Jaký je postup, když jste vysláni k letadlu, které máte doprovodit na vyžadované letiště?
Principem tohoto manévru je, že stíhací pilot doletí k letadlu proti kterému zakročuje z levé strany, aby se jeho pilotovi ukázal. Poté se s ním snaží navázat komunikaci na aktuálně používané frekvenci, případně frekvenci nouzové, kterou piloti civilních letadel znají. Současně s tím přichází na řadu vizuální signály, jako například mávání z křídla na křídlo před letadlem. Poté se pilotovi manévrem naznačí, kam má letět. Jelikož se zakročování zpravidla provádí se dvěma stíhačkami, jedna z nich celou dobu letí před letadlem, proti kterému zakročuje a druhý pilot zezadu sleduje, jak se civilní letadlo chová. Nad letištěm poté pilot stíhačky naznačí pokyn pro přistání vysunutím podvozku a oba stíhači krouží nad přistávací dráhou a sledují, zda civilní letadlo bezpečně přistálo.

V kokpitu gripenu létáte dlouho. Musel jste někdy tento manévr podstoupit?
Tento manévr nacvičujeme, ale naštěstí jsem se s ním v praxi nesetkal. A ani nevím případ z minulosti, že by nějaký můj kolega toto musel podstoupit.

V případě, že letadlo nereaguje na žádný z podmětů od stíhače, tak kdo rozhoduje, tedy v krajní mezi, o použití zbraňového systému?
O této možnosti nerozhoduje ani pilot, ani vojenský řídící na naváděcím stanovišti. Je to na čelních představitelích státu. Pilot je propojen pouze s naváděcím a řídícím stanovištěm, které v takovém případě dostane pokyn „horkou linkou“ od národní autority.