„Paradoxem je, že na druhé straně silnice zůstaly nedotčeny stromy nemocné a poškozené,“ vrtá hlavou třeba Ladislavu Melicharovi. Po stromech zůstávají pařezy o průměru asi jeden metr.
„Nařízení přišlo od policie. Porost se kácel z důvodu bezpečnosti. Silnice se také bude opravovat (v úseku Stáj – Polná se zlepší povrch a bude dosypána krajnice – pozn. redakce),“ vysvětlil provozní náměstek krajské správy a údržby silnic Milan Plašil. Pařezy budou odstraněny, dodal. „Kořeny nadzvedávaly vozovku. Navíc se tam auta špatně vyhýbala,“ zdůvodnil dopravní inženýr jihlavské policie Jiří Kučera. Nutno uznat, že silnice mezí Stájí a Zábornou je v mizerném stavu.
Po zavedení mýtného ji ale také více využívají náklaďáky. „Kdyby silnici aspoň rozšířili, když už káceli,“ přál by si Jaroslav Tůma, který ve Stáji 40 let bydlel a nyní žije v Kozlově. Vzpomněl si na smrtelný úraz v aleji před 21 lety: „Řidič dostal smyk a narazil do stromu.“ „Jezdím s náklaďákem a na takové silnice není možné se vyhnout,“ ví Luděk Chmelař ze Stáje.
„Dřív se chodilo pěšky, bylo pěkné projít v chládku, dnes jsou stromy přímo u vozovky na závadu,“ souhlasí s kácením Bohuslav Chalupník z Věžnice.
Na druhou stranu, mezi Janovicemi a Zábornou třeba velké stromy po obou stranách silnice stále jsou. Řidiči musí jezdit opatrněji. Problematická je však v úseku zimní údržba a vyhýbání se s protijedoucím nákladním autem nebo autobusem.
„Stromy podél cest lidé potřebují. Zachycují prach, zvlhčují vzduch, chrání cesty před silným větrem i palčivým sluncem. Aleje při cestách jsou navíc historicky cenné,“ poznamenala Jana Vitnerová z jihlavské pobočky ekologické organizace Arnika.