Jednou za dva až tři týdny tak před jejich domem zastaví auto s velkým nákupem za několik tisíc korun. „Nemáme poblíž žádný obchod, a nosit kilometr nějakou těžkou tašku není příjemné,“ konstatoval Kabele. Ježdění autem do obchodu by zase zbytečně zatěžovalo životní prostředí.

Internetové obchody s potravinami potvrzují, že koronavirus k podobnému přístupu přivedl mnoho dalších lidí. Podle nového průzkumu společnosti Ipsos pro on-line obchod Rohlík.cz více než před pandemií nakupuje přes internet potraviny a domácí potřeby téměř polovina Čechů. Pětina z nich se do kamenných obchodů už ani nehodlá vrátit, tak se moc se jim nákupy z domova přes pár kliknutí myší zalíbily.

Pracovníci e-shopů se před rokem ale museli začít pořádně ohánět. Zejména na počátku pandemie si přesto kupující někdy museli na svůj nákup kvůli nečekaně velkému zájmu pár dní počkat, a stejně někdy ani nedostali vše, co chtěli. Nyní se situace zlepšila. „Zákazníci by tedy měli vždy najít nějaké časové okno pro svoji objednávku již druhý den,“ řekl Deníku Václav Koukolíček, mluvčí společnosti Tesco Stores, jež provozuje e-shop iTesco. V březnu přitom v porovnání s třetím měsícem loňského roku zaznamenali dvojnásobný počet objednávek.

Zdroj: DeníkTaké konkurenční Rohlík.cz uvádí, že se za uplynulý rok počet jeho aktivních zákazníků zvýšil více než dvakrát a stejně tak vzrostla frekvence nákupů. „Víme, že část zákazníků, kteří u nás začali nakupovat během pandemie, se už do kamenných obchodů nevrátí,“ potvrdila mluvčí Rohlík.cz Denisa Morgensteinová.

Lidé mají největší zájem o čerstvé potraviny a těžké zboží jako balené vody, trvanlivé mléko či prací prášky. „Průměrný nákup má teď přes 37 kilogramů,“ upozorňuje Koukolíček. Kromě potravin si nyní lidé mohou u jeho firmy objednat také domácí potřeby, papírenské zboží, baterie či hračky, celkem na pět stovek položek spotřebního zboží.

Dlouhodobý trend

Podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky je přechod na on-line prodej dlouhodobým trendem. Češi tak přes internet nakupují kromě potravin i další zboží, pro něž si dříve chodili do kamenných obchodů. Příkladem je drogistické zboží, léky i kompletní vybavení domácnosti. „Koronavirus celý průběh změn jen uspíšil,“ řekl Deníku Vetyška.

Odborníci připomínají, že přínosem on-line prodeje potravin je i šance lokálních výrobců dostat své produkty k široké veřejnosti. „Pro menší producenty je to příležitost, jak narůst a stát se relevantním partnerem i pro další odběratele,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. „Pro menší producenty byl právě prodej u nás na Rohlíku v době pandemie, kdy se farmářům nebo zemědělcům snížil odbyt, velkou pomocí,“ prohlásila Morgensteinová.

Přesto mají také nákupy přes internet svoje mouchy. Spotřebitelská organizace dTest uvádí, že někteří zákazníci nebývají spokojeni s kvalitou dodaného zboží. „Často se na nás spotřebitelé obracejí s tím, že objednávka nebyla doručena kompletní a některý kus chyběl,“ řekla Deníku ředitelka dTestu Eduarda Hekšová. V takovém případě podle ní lidé mohou žádat nápravu a požadovat doplnění chybějícího zboží či výměnu vadného.

Eduarda HekešováEduarda HekešováZdroj: se svolením dTestuOtázka pro ředitelku dTestu Eduardu Hekešovou: 

Mohou lidé reklamovat jídlo z restaurace anebo nákupy potravin zakoupené přes e-shop a přivezené poslíčky, pokud s nimi nejsou spokojeni? Za jakých podmínek mají v tomto případě nárok na vrácení peněz?
Pokud je zákazník nespokojený s pokrmem či nápojem, který si objednal a byl mu doručen, tak je vhodné obrátit se bez zbytečného odkladu na restaurační zařízení, od kterého si jídlo objednal. V restauracích, a vztahuje se to i na donášku jídel, a shodně tak při nákupu potravin je uzavřena kupní smlouva stejně jako kdekoliv jinde. Je tedy na místě se ozvat, pokud zakoupený produkt neodpovídá jakosti plnění. Pokud jídlo trpí viditelnými nedostatky, je vhodné pokrm či nákup vyfotit, aby byl spotřebitel v lepší důkazní pozici. Vše je nutné řešit co možná nejdříve.