„Obžalovaný byl opakovaně dělníky upozorňován na to, že vzpěry, kterými byl most podpírán se uvolňují, na což nedbal a nechal dál dělníky pod mostem pracovat,“ zdůvodnila Hana Doubková.
Ostatních devět obžalovaných pak obvinění zprostila.
„Firmy práce na mostě značně podcenily, ale to samo o sobě není trestné,“ uvedla soudkyně.
Rozsudek není pravomocný. Nesouhlasí s ním Josef Spour, který se domnívá, že by měl být zproštěn viny i on. Rozsudek překvapil i státní zástupkyni Zdeňku Tománkovou. V závěrečné řeči navrhovala nepodmíněné tresty pro šest z nich, proto se na místě odvolala.
„Svým šlendriánstvím, profesní slepotou a vzájemnou nekomunikací o bezpečnostních rizicích nesou jednoznačně vinu za to, že zemřeli čtyři lidé a další dva byli zraněni,“ vyčítala všem obžalovaných Zdeňka Tománková.
Všech devět obžalovaných, kteří byli viny zproštěni se odvolání vzdali. Jde o Romana Bednaříka, Zdeňka Drtinu, Michala Hejkala, Marii Hubkovou, Irenu Šedovou, Milana Macuru, Juraje Noska, Martina Vodáka a Františka Lízala.
Vzhledem k odvolání státní zástupkyně se kauzou bude muset ještě zabývat Krajský soud v Hradci Králové pobočka Pardubice. Obžalovaným tak stále hrozí trest od tří do deseti let.
Rozsudek zaskočil i některé z pozůstalých.
„Jsem naštvaná. Tohle podle mne není spravedlivý rozsudek. Den před tím byl kontrolní den a všichni, co tam byli si vzhledem ke svému vzdělání a zkušenostem měli všimnout, že jde o nebezpečnou stavbu a něco udělat. Doufám, že to není konec a budou se tím zabývat další soudy,“ svěřila se Deníku Olga Hadačová, matka jednoho z usmrcených dělníků.
Neštěstí se stalo 4. září 2014 odpoledne poté, co se zřítila klenba starého kamenného mostu, jehož rekonstrukce byla součástí obří zakázky na opravu silnice mezi Golčovým Jeníkovem a Chotěboří.
Most se podle jednoznačného závěru znalců zřítil kvůli narušení statiky poté, co došlo k odbagrování zeminy na jedné straně mostu. Sutiny tehdy zavalily tři Čechy a jednoho Slováka. Další dělník stačil utéct, dalšího museli ze sutin vyprostit záchranáři. Podle znalce by se most nezřítil, pokud by byla klenba před odtěžováním zeminy dostatečně podepřena. Část zeminy tečně podepření, s nímž dělnici započali od krajů klenby, pak podle znalce pád mostu spíše urychlilo.
Za odtěžování zeminy byl tehdy zodpovědný Roman Bednařík. Podle soudu ale postupoval podle projektové dokumentace. V té souvislosti soudkyně Hana Doubková navíc uvedla, že se most podle stavebního povolení neměl bourat, ale zrekonstruovat.
„Je s podivem, že se nestalo ještě něco dalšího,“ shrnula Doubková a naznačila, že projektová dokumentace byla špatně vypracována a přispěla k chaosu na stavbě, který se ještě zvýšil tím, že bylo staveniště rozděleno do několika samostatných stavebních objektů jiných firem.
„Soud nemůže uvažovat o lidech, kteří tu měli být a nejsou,“ zmínila Hana Doubková.
Josef Spour se nechtěl k odsuzujícímu rozsudku vyjádřit. Podle jeho obhájce měl být i on viny zproštěn, protože prý nemohl vznikající nebezpečí rozpoznat a postupoval podle dokumentace.
„Chtěl bych říci, že je mi líto toho, co se stalo a že zemřeli lidé, ale také mi je líto všech obžalovaných, kteří byli obviněni na základě znaleckého posudku postaveného na domněnkách a spekulacích. Necítím za tragédii ani životy dělníků žádnou vinu, “ řekl v závěrečném slově před vyhlášením rozsudku František Lízal.
Před soudem se zodpovídali kromě stavbyvedoucích také pracovníci odpovědní za technický dozor i bezpečnost práce. Někteří z nich dostali za porušení povinností pokuty od Oblastního inspektorátu práce.
Most ve Vilémově byl rekonstruován během oprav silnice mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než 200 milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl.
