Příznivé počasí letos vylákalo motorkáře ven o něco dřív než obvykle - jako každý rok jsou z nich řidiči aut leckdy rozčarováni. Pohyb motorky je na silnici výrazně odlišný od pohybu osobního vozu a k situaci nijak nepřispívá ani jistá animozita v obou táborech. Kdo pak bude mít navrch při případné kolizi, je nabíledni, neboť motocyklistu nechrání ocelový rám ani plechy karoserie.

Osm rad, jak si ulehčit začátky na motorce:

| Video: Youtube

Přestože jsou motorkáři často obviňováni z agresivní jízdy a nerespektování dopravních předpisů, analýza dat o dopravních nehodách ukazuje, že vina bývá na obou stranách.

„Obecně se soudí, že tragické nehody motocyklistů se stávají právě jejich vinou. Pohled do statistik nehodovosti však odhalí, že viníky smrtelných nehod jezdců jednostopých vozidel bývají často řidiči automobilů,” uvádí dopravní expert Roman Budský z Platformy Vize 0.

„Například v roce 2018 zahynulo na českých silnicích celkově 75 motocyklistů, vinou jich samých však zemřelo „jen“ 48 osob. To odpovídá zhruba dvěma třetinám z celkového počtu mrtvých motorkářů, zbývající třetina zemřela vinou automobilistů.”

Abyste předešli dopravní nehodě s motorkářem, je třeba si uvědomit, že motocykl má určitá specifika, jaká běžnému řidiči-nemotorkáři automaticky nedocházejí. Pojďme se podívat na ta nejzásadnější z nich.

1. Motorkář je výrazně zranitelnější

Přestože si některé jednostopé stroje výkonem nezadají s těmi dvoustopými, jezdec na nich sedí chráněný pouze oblečením. Byť by bylo sebekvalitnější, nedá se srovnávat s plechem a ocelí. Proto je záhodno motorkáře nevnímat stejně jako auta, ale spíš jako cyklisty a podle toho uzpůsobit svou ohleduplnost.

Na druhé straně však motocykl paradoxne zabere na silnici podobně místa jako auto, což platí zejména v zatáčkách, kde se výrazně naklání. Nesnažte se proto předjíždět motorkáře na úzkých úsecích s myšlenkou, že mu stačí metr na šířku.

2. Motorkář zpomaluje, když to nečekáte

Zatímco v autě vás nějaký ten kamínek či trocha štěrku na asfaltu nerozhodí, pro motocykl jde o nástrahu vyžadující velkou obezřetnost. S omezenou stabilitou a nižší trakcí motocykl snadno uklouzne nejen na štěrku a písku, ale také na mokré vozovce. Proto se může stát, že jede příliš pomalu, i když vám podmínky připadají normální. Pokud můžete, na přehledném úseku motorkáře předjeďte, nestresujte ho však tím, že se na něj budete lepit, natožpak troubit.

3. Motorka oproti autu špatně brzdí

S omezenou trakcí souvisí i další specifikum motocyklů - výrazně delší brzdná dráha. S vozovkou jsou ve styku pouze dvě kola, navíc poměrně úzká, a i když je motorka s jezdcem lehčí, brzdí zkrátka hůř. Mějte to na paměti, až se rozhodnete narychlo změnit názor třeba kvůli odbočení. Pokud máte za sebou motorkáře, nejspíš na prudké zpomalení nestihne zareagovat a skončí ve vašem zadním nárazníku.

4. Motorkář má omezený výhled dozadu

Motocykly jsou často osazovány titěrnými zrcátky, a přestože si je někteří jezdci vyměňují za větší, jejich rozhled nikdy nebude tak dobrý jako v autě. Rozhodnete-li se motorkáře předjíždět, včas pusťte blinkry a manévr provádějte zvolna a plynule, aby měl možnost vaši přítomnost zaznamenat.

5. Motorka pomaleji zatáčí

Sledujete-li závody MotoGP, možná vám toto prohlášení přijde úsměvné, po běžných silnicích se však neprohánějí ostřílení závodníci na speciálně upravených strojích.

Rychlé zatáčecí manévry na motorce hrozí smykem a ztrátou kontroly, v točitých serpentinách vás tak motorkáři mohou zdržovat, zvlášť pokud jste zkušený a rychlý řidič. Na vině je opět malá styčná plocha kol s vozovkou, k níž se přidává ještě nižší stabilita. Rozumný motorkář vás na nejbližším rovném úseku nechá bezpečně předjet.

6. Motocyklisté občas nelogicky blikají

Většina motorek nedisponuje blinkrem, který se po projetí zatáčky samočinně vypne. Když se k tomu přidá prudké slunce, které učiní kontrolku na přístrojovce prakticky neviditelnou, stane se, že motorkář vypnutí blinkru opomene. Jistě, v případě nehody by bylo právo na vaší straně, přesto nejspíš nechcete mít „na svědomí“ zmařený život. Berte proto v potaz třeba i rychlost jízdy a další ukazatele, které napoví, co se jezdec chystá udělat.