Rodina Miroslava Bradáče z Polné na Jihlavsku prožila příběh, který by nikomu nepřála. Na začátku března si Bradáčovi objednali u jedné firmy z Jihlavy nová plastová okna do rodinného domu. Ihned vyplatili zálohu třicet tisíc korun – a čekali.

Dodnes mají místo oken igelity. Kvůli nezodpovědné firmě nemohli odjet na dovolenou, děti měly zkažené prázdniny. Každý den musejí dům hlídat, aby jim do něj někdo nevlezl, a prát se s nástrahami počasí. Nových oken se dočkají až ve středu, ale od jiné firmy. Firma chybu částečně přiznala.

„Uzavřeli jsme smlouvu a složili zálohu. Okna měla být vyrobena do osmi týdnů. Jenže firma se stále vymlouvala na nejrůznější příčiny. Například, že místo trojskel dali jen dvojsklo, že se po cestě z Německa vyboural kamion, že okna neprošla výstupní kontrolou a tak podobně," popsal pro Deník chování jihlavské firmy Miroslav Bradáč. I přes všemožné výmluvy rodina z Polné věřila, že svá okna nakonec dostane. Zakázku ale musela urgovat i nadále.

„Někdy na začátku července nám volali, že jsou okna na cestě a přijedou je namontovat. Stará okna jsem si sám vyboural. Bylo to trochu náročnější, protože jsem musel řezat část omítky. Přítelkyně si kvůli montáži vzala dovolenou," podotkl Bradáč.

„Paní Fialová z firmy Okna Jas nám řekla, že se vyskytl problém a okna ještě nejsou vyrobená. To už jsme si říkali, že nás asi podvedli, ale doufali jsme, že to dobře dopadne. Slibovali další termíny, ale stále se nic nedělo, jen samé výmluvy," popsal anabázi Miroslav Bradáč.

Mezitím musela rodina čelit nepřízni počasí. Časté bouřky a vydatné dešťové přeháňky v kombinaci se silným větrem jim znepříjemňovaly život a přivodily několik probdělých nocí. „Okna máme vybouraná od začátku července. Děti musejí spát v jedné místnosti. Syn v obýváku na gauči. Jsou to nepříjemné podmínky," postěžoval si Miroslav Bradáč.

Zhruba před měsícem došla rodině trpělivost. Když firma oznámila další termín montáže oken, byl to znovu jen nesplněný slib. „Ptali jsme se, kde je problém, a pohrozili jsme jim právníky. Tehdy nám paní Fialová přiznala, že nás celou dobu vodila za nos a  okna vůbec nenechala vyrobit. Byl to šok," vzpomíná Bradáč.

Rodina z Polné okamžitě odstoupila od smlouvy a požadovala vrácení třicetitisícové zálohy. Firma jim nabídla další termín. „Už jsme jim nemohli důvěřovat. Peníze nám vrátili," uvedl Bradáč.

Radek Fiala z firmy Okna Jas přiznal, že objednávka neprobíhala úplně standardně, ale tvrdí, že Bradáčovi chtěli okna namontovat, až bude teplo. To, že měla rodina dva měsíce vybouraná okna, Radka Fialu překvapilo.„Pokud je to pravda, tak to je nepřípustné. Nic o tom ale nevím. S panem Bradáčem mluvila manželka a  ta mi řekla, že rodině sdělila, že okna možná budou. Klientovi jsme nabídli další termín. Když to odmítl, vrátili jsme mu zálohu a věc považujeme za vyřešenou," uvedl Fiala.

Miroslav Bradáč potvrdil, že chtěl okna namontovat, až bude tepleji, ale podle něj to nemá nic společného s tím, že okna vůbec nebyla vyrobena. Rodina má podle smlouvy nárok na penále 0,05 procenta za každý den. „Penále požadovat nebudeme, ale budeme chtít proplatit dva dny dovolené, které si přítelkyně vzala kvůli nahlášené montáži," upozorňuje Bradáč.

Zoufalou situaci musela vyřešit až jiná najatá firma. Ta jim nová okna vyrobila do tří týdnů a ve středu jim je přijedou namontovat. „Jsme rádi, že to snad skončí, protože venku začíná být zima a déšť by nám mohl poškodit plovoucí podlahu," oddychl si Bradáč.

Deník oslovil jihlavského advokáta Aleše Čápa, který v podobných případech radí uplatňovat vůči firmě mimosoudní vyrovnání na základě smluvních podmínek. „Klient se může samozřejmě domáhat i jiných výdajů spojených s nedodržením smlouvy, jako je například ušlý zisk. Nárok musí být vždy jasně vyčíslen. Pokud firma nechce na mimosoudní vyrovnání přistoupit, může se klient obrátit na občanskoprávní soud," doporučuje advokát Čáp.