Provozovatelé lokomotivy vypsali kvůli nákladům na opravu sbírku přes Hithit, ve které shání zbývající peníze na rekonstrukci.

„Jde o peníze, které použijeme na spolufinancování opravy,“ řekl Pavel Šturm ze spolku Zubačka, který patří pod Železniční společnost Tanvald. Dárcům nabízí za příspěvek různé odměny včetně například jízdy se strojvedoucím na stanovišti. Polovinou z nákladů ve výši 3,2 milionu korun přispělo na opravu ministerstvo kultury. Cílem je vybrat 200 tisíc korun.

Slovenská strela se z Přerovských strojíren vrátila po kolejích 19. června 2020 do hranických dílen společnosti Českomoravská železniční opravna v novém višňově červeném kabátě a se starozlatou korunkou na střeše.
Slovenská strela září. Správný odstín laku restaurátoři objevili v archivu Tatry

Radek Šauer z Kladenské dopravní a strojní opravu lokomotivy přirovnává k restaurování kostelních varhan.

„Oprava nebyla jednoduchá. Jednak nebyla k dispozici opravárenská dokumentace, ale především již neexistují v podstatě žádné náhradní díly. K celé opravě se přistupovalo s citem a důrazem na zachování co nejvíce původních prvků, abychom nemuseli v některých případech nahrazovat určité komponenty za moderní prvky, což se nakonec povedlo. Podařilo se tak například ze sta procent repasovat vybavení kabiny včetně ovládacích prvků a ukazatelů,“ dodal Šauer.

Na jediné trati v ČR

Lokomotiva z roku 1961 vyrobená v Rakousku jezdí na jediné ozubnicové trati v ČR z Tanvaldu do Harrachova. Pro svůj původ má jednu z přezdívek „Rakušanka“.

Během generální opravy dostala lokomotiva nový lak, repasí prošel spalovací motor, rozvody či trubky na vodu a olej. Oprava má dál prodloužit životnost lokomotivy. Detailní informace o lokomotivě jsou na stránkách Zubačky.

Motorový vůz 810 v České Třebové
Život legendárních motoráků se blíží ke konci. České dráhy hledají náhradu