit střevní mikrobiom? Jaká probiotika užívat a jak změnit životní styl, aby bylo naše střevo spokojené a snížili jsme rizika nejrůznějších onemocnění? Na to se podíváme v následujících řádcích.

Střevo, vaše zdraví a test mikrobiomu:

Zdroj: Deník/Jiří Štraub

Test mikrobiomu i pro obyčejné lidi

Jak se zdokonalují znalosti o jednotlivých bakteriích a dalších organismech osidlujících střevo, mohou vědci stále s větší jistotou předpovídat možná zdravotní rizika; nebo naopak výhody, které ze složení mikrobiomu pro člověka plynou. A také testy střevního mikrobiomu už neslouží jen vědeckým účelům, ale začínají být dostupné pro laickou veřejnost.


Nahrává se anketa ...

Lidé si mohou svůj střevní mikrobiom nechat otestovat. Podle zjištění pak po konzultaci s odborníky udělají změny v životním stylu. Následně mohou druhým testem ověřit, jestli se střevní mikrobiom ozdravil, a snížila se tím jejich zdravotní rizika.

Špatné bakterie komplikovaly trávení

„Náš projekt je zatím nový a analýzy mikrobiomu doporučujeme opakovat nejdříve po půl roce, ale již máme hezké kazuistiky,“ nastiňuje vědecká specialistka Iva Kotásková.

Kombucha je na jaře tím správným povzbuzovačem pro náš organismus.
Recept na podporu imunity a trávení. Zkuste nápoj z houby: stojí jen pár korun

„Například jsme měli klientku, která dlouhodobě trpěla trávicími obtížemi. Naše analýza ukázala, že má velmi nízkou rozmanitost střevního mikrobiomu a zároveň nevyrovnané poměry základních bakteriálních kmenů,“ říká Iva Kotásková.

Klientka absolvovala test střevního mikrobiomu. Následně po konzultaci se specialistkou dostala doporučení na změnu jídelníčku a zařazení probiotických potravin. Její obtíže se brzo zlepšily a po čase téměř vymizely.

Jaké bakterie Čechům nejčastěji chybí?

Jaké nejčastější problémy test střevního mikrobiomu u Čechů prokazuje? Podle zkušeností odborníků z Genetify často testy ukazují nevyrovnaný poměr některých tělu prospěšných bakteriálních kmenů, jež mají ochrannou funkci pro naše zdraví. Výjimkou nebývají prokázané problémy se vstřebáváním některých minerálních látek.

Častý je i nedostatek bakteriálních kmenů produkujících ve střevu butyrát, což je základní mastná kyselina s krátkým řetězcem. Ta má pro organismus řadu výhod. Například snižuje riziko vzniku nádorových onemocnění střev, reguluje hladinu krevního cukru a snižuje riziko rozvoje diabetu či kardiovaskulárních onemocnění. Omezuje také projevy dráždivého tračníku.

Zdroje prebiotik, tedy potravy prospěšné pro střevní bakterie:

Test mikrobiomu na vlastní kůži

Abychom test střevního mikrobiomu vyzkoušeli, nechal se otestovat jeden z našich redakčních kolegů - padesátiletý muž, který příliš nesportuje, má rád tradiční českou kuchyni plnou masa a miluje sladké, především pak čokoládu. Jeho životní styl je typický pro velkou část naší populace. Co mu z testu vyšlo?

Správně vyprazdňování? Musíme vytvořit návyky, abychom v pravidelnou dobu šli na velkou stolici.
Vycvičte si zadek. Mnohem lepší pro čištění střev je kravinec než hezká šiška

Ve zprávě se píše: „Váš mikrobiom je charakteristický pro stravu složenou převážně z bílkovin a živočišných tuků s nízkým příjmem vlákniny. Bakterie přítomné ve Vašem střevě jsou spojovány s nedostatkem vlákniny. To může způsobit zácpu, hemoroidy nebo zánět slepého střeva, ale také srdečně cévní onemocnění.“

Ukázala se řada možných zdravotních rizik

Kolegu trochu vystrašily i konkrétní informace k jednotlivým obyvatelům jeho střeva. Zjistil, že má podprůměrné zastoupení bakterií produkujících výše zmíněné butyráty.

Dále má pouze průměrné zastoupení speciální bakterie, která je spojována s ochrannou vrstvou výstelky zdravého střeva – mucinu. Ztenčená mucinová vrstva přitom vede k nadměrnému průchodu tuků a toxinů do organismu.

Rozdíl mezi probiotiky a prebiotiky:

Složení mužova mikrobiomu také ukázalo minimální zastoupení bakterií produkujících látky, které jsou potřebné k regulaci hladin krevního cukru. Má tak nadprůměrné riziko vzniku cukrovky.

Dále mu chybí dostatek bakterií, které ve střevě syntetizují vitaminy skupiny B. Ohrožen je i špatným vstřebáváním vápníku do organismu. Jelikož má ve střevech málo laktobacilů, má předpoklad ke špatnému vstřebávání hořčíku.

Díky testu je jasné, s čím zabojovat

Dobrých zpráv tedy z testu kolega mnoho nezískal. Ale nadějné je to, že díky těmto informacím ví, co přesně mu hrozí. Proto může zajistit nápravu svého zdraví dřív, než bude pozdě. Pokud se stravujete, jako náš kolega, možná máte se svým střevním mikrobiomem podobné problémy. Jak je vyřešit vám poradíme níže.

Jak napravit typický český mikrobiom

Pro zlepšení stavu svého střevního mikrobiomu dostal kolega od odborníků tato doporučení:

Odběr vzorku stolice uděláte, když jdete doma na velkou.
Jak si správně odebrat stolici na testy? Jedna chyba zhatí správnost výsledku
  • Omezte sacharidy – vyhýbejte se konzumaci potravin s vysokým obsahem průmyslově zpracovaných sacharidů ze sladkostí a pečiva.
  • Jezte více vlákniny – navyšte tu z čerstvé zeleniny a ovoce. Další vhodné potraviny jsou třeba cizrna, kukuřice, sója, mandle a celozrnné výrobky.
  • Užívejte probiotika či prebiotika – pro podporu bakterií vyzkoušejte prebiotikum inulin, který slouží jako výživa pro prospěšné bakterie. Je to rozpustná látka bez chuti, kterou můžete přimíchat do kaše či jogurtu. Užívejte probiotika s kmeny Lactobacillus. Můžete také sáhnout po kombinaci probiotik s inulinem.
  • Zvyšte konzumaci potravin bohatých na vitamin C.
  • Jezte potraviny bohaté na flavonoidy, polyfenoly a melatonin – to jsou například višně, hroznové víno, kakao, borůvky, jablka, pistácie, vlašské ořechy.
  • Zkuste snížit příjem tučných potravin a těch s obsahem jednoduchých cukrů.