Více telefonů si budou muset brát do hospod ti štamgasti, kteří volají na tísňové linky a pití si zpestřují pozorováním hasičů, přijíždějících k neexistujícímu požáru. „I takové případy se dějí,“ potvrdila mluvčí hasičů Petra Musilová.

Od včerejšího dne však budou záchranáři odpojovat čísla, z nichž jsou opakovaně voláni k zásahům. Umožňuje jim to nová zákonná úprava. Zlomyslný volající může být odpojen od sítě a už si vůbec nezavolá. „Případů zneužívání tísňové linky je mnoho a dosavadní opatření ke snížení počtu zlomyslných volání nebyla účinná,“ uvedla Musilová.

Technické možnosti odhalit volajícího na linku 112 a další tísňová čísla se stále více zlepšují. Je například možné identifikovat místo volajícího a další údaje.

„O odpojení telefonu do provozu rozhodne Český telekomunikační úřad na žádost účastníka,“ říká nový zákon, který vstoupil v platnost včera. Před časem uvedla Deníku ředitelka krajské zdravotnické záchranné služby Vladislava Filová, že zdravotníci s falešnými telefonáty mnoho problémů nemají. „Osobně si žádný takový případ nepamatuji,“ řekla. Hasiče však tento nebezpečný nešvar opravdu trápí.

„Telefonní centra tísňového volání Hasičského záchranného sboru České republiky přijala za rok 2009 přes 4 miliony hovorů, přičemž přibližně 70 procent z nich bylo zlomyslných“, uvedl Jan Urbánek z generálního ředitelství hasičů. K těmto údajům přidává další krajská mluvčí hasičů Petra Musilová: „Na linku 112 směřovalo v loňském roce 117 044 volání a na linku 150 směřovalo 20 523 volání. Celkem tedy 137 567 volání. Z tohoto počtu 82 013 hovorů lze označit jako zlomyslná.“

Podle Musilové jsou dvě kategorie takových telefonátů: „Buď se chce někdo pobavit. A nebo se stává, že rodiče dají svým dětem na hraní staré mobilní telefony. Na linku 112 se lze dovolat i bez finančního kreditu a dokonce bez SIM karty. A tak někdy děti toto číslo vytočí.“ Nicméně až 70 procent volání je zlomyslných. „Proto velice vítáme, že máme nyní k dispozici velmi silný zákonný nástroj, který nám umožňuje znemožnit provozování telekomunikačního koncového zařízení těm, kteří volají zlomyslně na naše tísňové linky,“ dodal Jan Urbánek.

Jenom zábava?

„Někdy se opravdu jen lidé baví tím, že na linku zavolají. Chtějí třeba vidět projet hasiče, policisty, zdravotníky, prostě nám ohlásí událost, která se vůbec nestala,“ popisuje mluvčí vysočinských hasičů. Vzápětí ale dodává: „Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru kraje Vysočina ale disponuje vyspělými technologiemi. Když na linku 112 nebo 150 někdo zavolá, operátor vidí na svém počítači místo, odkud dotyčný volá.

Potom může vyhodnotit, jestli se opravdu událost stala nebo nestala.“ Často se prý stává, že někdo z určitého města ohlašuje požár nebo dopravní nehodu, která se měla stát ve městě úplně jiném. „Z toho už samozřejmě operátor vidí, že si událost vymyslel,“ vysvětluje Musilová, podle které také může operátor po ukončení hovoru zpětně kontaktovat volajícího. „Každý, kdo na linky takto volá, by si měl uvědomit, že možná v tu chvíli se někde odehrála opravdu vážná událost a on zbytečně zatěžuje operátory. Nebo dokonce díky jeho volání zbytečně vyjedou hasiči, zdravotníci, policisté,“ dodává.