V porovnání s rokem 2012 přibylo téměř 50 000 hovorů, ovšem 95 procent z nich bylo vyhodnoceno jako takzvaná zlomyslná volání, volání planá, nechtěná nebo omyly. „Velmi vytížená byla loni především linka tísňového volání 112, na níž operátoři odbavili přes 180 000 volání," uvedla mluvčí krajských hasičů Petra Musilová.

Meziročně se počet volání na tuto linku zvýšil o 49 645 hovorů. Klidněji bylo na národní lince tísňového volání 150. Loni na ní operátoři přijali 17 858 volání, což je o 304 volání více než v roce 2012.

Přes linku 112 se lze zdarma dovolat pomoci hasičů, policie i záchranné služby. Vedle ní i nadále fungují národní čísla pro policisty 158, pro hasiče 150, pro záchranku 155 a pro městskou policii 156. Linka přijme hovor i bez kreditu či SIM karty v telefonu, stačí jí pokrytí místa volání od některého z telefonních operátorů.

Největší nápor volání je podle dispečerů krajského operačního střediska hasičů na Vysočině dlouhodobě v pátek večer a o víkendu. „Lidé se baví, popíjejí alkohol a po pár skleničkách ztrácejí soudnost. Operátorům na tísňových linkách potom v lepším případě vyprávějí podivuhodné historky, v horších případech je zesměšňují a někdy i velmi hrubě urážejí," řekl koordinátor střediska Martin Totek.

Velmi často na tísňovou linku volají také malé děti. Starší lidé si linku pletou s linkou informační nebo linkou svého mobilního operátora.

Čeští dispečeři univerzální tísňové linky 112 loni přijali stejně jako v uplynulých letech na 3,5 milionu hovorů. Zhruba 70 procent z nich tvořila právě takzvaná zlomyslná volání.